 
					 
		Fredagsstafetten med Liselotte Lunde
I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Liselotte Lunde, som er kommunikasjonsdirektør i DNB.
Ny stafettløper hver fredag. Ingrid Langerud, kommunikasjonsdirektør i Innovasjon Norge, ga stafettpinnen videre til Liselotte Lunde, som er kommunikasjonsdirektør i DNB.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Det skal ikke så mye til. Fredager må være ukas beste dag! Det starter med god stemning på jobb, glade kollegaer og helst en solid dose ✔️ på to-do-lista før dagen rundes av med sushi og kanskje noe godt i glasset. Vi holdt lenge på med fredagstaco, men nå har majoriteten hjemme endelig innsett at sushi er veien å gå. Jeg tar ofte initiativ til å sette på en serie, men må innrømme at jeg som regel sovner etter kort tid. (Sorry, Torbjørn!)
Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?
– Haha, faktisk var det dette intervjuet! Jeg bruker AI til det meste som kan effektivisere hverdagen, alt fra raske svar på ting jeg helst burde kunnet noe om, til hjelp med å forbedre tekster, finne gode formuleringer eller oversette tekst. AI er min personlige kommunikasjonsrådgiver på jobb.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Er det ikke nettopp det vi gjør – hver eneste dag? Jeg opplever at jeg snakker på inn- og utpust om hvor avgjørende god intern og ekstern kommunikasjon er for at en virksomhet skal nå målene sine. Vi jobber kontinuerlig med å sikre at mediene formidler fakta, og ikke koker suppe på en spiker. Kommunikasjonsrådgivere har en nøkkelrolle i å sørge for at folk kan stole på det som blir sagt og skrevet.
– Vi bygger tillit, og vi jobber aktivt med å bevare den. En viktig del av dette ansvaret handler også om å gjøre budskapene forståelige. Vi må rydde bort vanskelige ord og fagterminologi, og sørge for at informasjonen er tilgjengelig og lett å forstå for alle.
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Siden jeg bare har jobbet i DNB i litt over et halvt år, tenker jeg det er innafor å skryte av DNBs arbeid og kommunikasjon rundt sikkerhet og svindel. Hvert år arrangerer DNB Sikkerhetskonferansen, og i den forbindelse lanseres rapporten «Finansiell Trygghet: Hvem kan du stole på?». Rapporten gir innsikt i trusler og hendelser DNB har erfart, og har som mål å hjelpe både privatpersoner og bedrifter med å forstå hva de bør beskytte seg mot.
– På konferansen i fjor valgte man også å kommunisere helt åpent om at DNBs toppledelse hadde blitt utsatt for et sofistikert bedrageriforsøk med falskt videomøte. I mange tilfeller ville man kanskje valgt å håndtere dette internt og la det passere i stillhet. Men ved å kommunisere åpent og transparent, sendte man et viktig signal: Ingen er immune mot svindel. Og nettopp denne åpenheten bidrar til å styrke bevisstheten og gjør det lettere å forebygge svindel.
Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt emoji?
– Yes, jeg bruker emojis. Jeg har masse entusiasme som får utløp gjennom ulike smilefjes sammen med tomler og hender i været. Hjerter synes jeg egentlig er forbeholdt han på hjemmebane, men i DNB er man rause med hjertene, så det har gått litt inflasjon i hjertebruken gitt.
Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?
– Presenter løsninger, ikke problemer.
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Hvis jeg skal legge all beskjedenhet til side, så ville jeg spurt: Hvorfor er DNB Norges viktigste bedrift?
Og da svarer du?
– DNB spiller en helt sentral rolle i det norske samfunnet. Vi sørger for at folk har et sted å bo, at bedrifter får finansiering til å vokse, og at økonomien flyter. Hver eneste dag går det transaksjoner gjennom DNBs systemer tilsvarende mellom to og tre norske statsbudsjetter. Uten DNB, stopper Norge opp. Det er et stort ansvar å ha, men som også gjør det til et utrolig spennende og givende sted å jobbe.
Liselotte Lunde (39)
Stilling: Kommunikasjonsdirektør i DNB
Tidligere jobber verdt å nevne: Kommunikasjonssjef i ODA, partner i First House
Utdanning: Jus
.png)