Skip header

Faglig frokost

Vi gir deg kunnskapen du trenger! Aktuelle gjester og relevante temaer. Vi diskuterer fag og du får alltid muligheten til å stille spørsmål. Faglig frokost er gratis, og en del av medlemskapet i Kommunikasjonsforeningen.

Henter kurs og arrangementer...

Opptak fra Faglig frokost

Faglig frokost: Slik bruker du humor uten å havne i trøbbel
For medlemmer

Er humor god kommunikasjon, eller skal vi helst holde oss seriøse? Når er det best å være morsom, og når skal vi la være? Hva kan vi tøyse med og hvor går grensene? I denne utgaven av faglig frokost møter vi to eksperter på humor – en forsker og en kreatør. Lars Joachim Grimstad er kreativ leder i TRY, og bruker ofte humor i kampanjer på vegne av sine kunder. Kai Hanno Schwind er førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania og har forsket på humor som virkemiddel i kommunikasjon. Programleder er som vanlig Anne-Lise Mørch von der Fehr, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen

Kunstig intelligens
Faglig frokost: Slik bruker vi KI
For medlemmer

Hvordan kan vi bruke KI for å gjøre arbeidsdagen mer effektiv? Og hva bør vi absolutt ikke gjøre? I denne utgaven av faglig frokost møter vi to superbrukere av kunstig intelligens. De deler sine tips og erfaringer med hvordan de bruker ulike KI-verktøy. Vi diskuterer også hvor grensene går for hva som er greit, og hvilke oppgaver vi ikke bør overlate til kunstig intelligens. Modolf Moen er digitaliserings- og kommunikasjonssjef i Arbeid & Inkludering i NHO. Han har også utviklet KI-verktøyet Kladden for Kommunikasjonsforeningens medlemmer. Julia Pape er kommunikasjonsansvarlig i Netcompany som er et europeisk teknologiselskap med hovedkontor i København. De har over 8 000 medarbeidere i Europa og leverer digitale løsninger til offentlig og privat sektor. Programleder er som vanlig Anne-Lise Mørch von der Fehr, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen.

Faglig frokost: Få konkrete tips om strategi og måling
For medlemmer

Strategisk kommunikasjon handler om å nå mål. For å lykkes må du vite hva som virker. Hva måler vi? Hva hindrer oss i å måle? Hvordan lykkes vi med systematisk måling som dokumenterer resultater? AMEC-rammeverket på norsk: https://www.kommunikasjon.no/medlemsfordeler/maleverktoy-pa-norsk Virksomhetsinterne kurs: https://www.kommunikasjon.no/kurs-og-arrangementer/kurs-for-bedrift

Faglig frokost: Slik når vi de unge
For medlemmer

Vi gjør det, sier Medietilsynet. Men de fikk sin kampanje om valget stoppet både av Meta, TikTok og Snapchat. Vi må ikke gjøre alt selv, sier Skatteetaten. De lager gjerne innhold andre kan dele i sosiale medier. Vi tar diskusjonen om hvordan vi best kan nå unge og viser eksempler på hva som fungerer og hva som stoppes av plattformene. Gjester i studio er: Stian Barsnes-Simonsen, Kommunikasjonssjef i Medietilsynet Christer Gilje, pressesjef i Skatteetaten Programleder er som vanlig Anne-Lise Mørch von der Fehr, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen Faglig frokost er et gratis tilbud eksklusivt for deg som er medlem i Kommunikasjonsforeningen. Lenke til direktesendingen sendes ut til alle påmeldte kvelden før.

Faglig frokost: Forsvarets kommunikasjonsarbeid
For medlemmer

General Eirik Kristoffersen er en svært synlig forsvarssjef. Han deltar aktivt i samfunnsdebatten, og byr på seg selv i offentligheten. Hvordan påvirker dette Forsvarets kommunikasjonsarbeid? Forsvarssjefen og hans kommunikasjonssjef, brigader Eystein Kvarving fortelle om forsvarets kommunikasjons- og omdømmearbeid, om kommunikasjon i dagens svært spente internasjonale politiske situasjon, om hvordan de samarbeider og hvorfor forsvarsjefen er så synlig i samfunnsdebatten. Forsvaret organiserer en total styrke på 75.000 personer. Forsvarssjef Eirik Kristoffersen er ansvarlig for hele organisasjonen og toppleder for over 17.000 ansatte.

Faglig frokost: Samfunnsansvar eller regnbuevasking?
For medlemmer

Hvordan kan vi kommunisere engasjement for skeives rettigheter uten at det blir regnbuevasking? IKEA har solgt regnbueprodukter i mange år og flere av varene er tilgjengelige hele året. Hvorfor ønsker IKEA å bruke regnbuen på produkter og i sin markedskommunikasjon? Hva tjener de på det? Foreningen Fri er Norges eldste og største interesseorganisasjon for skeive mennesker. De arrangerer pride-festivaler over hele landet, underviser om skeives rettigheter og levekår og jobber politisk for LHBT-rettigheter i Norge og utlandet. Hva mener de om at kommersielle virksomheter bruker regnbuen i sin kommunikasjon? Hvor går grensen mellom samfunnsansvar og regnbuevasking? Even Bringaker er Communication Business Partner i IKEA AS. Han kommer for å forklare hvorfor IKEA engasjerer seg for LHBT-saken og hva de har å vinne på det. Stephen Adom er leder i Foreningen fri. Han vil gi oss tips om hva det er viktig å huske på for virksomheter som ønsker å vise støtte og bruke regnbuen, slik at det blir et reelt samfunnsansvar og ikke regnbuevasking.

Faglig frokost: Slik takler du mediestormen
For medlemmer

Hva kan vi som kommunikasjonsrådgivere gjøre når jobben eller sjefen står i en krise og medietrykket eksploderer? Eva Sannum er grunnlegger og partner i PR-byrået Sannum og Bergestuen. Hun kommer til studio sammen med psykolog og fagsjef i psykologforeningen, Kim Edgar Karlsen, som har forsket på de psykologiske effektene av å stå i pressens søkelys.

Faglig frokost: Baneservice om internkommunikasjon
For medlemmer

Baneservice AS er norges største jernbaneentreprenør. De ansatte er spredd over nesten hele Norge, de fleste av dem bruker ikke PC i jobben, og mange jobber turnus. Hvordan sikrer man da god internkommunikasjon? Leder for kommunikasjon i Baneservice AS, Mimmi Granli, og hennes kollega Pia Moberg, har svaret. De vant prisen for beste internkommunikasjon da Den store kommunikasjonsprisen ble delt ut 6. februar i år.