
Fagstoff
Hold deg oppdatert
Her finner du artikler, foredrag, blogginnlegg og fagbøker om kommunikasjon. Velg kategorien du vil lære mer om.

Video
Oslo Akershus frokostmøte: Lærdommen av korona
Koronakrisen førte til et enormt kommunikasjonsbehov, ikke minst internt. De tradisjonelle kriseplanene strakk ofte ikke til. Man måtte improvisere, lære fortløpende og ta viktige beslutninger uten store utredninger. Kommunikasjonsforeningen Oslo og Akershus inviterte til digitalt frokostmøte om kommunikasjon og korona. Gambit H+K har intervjuet 30 kommunikasjonsansvarlige i norske virksomheter om deres erfaringer med koronakrisen. Hva har vært det viktigste, det vanskeligste og det mest lærerike? Innlegget holdes av Simen Johannessen, seniorrådgiver i Gambit H+K.
Hvordan kommuniserer man sin egen verdi når kjerneproduktet forsvinner?
Mange virksomheter befinner seg nå i en situasjon hvor de enten har måttet avlyse arrangementer, stenge butikker eller permittere ansatte. Det å kommunisere sin egen verdi når mye er borte, kan være utfordrende. Vi har slått av en prat med Mette Øines Habberstad, medlems- og kommunikasjonssjef i DNT.
Hvor sikkert er hjemmekontoret?
Som følge av situasjonen vi befinner oss i, arbeider flere på hjemmekontor enn normalt. Hva må man som ansatt og kommunikatør være obs på? Vi har slått av en prat med Roar Thon, fagdirektør for sikkerhetskultur i Nasjonal Sikkerhetsmyndighet, om cybersikkerhet i disse tider.
PR-prat
Fagbøker
En praktisk bok, på dansk, om hvordan folk reagerer på informasjon i krisetid, om hvilke kommunikasjonskanaler som fungerer best, og hvordan man som myndighet og selskap kan fastholde tilliten.
Amerikanske Nierman er ekspert på krisekommunikasjon. Dessuten leder han sitt eget PR-byrå. I denne bestselgeren fra 2021 skriver han om hvordan vi kan gjennomleve kriser samtidig som vi forbereder oss på sunn forretningsdrift i fremtiden. Noe å tenke på?

Forfatteren ønsker å få frem at en krise ikke behøver å være en katastrofe dersom den håndteres riktig. Selskaper som håndterer krisen på en god måte kan få større tillit fra kunder og allmennheten, mens en dårlig styrt krise kan resultere i det motsatte.

