Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Språk og retorikk

Klarspråk 2.0: Generelle retningslinjer er ikke nok - hva nå?

Etter mange års forskning og utprøving vet vi at generelle retningslinjer for klarspråk ikke er tilstrekkelig for å utvikle tekster og budskap som leserne fullt ut forstår.

PUBLISERT: 04. januar 2019

Andreas Nord, forsker ved Gøteborgs universitet, har skrevet rapporten «Klarspråksarbete och yrkeslivsskrivande», og gir her en oversikt over relevant klarspråksforskning (2001-) i Sverige. På bakgrunn av forskningsresultatene argumenterer Nord for at det er gode grunner til lære av andre fagfelt i arbeidet med klarspråk. Han foreslår å se nærmere på: 1. leserens forutsetninger, 2. forkunnskaper og kjennskap til teksten og 3. motivasjon og interesse for teksten.​

1. Leserens forutsetninger

Vi som skriver tekster må vite litt om leserens forutsetninger. Med tekst menes multimodale og meningsbærende budskap, som også kan være bilder, figurer og andre visuelle elementer. Ulike lesere kan ha ulikt ståsted når det kommer til å lese og forstå en tekst. Det kan dreie seg om spesifikke språkvansker som dysleksi, eller mer generelle lese- og læringsvansker. Her kan det være nyttig å studere hvilke verktøy pedagogikken har for å gi leserne støtte i lesingen. Lesestrategier er en av dem.

Leserne kan forstå tekster ulikt, avhengig av alder, kjønn, geografisk tilknytning, livssyn, i tillegg til sosial og kulturell bakgrunn.
Anne Bergvad

Det er også interessant å trekke på kunnskap fra studier innen persepsjon og resepsjon, der persepsjon handler om hvordan vi oppfatter ytringer og meningsbærende elementer, mens resepsjon handler om hvordan leseren responderer på teksten. Leserne kan forstå tekster ulikt, avhengig av alder, kjønn, geografisk tilknytning, livssyn, i tillegg til sosial og kulturell bakgrunn.

I klarspråksprosjekter er det dermed viktig å ta rede på hvem de mest typiske leserne er, og analysere hvilke forutsetninger de har for å forstå teksten. Brukertesting av tekster vil derfor være en viktig komponent i klarspråksarbeid.

2. Forkunnskaper og kjennskap til teksten

I tekstteori er det vanlig å si at teksten forstås gjennom konteksten. Det vil si at det er nødvendig å kjenne til situasjonen og sammenhengen til teksten, for å kunne forstå hele budskapet i teksten. Dette bringer oss inn på at konvensjonelle trekk i tekst - altså at tekstene skrives etter et vanlig mønster, eller at en nettside har en vanlig struktur - hjelper leserne til å forstå innholdet.

Språk og retorikk
Nye klarspråktips for næringslivet
Etter mange år med klarspråk-jobbing i det offentlige, står næringslivet for tur. – Det er viktig at bedriftene når fram til brukerne med et tydelig og lettfattelig språk. Det sparer de også penger på, sier Språkrådets direktør, Åse Wetås.
Les mer om Nye klarspråktips for næringslivet

Konvensjoner i tekst finner man best ved å ha tilgang til store mengder data og gjøre omfattende brukertesting og analyse av hvordan leserne oppfatter teksten. Søkeordsanalyser kan være et nyttig verktøy i denne sammenhengen, fordi den avslører hva brukerne søker på og hvilke faguttrykk de selv bruker.

3. Motivasjon og interesse for teksten

Brukernes motivasjon for å lese en tekst er kanskje det viktigste. I motivasjonsteori skiller vi mellom indre og ytre motivasjon, der indre motivasjon viser til en indre motivert læringsatferd som utføres fordi elevene opplever aktiviteten interessant. Ytre motivasjon handler om at en aktivitet gjøres for å oppnå en belønning.

Kompliserte budskap kan gjøres forståelige og tilgjengelige ved å gi støtte til leserne med gode lesestrategier og belønningsmekanismer.

Innen pedagogikk har det vært gjort studier på spillteknologi for å utvikle læringsspill. Forskning på spillteknologi kan være interessant å følge, fordi effekten i spill er å øke motivasjonen ved å tilby belønning etter en viss utført handling. Muligens kan den samme psykologiske effekten brukes i klarspråksarbeid.

Unge lesere forventer mer av digitale tjenester og stiller høyere krav til brukervennlige løsninger, inkludert et forståelig språk, enn dagens voksne. Det antyder en rapport fra et klarspråksprosjekt om digitale tjenester vi har gjort i samarbeid med Ås kommune. Det er derfor nyttig å lytte til de unge og forske på hvordan de ønsker at informasjon skal utformes.

Språk og retorikk
Ti tips til å forankre klarspråkarbeid
Ønsker du å bygge en kultur for et klart og brukertilpasset språk? Her er ti tips til hvordan du kan forankre arbeidet med klarspråk i egen organisasjon.
Les mer om Ti tips til å forankre klarspråkarbeid

Det er alltid relevant å lytte til brukerne i klarspråksarbeid og gjøre grundige analyser av hva brukerne forstår og eventuelt ikke forstår av ulike budskap. I tillegg tror jeg det vil lønne seg å skaffe seg en oversikt over hvilken motivasjon brukerne har for å forstå spesifikk tekst. Enkle budskap kan virke vanskelige å forstå ved manglende motivasjon hos brukerne. Derimot kan kompliserte budskap gjøres forståelige og tilgjengelige ved å gi støtte til leserne med gode lesestrategier og belønningsmekanismer. Det er verdt å satse på i ditt neste klarspråksprosjekt.

Siste innlegg

Her er de siste innleggene på PR-prat.

02.12.2024
Uavgjort på bortebane –>

Media skal ikke være maktas hjemmebane, og uavgjort på bortebane må få være et godt nok resultat.

Uavgjort på bortebane
02.12.2024
Strategisk solidaritet –>

Det er juni, og vi bytter til regnbuelogo på nettsida, poster et bilde av han homoen fra ledergruppa på LinkedIn, skriver «Happy Pride!» på Facebook og pynter kontoret med regnbueflagg. Eller gjør vi det?

Strategisk solidaritet
02.12.2024
Snakk til gjengen din –>

Som et miniprosjekt har jeg fulgt Raads interne «girlchat» som hun selv kaller det, på Snapchat de siste ukene. Det er et studie i profesjonell markedsføring.

Snakk til gjengen din