Fagstoff
Hold deg oppdatert
Her finner du artikler, foredrag, blogginnlegg og fagbøker om kommunikasjon. Velg kategorien du vil lære mer om.
Video
Faglig frokost: Er du klar for en krise?
Når en krise inntreffer, er god kommunikasjon helt essensielt. Vi må kommunisere godt og effektivt internt, og vi må kommunisere tydelig og tillitsvekkende eksternt. Men hva skal til for å oppnå dette? Og ikke minst - hva blir konsekvensene når vi trår feil? Kristine Meek er partner i Sannum og Bergestuen og har erfaring fra krisehåndtering i både næringsliv, frivillige organisasjoner og offentlig virksomhet. Rune Mørck Wergeland er partner i Wergeland Apenes strategi og kommunikasjon. Han har også erfaring med krisekommunikasjon fra både inn- og utland i offentlig og privat sektor, og har blant annet vært kriseansvarlig i NRK.
Oslo Akershus frokostmøte: Lærdommen av korona
Koronakrisen førte til et enormt kommunikasjonsbehov, ikke minst internt. De tradisjonelle kriseplanene strakk ofte ikke til. Man måtte improvisere, lære fortløpende og ta viktige beslutninger uten store utredninger. Kommunikasjonsforeningen Oslo og Akershus inviterte til digitalt frokostmøte om kommunikasjon og korona. Gambit H+K har intervjuet 30 kommunikasjonsansvarlige i norske virksomheter om deres erfaringer med koronakrisen. Hva har vært det viktigste, det vanskeligste og det mest lærerike? Innlegget holdes av Simen Johannessen, seniorrådgiver i Gambit H+K.
Hvordan kommuniserer man sin egen verdi når kjerneproduktet forsvinner?
Mange virksomheter befinner seg nå i en situasjon hvor de enten har måttet avlyse arrangementer, stenge butikker eller permittere ansatte. Det å kommunisere sin egen verdi når mye er borte, kan være utfordrende. Vi har slått av en prat med Mette Øines Habberstad, medlems- og kommunikasjonssjef i DNT.
Dette innholdet er kun tilgjengelig for medlemmer som har logget inn.
PR-prat
Fagbøker
En praktisk bok, på dansk, om hvordan folk reagerer på informasjon i krisetid, om hvilke kommunikasjonskanaler som fungerer best, og hvordan man som myndighet og selskap kan fastholde tilliten.
Amerikanske Nierman er ekspert på krisekommunikasjon. Dessuten leder han sitt eget PR-byrå. I denne bestselgeren fra 2021 skriver han om hvordan vi kan gjennomleve kriser samtidig som vi forbereder oss på sunn forretningsdrift i fremtiden. Noe å tenke på?
Forfatteren ønsker å få frem at en krise ikke behøver å være en katastrofe dersom den håndteres riktig. Selskaper som håndterer krisen på en god måte kan få større tillit fra kunder og allmennheten, mens en dårlig styrt krise kan resultere i det motsatte.