Etisk råd
Etisk råd setter yrkesetikk på agendaen gjennom å delta i offentlig debatt, og ved å bistå Kommunikasjonsforeningens medlemmer i vanskelige etiske spørsmål.
Opplever du etiske utfordringer i jobbsammenheng? Vi vil gjerne hjelpe deg. Send en e-post til [email protected]
Medlemmer i etisk råd:

Svein Inge Leirgulen
Gro Bogen har vært styremedlem og leder i lokallaget Oslo og Akershus, samt tidligere leder for sentralstyret i Kommunikasjonsforeningen. Gro har også tidligere vært assisterende/ fungerende kommunikasjonsdirektør i UDI, kommunikasjonssjef ved sykehuset Buskerud HF og seniorrådgiver i JK og First House.

Gro Bogen Nilsen
Aleris Helse
99 29 57 15
Astrid Bugge Mjærum er kommunikasjonsdirektør i Skatteetaten. Mjærum har tidligere vært direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt ved Sykehuset Innlandet, kommunikasjonsdirektør i Skattedirektoratet og informasjonsdirektør i Lånekassen. Hun har vært politisk ansvarlig i Studentenes Landsforbund og arbeidet kortere perioder ved NUPI og Gudbrandsdølen Dagningen.

Astrid Bugge Mjærum
Ketil Raknes har vært politisk rådgiver i Kunnskapsdepartementet og statssekretær i Miljøverndepartementet. Han har jobbet både som journalist og PR-rådgiver og har skrevet bøker om lobbyvirksomhet, PR og politikk.

Ketil Raknes
Høyskolen Kristiania
41 54 53 09
[email protected]
Nils Petter Strømmen er Cand. polit, Medier og kommunikasjon, fra Universitetet i Oslo. Han har arbeidserfaring fra Observer, Opinion AS og jobber nå som seniorkonsulent i Kantar TNS. Strømmen var leder av sentralstyret 2013-2017. Før det var han med i styret for lokallaget Oslo og Akershus i åtte år, de fire siste som leder, og var prosjektleder for Høstseminaret i Oslo 2011.

Hege Turnes
Kommunikasjonsforeningens etiske prinsipper
Kommunikasjonsforeningens medlemmer skal balansere virksomhetens mål og samfunnets krav og forventninger ved å utøve kommunikasjonsfaget med åpenhet og integritet.
En kommunikasjonsmedarbeider skal:
- Fremme åpenhet og innsyn, og aktivt bidra til forståelse og den opplyste samtale.
- Gi så fullstendig informasjon som mulig uten at det går på bekostning av taushetsplikten.
- Kommunisere ærlig og tydelig, og være åpen om avsender, rolle, metoder og bindinger.
- Utvise ansvarlighet med metoder og bruk av verktøy for analyse av brukerdata.
- Tilstrebe likebehandling og gjøre informasjon forståelig og tilgjengelig.
Vedtatt på lokallagsledersamling 14.11.2019 (i henhold til landsmøtevedtak).