Skip header

Faglig frokost

Vi gir deg kunnskapen du trenger! Aktuelle gjester og relevante temaer. Vi diskuterer fag og du får alltid muligheten til å stille spørsmål. Faglig frokost er gratis, og en del av medlemskapet i Kommunikasjonsforeningen.

Henter kurs og arrangementer...

Opptak fra faglig frokost

Faglig frokost: Slik når vi de unge
For medlemmer

Vi gjør det, sier Medietilsynet. Men de fikk sin kampanje om valget stoppet både av Meta, TikTok og Snapchat. Vi må ikke gjøre alt selv, sier Skatteetaten. De lager gjerne innhold andre kan dele i sosiale medier. Vi tar diskusjonen om hvordan vi best kan nå unge og viser eksempler på hva som fungerer og hva som stoppes av plattformene. Gjester i studio er: Stian Barsnes-Simonsen, Kommunikasjonssjef i Medietilsynet Christer Gilje, pressesjef i Skatteetaten Programleder er som vanlig Anne-Lise Mørch von der Fehr, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen Faglig frokost er et gratis tilbud eksklusivt for deg som er medlem i Kommunikasjonsforeningen. Lenke til direktesendingen sendes ut til alle påmeldte kvelden før.

Faglig frokost: Forsvarets kommunikasjonsarbeid
For medlemmer

General Eirik Kristoffersen er en svært synlig forsvarssjef. Han deltar aktivt i samfunnsdebatten, og byr på seg selv i offentligheten. Hvordan påvirker dette Forsvarets kommunikasjonsarbeid? Forsvarssjefen og hans kommunikasjonssjef, brigader Eystein Kvarving fortelle om forsvarets kommunikasjons- og omdømmearbeid, om kommunikasjon i dagens svært spente internasjonale politiske situasjon, om hvordan de samarbeider og hvorfor forsvarsjefen er så synlig i samfunnsdebatten. Forsvaret organiserer en total styrke på 75.000 personer. Forsvarssjef Eirik Kristoffersen er ansvarlig for hele organisasjonen og toppleder for over 17.000 ansatte.

Faglig frokost: Samfunnsansvar eller regnbuevasking?
For medlemmer

Hvordan kan vi kommunisere engasjement for skeives rettigheter uten at det blir regnbuevasking? IKEA har solgt regnbueprodukter i mange år og flere av varene er tilgjengelige hele året. Hvorfor ønsker IKEA å bruke regnbuen på produkter og i sin markedskommunikasjon? Hva tjener de på det? Foreningen Fri er Norges eldste og største interesseorganisasjon for skeive mennesker. De arrangerer pride-festivaler over hele landet, underviser om skeives rettigheter og levekår og jobber politisk for LHBT-rettigheter i Norge og utlandet. Hva mener de om at kommersielle virksomheter bruker regnbuen i sin kommunikasjon? Hvor går grensen mellom samfunnsansvar og regnbuevasking? Even Bringaker er Communication Business Partner i IKEA AS. Han kommer for å forklare hvorfor IKEA engasjerer seg for LHBT-saken og hva de har å vinne på det. Stephen Adom er leder i Foreningen fri. Han vil gi oss tips om hva det er viktig å huske på for virksomheter som ønsker å vise støtte og bruke regnbuen, slik at det blir et reelt samfunnsansvar og ikke regnbuevasking.

Faglig frokost: Slik takler du mediestormen
For medlemmer

Hva kan vi som kommunikasjonsrådgivere gjøre når jobben eller sjefen står i en krise og medietrykket eksploderer? Eva Sannum er grunnlegger og partner i PR-byrået Sannum og Bergestuen. Hun kommer til studio sammen med psykolog og fagsjef i psykologforeningen, Kim Edgar Karlsen, som har forsket på de psykologiske effektene av å stå i pressens søkelys.

Faglig frokost: Baneservice om internkommunikasjon
For medlemmer

Baneservice AS er norges største jernbaneentreprenør. De ansatte er spredd over nesten hele Norge, de fleste av dem bruker ikke PC i jobben, og mange jobber turnus. Hvordan sikrer man da god internkommunikasjon? Leder for kommunikasjon i Baneservice AS, Mimmi Granli, og hennes kollega Pia Moberg, har svaret. De vant prisen for beste internkommunikasjon da Den store kommunikasjonsprisen ble delt ut 6. februar i år.

Strategi og måling
Faglig frokost: Slik når du målene dine i 2025
For medlemmer

Skal vi nå målene våre må de være tydelige og oppnåelige. Kommunikasjonsstrategi, kommunikasjonsplan og ikke minst virksomhetsstrategien er helt sentrale verktøy for å nå målene. Men hvordan bruker vi dem mest effektivt?

Etikk og samfunnsansvar
Faglig frokost: Den offentlige samtalen
For medlemmer

Hvilket ansvar har vi som jobber med kommunikasjon for at den offentlige debatten blir nyansert, faktabasert og saklig, uten personangrep og polarisering?

Visuell kommunikasjon
Faglig frokost: Visuell kommunikasjon
For medlemmer

Hvordan kan du lage visuell kommunikasjon som vekker følelser og engasjement? Hvilke virkemidler gir hvilke effekter, og hva skal du bruke når?

Etikk og samfunnsansvar
Faglig frokost: Universell utforming
For medlemmer

Regelverket om universell utforming stiller krav til hvordan nettsider, apper og selvbetjeningsautomater i offentlig og privat sektor skal fungere, og at de skal være tilgjengelige for alle. Men hva betyr dette i praksis? Hvilke krav gjelder for din virksomhets digitale flater, og hvordan skal dere jobbe for å tilfredsstille dem?