Skip header

Fredagsstafetten med Liselotte Lunde

I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Liselotte Lunde, som er kommunikasjonsdirektør i DNB.

Tekst: HÅKON ANDRE SKAFTÅ   |  Foto: STIG B. FIKSDAL
Publisert: 31. oktober 2025

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Det skal ikke så mye til.  Fredager må være ukas beste dag! Det starter med god stemning på jobb, glade kollegaer og helst en solid dose ✔️ på to-do-lista før dagen rundes av med sushi og kanskje noe godt i glasset. Vi holdt lenge på med fredagstaco, men nå har majoriteten hjemme endelig innsett at sushi er veien å gå. Jeg tar ofte initiativ til å sette på en serie, men må innrømme at jeg som regel sovner etter kort tid. (Sorry, Torbjørn!)

Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?

– Haha, faktisk var det dette intervjuet! Jeg bruker AI til det meste som kan effektivisere hverdagen, alt fra raske svar på ting jeg helst burde kunnet noe om, til hjelp med å forbedre tekster, finne gode formuleringer eller oversette tekst. AI er min personlige kommunikasjonsrådgiver på jobb.

– KI er ikke alltid like effektivt
Kunstig intelligens er nyttig for en kommune, men er ikke nødvendigvis effektiviserende. Det er dommen til Fanny Bye Jensen som fikk Kommunikasjonsforeningens masterstipend.
Les mer om – KI er ikke alltid like effektivt

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Er det ikke nettopp det vi gjør – hver eneste dag? Jeg opplever at jeg snakker på inn- og utpust om hvor avgjørende god intern og ekstern kommunikasjon er for at en virksomhet skal nå målene sine. Vi jobber kontinuerlig med å sikre at mediene formidler fakta, og ikke koker suppe på en spiker. Kommunikasjonsrådgivere har en nøkkelrolle i å sørge for at folk kan stole på det som blir sagt og skrevet.

– Vi bygger tillit, og vi jobber aktivt med å bevare den. En viktig del av dette ansvaret handler også om å gjøre budskapene forståelige. Vi må rydde bort vanskelige ord og fagterminologi, og sørge for at informasjonen er tilgjengelig og lett å forstå for alle.

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?

– Siden jeg bare har jobbet i DNB i litt over et halvt år, tenker jeg det er innafor å skryte av DNBs arbeid og kommunikasjon rundt sikkerhet og svindel. Hvert år arrangerer DNB Sikkerhetskonferansen, og i den forbindelse lanseres rapporten «Finansiell Trygghet: Hvem kan du stole på?». Rapporten gir innsikt i trusler og hendelser DNB har erfart, og har som mål å hjelpe både privatpersoner og bedrifter med å forstå hva de bør beskytte seg mot.

– På konferansen i fjor valgte man også å kommunisere helt åpent om at DNBs toppledelse hadde blitt utsatt for et sofistikert bedrageriforsøk med falskt videomøte. I mange tilfeller ville man kanskje valgt å håndtere dette internt og la det passere i stillhet. Men ved å kommunisere åpent og transparent, sendte man et viktig signal: Ingen er immune mot svindel. Og nettopp denne åpenheten bidrar til å styrke bevisstheten og gjør det lettere å forebygge svindel.

11. november 2025
Høstseminaret 2025
Scandic Nidelven, Trondheim

Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt emoji?

– Yes, jeg bruker emojis. Jeg har masse entusiasme som får utløp gjennom ulike smilefjes sammen med tomler og hender i været. Hjerter synes jeg egentlig er forbeholdt han på hjemmebane, men i DNB er man rause med hjertene, så det har gått litt inflasjon i hjertebruken gitt.

Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?

– Presenter løsninger, ikke problemer.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Hvis jeg skal legge all beskjedenhet til side, så ville jeg spurt: Hvorfor er DNB Norges viktigste bedrift?

Og da svarer du?

– DNB spiller en helt sentral rolle i det norske samfunnet. Vi sørger for at folk har et sted å bo, at bedrifter får finansiering til å vokse, og at økonomien flyter. Hver eneste dag går det transaksjoner gjennom DNBs systemer tilsvarende mellom to og tre norske statsbudsjetter. Uten DNB, stopper Norge opp. Det er et stort ansvar å ha, men som også gjør det til et utrolig spennende og givende sted å jobbe.

Liselotte Lunde (39)

Stilling: Kommunikasjonsdirektør i DNB

Tidligere jobber verdt å nevne: Kommunikasjonssjef i ODA, partner i First House

Utdanning: Jus