Etikk og samfunnsansvar
Kommunikasjon handler ikke bare om budskap, men også om integritet. Her finner du innhold om hvordan ansvarlige valg og åpenhet i kommunikasjonen, bidrar til tillit og et mer bærekraftig samfunn.
Henter kurs og arrangementer...
Fagartikler
Ski-VMs leder for bærekraft, Ola Rønning, har to gode tips når det gjelder bærekraftskommunikasjon: Still spørsmål, og bruk profesjonelle verktøy for å definere utslippsfeller.
Har du noen gang sittet og lekt deg med ChatGPT og fått den lille gnagende følelsen av at du er et miljøsvin?
Hvis helsemyndighetene gir opp kampen mot feilinformasjon kan det få fatale konsekvenser. Så hvordan jobber de, egentlig?
Guider og maler
Hver gang du er på en nettside, gjør et søk eller ser en video, bidrar du til forurensning. Du som er ansvarlig for en nettside, kan gjøre mye for at siden skal forurense minst mulig. Her ser du hvordan det gjøres.
Mange kommunikatører jobber med planlegging av arrangementer. Å gjøre dem mer klimavennlige er vårt ansvar – og kan skape positive ringvirkninger for hele virksomheten, mener Zerokonferansens prosjektleder Marte Strand.
Faglig frokost
Hvilket ansvar har vi som jobber med kommunikasjon for at den offentlige debatten blir nyansert, faktabasert og saklig, uten personangrep og polarisering?
Hvordan kan du lage visuell kommunikasjon som vekker følelser og engasjement? Hvilke virkemidler gir hvilke effekter, og hva skal du bruke når?
Kompodden
Forskning
Olje- og gasselskaper balanserer profitt- og bærekraftsmål gjennom å gi fortellingen om grønn innsats en viktig rolle. Er det vellykket?
Det folkekjære norske selskapet Freia ble forsøkt boikottet i 2023. Et solid omdømme, godt forankret i norsk kultur, reddet dem.
Det er tre gode grunner til at kommunikatører bør lese Shoshana Zuboffs bok om overvåkningskapitalismen, som nylig kom på norsk.