Banner
Offentlig kommunikasjon

Arendalsuka: - Skal være et dansegulv

Det er ikke Arendalsuka som skal skape overskrifter, men arrangørene som kommer hit, sier Tone Skindlo Taraldsen, koordinator for Arendalsuka. Hun forteller hvordan de jobber med kommunikasjon rundt arrangementet som i august venter opp mot 80 000 besøkende.

- Arendalsuka skal være et dansegulv hvor politiske partier, organisasjoner og næringsliv kan lage møteplasser for å ta opp, belyse eller debattere det som er viktig for dem, sier Taraldsen.

Hun fortalte på et medlemsmøte i Kommunikasjonsforeningen Agder om hvordan Arendalsuka har jobbet med kommunikasjon for skape en sterk posisjon. Hun mener de er i en luksussituasjon: Hvert år har antall utstillere, besøkende og medier på arrangementet vokst – omtrent av seg selv.

- Arrangementet var veldig etterlengtet da vi startet i 2012. I begynnelsen jobbet vi med oppsøkende virksomhet mot politiske partier, mediehus, næringsliv og organisasjoner, for å få dem tent på ideen. I starten sto ofte lokale avdelinger for arrangementene. Etter hvert fikk de med noen fra markeds- eller kommunikasjonsavdelingen på hovedkontoret, og nå kommer også generalsekretæren - fordi de ser at dette ikke lenger bare er et lokalt arrangement, sier Taraldsen. 

Vil nå de lokale

- Alle mediehusene er også til stede nå. Før måtte vi lage en del saker selv, nå er det overflødig. Mediene refererer til ting som skjedde på Arendalsuka hele året, og i ukene rundt arrangementet er det helt rått. Vi ligger også på topp i trendene på Twitter den uka.

- Vi skal ikke bare ”flytte Oslo hit”. Derfor jobber vi mot regionale medier for å synliggjøre Arendalsuka lokalt og regionalt.
Tone Skindlo Taraldsen

Det arrangørene har måttet jobbe mer for, er å lokke ”vanlige” publikummere.

- Vi skal ikke bare ”flytte Oslo hit”. Derfor jobber vi mot regionale medier for å synliggjøre Arendalsuka lokalt og regionalt. Vi samarbeider også med mange ulike aktører, som alle bruker sosiale medier for å oppfordre folk til å benytte seg av tilbudet her. Vi snakker også om Arendalsuka hos alt fra Rotary til næringsforeninger, sier Taraldsen.

Arendalsuka stand
Arendalsuka hjelper utstillerne blant annet med lett tilgjengelige bilder og informasjon. (Foto: Danny Santana.)

Øker synligheten

Mange av utstillerne har ressurser til selv å jobbe mye med synligheten av sine stander og arrangementer under Arendalsuka. Noen hyrer byråer. Andre har mindre ressurser, og der hjelper Taraldsen og kollegene med å skaffe bilder og informasjon. Fotografer går rundt og tar bilder som kan hentes fra Flickr, debattene i hovedprogrammet streames, og sosiale medier blir hyppig brukt underveis.

- Før var det greit å bare være tilstede, nå har mange Arendalsuka som en viktig post på markeds- og kommunikasjonsbudsjettene. Daglig ringer åtte-ti kommunikasjonsrådgivere og lurer på hvordan de kan øke sin synlighet her, forteller Taraldsen.

Siste saker

Har du lest disse?

Siste saker

Har du lest disse sakene?