Tillit og omdømme
Tillit bygges over tid, men kan raskt svekkes. Utforsk strategier for å opprettholde og styrke omdømmet, slik at organisasjonen fremstår som pålitelig.
Fagartikler

TV-serien TOLL er en stor kommunikasjonssuksess. Det til tross for at de fleste i ledelsen i Tolletaten var skeptisk da kommunikasjonsdirektør Kim Gulbrandsen la frem ideen til prosjektet.

Hvordan kan offentlig sektor bygge tillit og åpenhet gjennom kommunikasjon? Marthe Skaar, kommunikasjonsdirektør i Oljefondet, deler sine erfaringer med å gjøre verdens største folketrygdfond mer transparent.

Strømselskapet Tibber raste på omdømmemålingene. Veien tilbake til topps gikk via fornyet intern tillit og «medieskole»
Guider og maler

Å ta bilder av hvem du vil på et offentlig sted, har du mest sannsynlig lov til. Å publisere bildene derimot, det er en helt annen sak. Få hjelp til å navigere i etikken.

Hva gjør du når omdømmekrisen rammer akkurat din arbeidsplass? Her får du fem gode råd fra Torill Gulbrandsen, kommunikasjonsansvarlig i bydel Alna. I fjor ble bydelen midtpunktet i en sterkt kritisk Brennpunkt-dokumentar.
Faglig frokost
Hvilket ansvar har vi som jobber med kommunikasjon for at den offentlige debatten blir nyansert, faktabasert og saklig, uten personangrep og polarisering?
Vi stiller spørsmålene: Er kommunikasjon en tullejobb? Hva gjør egentlig de nær 2.000 kommunikasjonsansatte i staten på jobb? Kan alt de gjør måles?
Kompodden
Forskning

“Mpox sprer seg raskt: – Alle bør være bekymret” lød en tittel i VG søndag 22. September. Med COVID-19 relativt ferskt i minne melder spørsmålet seg igjen – kan vi stole på at helsemyndighetene håndterer situasjonen?

Det folkekjære norske selskapet Freia ble forsøkt boikottet i 2023. Et solid omdømme, godt forankret i norsk kultur, reddet dem.

Pisspreik – er det OK også nå? Tja, sier noen forskere. Det kan iallfall ha viktige funksjoner i en organisasjon.