Skip header

Fagartikler

Lær mer! Artikler med tips og råd, intervjuer med fagpersoner, lærdom fra våre arrangementer. Velg temaet du vil lese mer om.

Les Mer on Banebrytende internkampanje
Internkommunikasjon
For medlemmer
BaneService medarbeider
Banebrytende internkampanje –>

Flere stygge skader blant ansatte ga Baneservice ideen til en ny, intern kommunikasjonskampanje.

Les Mer on Hva skjer hvis alle slutter å Google?
Kunstig intelligens
For medlemmer
Illustrasjonsfoto Google.
Hva skjer hvis alle slutter å Google? –>

Det er snart 20 år siden «å google» ble et offisielt verb i Oxford English Dictionary. Men de siste årene har Google likevel møtt stor konkurranse. Ikke fra søkemotorer, men fra språkmodeller som ChatGPT, Claude, Gemini og DeepSeek. Hva blir konsekvensen?

Les Mer on Grenseløs omdømmebygging
Tillit og omdømme
For medlemmer
Toll TV2
Grenseløs omdømmebygging –>

TV-serien TOLL er en stor kommunikasjonssuksess. Det til tross for at de fleste i ledelsen i Tolletaten var skeptisk da kommunikasjonsdirektør Kim Gulbrandsen la frem ideen til prosjektet.

Les Mer on På innsiden av Oljefondet
Tillit og omdømme
På innsiden av Oljefondet –>

Hvordan kan offentlig sektor bygge tillit og åpenhet gjennom kommunikasjon? Marthe Skaar, kommunikasjonsdirektør i Oljefondet, deler sine erfaringer med å gjøre verdens største folketrygdfond mer transparent.

Les Mer on Kampen mot desinformasjon
Etikk og samfunnsansvar
For medlemmer
Kampen mot desinformasjon –>

Hvis helsemyndighetene gir opp kampen mot feilinformasjon kan det få fatale konsekvenser. Så hvordan jobber de, egentlig?

Les Mer on Fem lærerike øyeblikk fra Kommunikasjonsdagen 2025
Strategi og måling
For medlemmer
Fem lærerike øyeblikk fra Kommunikasjonsdagen 2025 –>

KI i praksis, sosiale medier og mangfoldsarbeid. Her er noe av det vi lærte på Kommunikasjonsdagen 2025

Les Mer on Hva skjer i 2025?
Digitale kanaler
For medlemmer
Illustrasjonsfoto av krystallkule ute i naturen.
Hva skjer i 2025? –>

Vi har kikket inn i krystallkula og sakset fra trendrapportene.

Les Mer on Vet du hva emojiene betyr?
Målgrupper
For medlemmer
Vet du hva emojiene betyr? –>

Bruker du smilefjes og andre emojier i kommunikasjonsjobben? Da bør du kjenne målgruppen din godt.

Les Mer on Tror sosiale medier og tradisjonelle medier blir ett
Digitale kanaler
For medlemmer
Ida Jackson
Tror sosiale medier og tradisjonelle medier blir ett –>

– I fremtiden blir sosiale medier den mest sentrale mediekanalen for en bedrift eller organisasjon. Det mener forfatter, skribent og internettnerd Ida Jackson.

Les Mer on Slik lykkes Kreftforeningen med markedskommunikasjon
Markedskommunikasjon
Slik lykkes Kreftforeningen med markedskommunikasjon –>

Kreftforeningen «tatoverte» folk på gaten og gjorde dem til reklameplakater for solbeskyttelse.

Les Mer on Slik lykkes de med medieoppslag
Pressearbeid
For medlemmer
KOMMUNIKASJONSAVDELINGEN I FRENDE: Marius Solberg Anfinsen og Heidi Tofterå Slettemoen.
Slik lykkes de med medieoppslag –>

Det lille forsikringsselskapet Frende har under fire prosent markedsandel. Likevel er de kilde til over tjue prosent av alle medieoppslag om forsikring.

Les Mer on Satset på politisk kommunikasjon
Samfunnskontakt
Ansatte og skuespillere utenfor bussen til Tigerstadsteatret i Arendal sentrum
Satset på politisk kommunikasjon –>

Tigerstadsteatret brukte hele Arendal sentrum som teaterscene for å nå fram til helt nye målgrupper med sitt budskap om at kultur er beredskap.

Les Mer on Omdømme på berg- og dalbanetur
Tillit og omdømme
Tibber kontor førde 2
Omdømme på berg- og dalbanetur –>

Strømselskapet Tibber raste på omdømmemålingene. Veien tilbake til topps gikk via fornyet intern tillit og «medieskole»

Les Mer on Måler egen internkommunikasjon
Strategi og måling
For medlemmer
Portrett av Ulrica Risberg
Måler egen internkommunikasjon –>

NAFs Ulrica Risberg forteller hvorfor internkommunikasjon er nøkkelen til å drive organisasjonens strategiske mål fremover.

Les Mer on Internkommunikasjon etter Workplace
Internkommunikasjon
For medlemmer
Illustrasjonsfoto av et møte.
Internkommunikasjon etter Workplace –>

Vi har snakket med fire kommunikatører i tre ulike bedrifter som leter etter en erstatning for Workplace.

Les Mer on Din guide til Arendalsuka 2024
Samfunnskontakt
Illustrasjonsfoto fra Arendalsuka.
Din guide til Arendalsuka 2024 –>

Vi har plukket ut 25 arrangementer kommunikatører kan ha utbytte av under årets arendalsuke.

Les Mer on Har du fått med deg disse?
Illustrasjonsfoto av bøker pakket inn som julegaver.
Har du fått med deg disse? –>

Julen er rett rundt hjørnet, men du rekker fortsatt litt faglig påfyll.

Les Mer on Hvordan jobber Wolt med markedskommunikasjon?
Markedskommunikasjon
Hvordan jobber Wolt med markedskommunikasjon? –>

Svaret får du i siste episode av Kompodden!

Les Mer on Jubileumsnummer av fagbladet Kommunikasjon
Tillit og omdømme
For medlemmer
Jubileumsnummer av fagbladet Kommunikasjon –>

Hurra, vi er 75 år! Og i dette spesialmagasinet gir vi deg 75 konkrete tips, slik at du kan gjøre en best mulig kommunikasjonsjobb.

Les Mer on Kommuniserer på vegne av Norge i USA
Samfunnskontakt
For medlemmer
Kommuniserer på vegne av Norge i USA –>

Mirjam Christine Ehl har vært ambassaderåd for kommunikasjon og kultur ved ambassaden i Washington D.C. i seks måneder.

Les Mer on Slik bruker du kommunikasjon i styrearbeid
Strategi og måling
styrekurs_bilde
Slik bruker du kommunikasjon i styrearbeid –>

Kommunikasjon bidrar til tillit, vekst og effektivt styrearbeid. Her er tre grunner til at kommunikasjon hjelper de som sitter i styrer.

Les Mer on Tips til deg som vil jobbe mer strategisk
Strategi og måling
Tips til deg som vil jobbe mer strategisk –>

Cathrine Torp, kommunikasjons- og strategidirektør i Revisorforeningen, har alltid jobbet strategisk med kommunikasjon. Her får du hennes beste tips.

Les Mer on Slik blir du mer strategisk
Strategi og måling
For medlemmer
Kommunikasjonsavdelingen i bydel stovner.
Slik blir du mer strategisk –>

Thomas Wrigglesworth, kommunikasjonssjef i bydel Stovner, gir deg sine beste tips til mer strategisk kommunikasjonsarbeid.

Les Mer on Slik samarbeider du bedre med toppleder
Strategi og måling
Portrett av Gry Nordhus.
Slik samarbeider du bedre med toppleder –>

Er du topplederens høyre hånd og umistelige partner?

Les Mer on Slik jobber Oslo med målgrupper
Målgrupper
For medlemmer
Rikke Dahl Monsen, Prideparade i Oslo, Oslo kommune
Slik jobber Oslo med målgrupper –>

Oslo har vedtatt at de vil være verdens beste by for skeive, men hvordan blir man det?

Les Mer on På innsiden av DNBs redaksjon
Markedskommunikasjon
For medlemmer
DNBs redaksjonsledelse.
På innsiden av DNBs redaksjon –>

For drøyt fem år siden lanserte Norges største bank sin egen nyhetsredaksjon. Slik ble de en del av folks medievaner.

Les Mer on Krisekommunikasjon uten nett og telefon
Krisekommunikasjon
For medlemmer
Overblikksbilde av raset som gikk på Breie. Man ser tydelig hvor jordraset har ødelagt skog og jorder.
Krisekommunikasjon uten nett og telefon –>

Hvordan kommuniserer du som leder for krisestaben når flommen herjer, raset går og mobilnettet kollapser?

Les Mer on Internkommunikasjon ga suksess
Internkommunikasjon
For medlemmer
Kristine Volpe Mercell
Internkommunikasjon ga suksess –>

Kristine Volpe, kommunikasjonsdirektør i Mercell, fikk bruk for alle verktøyene i internkommunikasjonskassen da hun skulle samle elleve bedriftskulturer til én.

Les Mer on Få kontroll på målgruppene
Målgrupper
For medlemmer
Illustrasjon som viser en dame som er inn i en kikkert.
Få kontroll på målgruppene –>

Er det sant at folk er lei av sosiale medier? Er målgruppen din for gammel for TikTok, for ung for Facebook? Og hvordan skal du inkludere kunstig intelligens i regnestykket ditt?    

Les Mer on Er Petter Stordalens SoMe-rågiver
Digitale kanaler
For medlemmer
portrettbilde av Simen Ringen
Er Petter Stordalens SoMe-rågiver –>

Simen Ringen lager innholdet i Petter Stordalens SoMe-kanaler. At han er mye yngre enn sjefen, tenker han sjelden på.