Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
false

Kunsten å skrive for Instagram

Det heter seg at et bilde kan fortelle mer enn tusen ord. Bildet vil nå ut til langt flere om det får følge av en godt skrevet tekst.

PUBLISERT: 06. desember 2019

Et knakende godt bilde er bokstavelig talt et blikkfang som kan gi folk lyst til å lese teksten som følger med. Her kan du få god inspirasjon gjennom å følge influensere på Instagram.

Bildet fungerer på tilsvarende måte som en god overskrift, som en døråpner til teksten. Bildet slår an tonen, og kan forføre folk til å klikke seg inn for å ta en nærmere kikk. Gjennom en god tekst kan du holde på oppmerksomheten og gi bildet en merverdi for leseren. Teksten må fortelle noe annet og mer enn hva teksten viser.

Å skrive tekster til bilder på Instagram kan gjøres til noe mer enn å skrive en billedtekst. Når du også kan legge inn klikkbare emneord og navn på personer og organisasjoner i teksten, kan vi snakke om en egen skrivesjanger.

Her er fem skrivetips til fem bildetyper:

1. Foredragsbildet

Et bilde der du er i aksjon i manesjen som foredragsholder gir deg mulighet til å skrive om hvordan du forberedte deg, om du var nervøs og hvordan du håndterte det, om hva du snakket om, om åstedet, om hvem du snakket med, om hva du ønsket at publikum skulle sitte igjen med, om gode eller overraskende spørsmål du fikk, om morsomme episoder, om det som gikk bra, om hva du selv lærte av forestillingen.

2. Jobb- og reisebildet

Er du på jobbreise, kan et godt reisebilde være en anledning til å skrive om morsomme faglige prosjekter du er engasjert i. Forskere som gjør feltstudier, kan gjennom et bilde fortelle om hva de ønsker å finne svar på, hva som førte dem til dette sted, om livet ute i felten, om vendepunkter i prosjektet, om nedturer og hvordan de kommer videre, om overraskende hendelser og morsomme opplevelser. 

3. Løpebildet

Et fartsfylt løpebilde kan åpne opp for å skrive om dine forberedelser til løpet, om oppturer og nedturer underveis, om hva du tenker når det butter imot, om stemningen du opplever, om stedet du løper, om hva du vil gjøre annerledes når du forbereder deg til neste løp.

4. Kunst- og naturbildet 

Et vakkert naturbilde eller kunstbilde inviterer til å skrive om hvordan bildet ble til og åpner opp for å dele personlige tanker, refleksjoner og følelser. Du kan skrive om hvor bildet er tatt og historien bak kunstbildet.

5. Instagrambildet

Gode bilder på Instagram kan i det hele tatt gi deg en åpning for å dele personlige fortellinger, refleksjoner, erfaringer, gledesstunder, magiske øyeblikk, kunnskap, råd, livskunst, livsvisdom og livsfilosofi.

Bilde av en telefon som tar bilde av et bakverk. Bakgrunnen er uklar. Foto: Callie Morgan / Unsplash
Et bilde kan få folk til å stoppe opp, men teksten som hører til kan gi noe mer. Fortell om omstendighetene rundt eller tankene bak bildet du deler. (Foto: Callie Morgan / Unsplash)

Ved å skrive inn emneord i Instagram-teksten, merket med tegnet #, for eksempel #kommunikasjon, kan folk som ikke følger deg, søke seg frem til eller klikke seg inn på bildet ditt.

Ved å legge inn flere relevante emneord, lager du flere mulige innganger til bildet og teksten din. Finn frem til emneord som et passe antall mennesker bruker. Det er ikke noe poeng å bruke emneord som få eller ingen andre bruker, ei heller emneord som brukes av altfor mange. I det første tilfellet er det jo få eller ingen som vil finne frem til innlegget. I den andre ytterligheten vil bildet og meldingen din drukne i en veritabel tsunami av bilder.

Det er ikke noe poeng å bruke emneord som få eller ingen andre bruker, ei heller emneord som brukes av altfor mange.

Du kan skrive inn navn på andre instagrambrukere i teksten din, både personer og organisasjoner (skriv inn brukernavnet, som starter med tegnet @). Du kan navngi personer som er med på bildet, du kan kreditere personer du siterer eller henviser til, du kan fortelle hvem du besøker eller er sammen med, eller du kan skrive inn navn på personer du ønsker skal se og lese innlegget ditt. Når du publiserer innlegget på Instagram, vil personene du omtaler få varsel om det.

Instagram har ikke lagt spesielt godt til rette for å dele lenker til artikler på blogger eller nettsider. Du kan naturligvis skrive inn nettadressen til en artikkel i tekstfeltet, men den blir ikke klikkbar. Det er mulig å legge inn en klikkbar lenke i profilen din, for så å henvise til den i Instagram-meldingen din.

Fire tips for å lykkes med Insta story
Tidligere bilderedaktør i New York Times, Kerri MacDonald, har lært journalister og redaktører å fortelle historier i Insta story – her får du tipsene.
Les mer om Fire tips for å lykkes med Insta story

Referanse:

Blogginnlegget er et redigert utdrag fra Audun Farbrots «Skrivekoden. Ti nøkler til en god og effektiv tekst», Cappelen Damm Akademisk (2019).

Siste innlegg

Her er de siste innleggene på PR-prat.

02.12.2024
Uavgjort på bortebane –>

Media skal ikke være maktas hjemmebane, og uavgjort på bortebane må få være et godt nok resultat.

Uavgjort på bortebane
02.12.2024
Strategisk solidaritet –>

Det er juni, og vi bytter til regnbuelogo på nettsida, poster et bilde av han homoen fra ledergruppa på LinkedIn, skriver «Happy Pride!» på Facebook og pynter kontoret med regnbueflagg. Eller gjør vi det?

Strategisk solidaritet
02.12.2024
Snakk til gjengen din –>

Som et miniprosjekt har jeg fulgt Raads interne «girlchat» som hun selv kaller det, på Snapchat de siste ukene. Det er et studie i profesjonell markedsføring.

Snakk til gjengen din