Skip header

Fredagsstafetten med Marius Solberg Anfinsen

I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Marius Solberg Anfinsen, som er seniorrådgiver i Frende Forsikring.

Tekst: HÅKON ANDRE SKAFTÅ   |  Foto: FRENDE FORSIKRING
Publisert: 6. november 2025

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– De timene på fredag ettermiddag når min kjære og jeg kommer hjem fra jobb, er blant ukens aller beste. Da kommer en glad katt løpende for å hilse på, og vi kan gjøre akkurat det vi vil etter en hektisk uke. Helgefølelsen kommer uansett hva vi gjør, men de timene er helt spesielle. Vi kan ta en tur på byfjellene rundt Bergen, treffe venner – eller bare bli inne.

– Da finner vi gjerne frem favorittkokeboken Thaimani av Terje Ommundsen, setter på musikk og lager noe godt. Ofte ender vi også med å bestille sushi og synke ned i sofaen med en god serie, for tiden Slow Horses. Uansett hva vi gjør, er det verdifulle timer som gir ro og helgefølelse.

Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?

– AI har blitt en god digital kollega – en sparringspartner som kjenner meg godt. Jeg bruker Copilot en del i arbeidshverdagen for å få struktur, teste ideer og hente inspirasjon. Akkurat nå bruker jeg det i et stort e-læringsprosjekt for rådgivere i forsikringsbransjen. Sammen med dyktige fagfolk skal vi gjøre store mengder viktig informasjon om til engasjerende og lettfattelig innhold. Her hjelper AI oss med struktur, rydding og presentasjonsform. Men det er vi mennesker som må ha kontrollen. Og det siste ordet.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– «Vis hvorfor du er viktig» er sagt mange ganger, men det stemmer fortsatt. Tidlig i karrieren min hadde jeg en voksen kollega som sa at han mente kommunikasjonsfolk bare satt og skrev brev. Han hadde nok ikke så mye tillit til bransjen, og jeg husker det fortsatt, 17 år senere. Heldigvis er det så feil som det kan bli. For å styrke tilliten må vi være til stede der det skjer med åpenhet, ærlighet og tilgjengelighet. Vi må være i rommet der avgjørelser tas, holde hodet kaldt når det koker og jobbe strategisk. Da bygger vi tillit. Sakte, men sikkert.

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?

– Blant venner går jeg under kallenavnet «herr jul» noen måneder i året, og julekampanjer har en tendens til å feste seg litt ekstra. I farten husker jeg blant annet en fra Kirkens Nødhjelp som spilte på at «du har fortsatt tid til å være god i år». Den handlet ikke bare om store kriser og at verden går av hengslene, men henvendte seg direkte til deg som person. Gjør noe hyggelig for noen. Vær en bra person. Vis at du bryr deg. Still opp. Vi trenger slike påminnelser om at små ting i hverdagen kan gjøre en forskjell for noen rundt deg. Kanskje uten at du vet det selv.

Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt emoji?

– Ja, det gjør jeg. Jeg bruker det nok mer i gruppechatten med kommunikasjonsavdelingen enn til lederne på jobben, men synes det er et fint tilskudd. Emojis er med på å gjøre budskapet mer menneskelig, særlig i intern kommunikasjon. Favoritt vet jeg ikke, men jeg bruker nok en eller annen variant av et hjerte ofte. Det er verken spesielt kreativt eller nyskapende, men det er fint å kunne vise litt kjærlighet og takknemlighet til gode kollegaer på jobben.

Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?

– «Du må tørre å være tydelig – også når det er ubehagelig.» Det rådet har hjulpet meg til å stå støtt som rådgiver, og til å være en stemme som ikke bare pakker inn, men faktisk peker ut en retning.

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Jeg sender stafettpinnen videre til Jan Kåre Austrheim i Skatteetaten.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Oj, det kunne vært mye forskjellig. Jeg kan jo bruke anledningen til å skryte litt av Kommunikasjonsforeningen og spørre: «Hva har du fått ut av å være medlem?» 

Og da svarer du?

– Jeg har blitt kjent med mange kloke, rause og engasjerte folk i bransjen vår. Jeg har lært masse av å sitte i lokallagsstyret i Vestland i seks år. Det gir mye å engasjere seg, og plutselig blir du utfordret til å holde innlegg på frokostmøter eller delta i podkast. Det er fint å ha en bransjearena med lav terskel og mange aktiviteter. Enten det er fysiske seminarer, kurs eller digitale faglige frokoster. Å være medlem har gjort meg tryggere i rollen – og enda mer glad i faget.

Marius Solberg Anfinsen (40)

Stilling: Senior kommunikasjonsrådgiver i Frende Forsikring.

Tidligere jobber verdt å nevne: Har bred erfaring fra både offentlig og privat sektor, med bakgrunn fra avis, nettavis og kommunikasjonsbyrå. Startet som frilansjournalist under studietiden, blant annet for ABC Nyheter, før turen gikk til lokalavis i Bergen. Deretter prosjektleder og redaksjonell rådgiver i Cox Bergen, blant annet med ansvar for Norwegian sitt in-flight magasin. Gikk videre til Bergen kommune som kommunikasjonsrådgiver ved byrådsleders avdeling.

Utdanning: Utdannet journalist fra City University i London, med økonomi som del av graden.