Faglig frokost
Vi gir deg kunnskapen du trenger! Aktuelle gjester og relevante temaer. Vi diskuterer fag og du får alltid muligheten til å stille spørsmål. Faglig frokost er gratis, og en del av medlemskapet i Kommunikasjonsforeningen.
Opptak fra faglig frokost
Hvordan kan vi kommunisere engasjement for skeives rettigheter uten at det blir regnbuevasking? IKEA har solgt regnbueprodukter i mange år og flere av varene er tilgjengelige hele året. Hvorfor ønsker IKEA å bruke regnbuen på produkter og i sin markedskommunikasjon? Hva tjener de på det? Foreningen Fri er Norges eldste og største interesseorganisasjon for skeive mennesker. De arrangerer pride-festivaler over hele landet, underviser om skeives rettigheter og levekår og jobber politisk for LHBT-rettigheter i Norge og utlandet. Hva mener de om at kommersielle virksomheter bruker regnbuen i sin kommunikasjon? Hvor går grensen mellom samfunnsansvar og regnbuevasking? Even Bringaker er Communication Business Partner i IKEA AS. Han kommer for å forklare hvorfor IKEA engasjerer seg for LHBT-saken og hva de har å vinne på det. Stephen Adom er leder i Foreningen fri. Han vil gi oss tips om hva det er viktig å huske på for virksomheter som ønsker å vise støtte og bruke regnbuen, slik at det blir et reelt samfunnsansvar og ikke regnbuevasking.
Hva kan vi som kommunikasjonsrådgivere gjøre når jobben eller sjefen står i en krise og medietrykket eksploderer? Eva Sannum er grunnlegger og partner i PR-byrået Sannum og Bergestuen. Hun kommer til studio sammen med psykolog og fagsjef i psykologforeningen, Kim Edgar Karlsen, som har forsket på de psykologiske effektene av å stå i pressens søkelys.
Baneservice AS er norges største jernbaneentreprenør. De ansatte er spredd over nesten hele Norge, de fleste av dem bruker ikke PC i jobben, og mange jobber turnus. Hvordan sikrer man da god internkommunikasjon? Leder for kommunikasjon i Baneservice AS, Mimmi Granli, og hennes kollega Pia Moberg, har svaret. De vant prisen for beste internkommunikasjon da Den store kommunikasjonsprisen ble delt ut 6. februar i år.
Skal vi nå målene våre må de være tydelige og oppnåelige. Kommunikasjonsstrategi, kommunikasjonsplan og ikke minst virksomhetsstrategien er helt sentrale verktøy for å nå målene. Men hvordan bruker vi dem mest effektivt?
Hvilket ansvar har vi som jobber med kommunikasjon for at den offentlige debatten blir nyansert, faktabasert og saklig, uten personangrep og polarisering?
Hvordan kan du lage visuell kommunikasjon som vekker følelser og engasjement? Hvilke virkemidler gir hvilke effekter, og hva skal du bruke når?
Regelverket om universell utforming stiller krav til hvordan nettsider, apper og selvbetjeningsautomater i offentlig og privat sektor skal fungere, og at de skal være tilgjengelige for alle. Men hva betyr dette i praksis? Hvilke krav gjelder for din virksomhets digitale flater, og hvordan skal dere jobbe for å tilfredsstille dem?
Vi stiller spørsmålene: Er kommunikasjon en tullejobb? Hva gjør egentlig de nær 2.000 kommunikasjonsansatte i staten på jobb? Kan alt de gjør måles?
Meta vil trene opp kunstig intelligens på dine og mine bilder, innlegg og kommentarer fra Facebook og Instagram. Alle som har konto i Metas kanaler, risikerer at alt de har publisert, blir brukt – med mindre de protesterer innen en svært kort frist.