Banner
Sosiale medier

Fire tips for å lykkes med Insta story

Tidligere bilderedaktør i New York Times, Kerri MacDonald, har lært journalister og redaktører å fortelle historier i Insta story – her får du tipsene.

I sosiale medier deler bedrifter ofte bare lenker til artikler på nettsiden sin. Hva med å heller lage en egen versjon av saken til Insta story?
 
- En Insta story kan være ganske annerledes og vise andre perspektiver enn den opprinnelige artikkelen. Instagram kan brukes både til å finne et nytt publikum, og til å knytte publikum tettere til deg, påpekte New York Times' tidligere fotoredaktør Kerri MacDonald, da hun nylig holdt foredrag på Mediedagene.

Foredrag om Insta story
Kerri MacDonald delte sine erfaringer med historiefortelling på Insta story Mediedagene i Bergen. (Foto: Mari Mellum.)


Kanadiske Kerri MacDonald jobber nå som redaktør for instagramkontoen @design. I de ni årene hun jobbet i NYTimes lanserte hun to av mediehusets instagramkontoer, laget strategi for dem og lærte journalister og redaktører om historiefortelling i sosiale medier. Noen av hennes Insta stories kan du se på YouTube. Her er hennes beste tips:

(Artikkelen fortsetter under.) 
 

Fire tips til å lykkes med Insta story:

1: Det visuelle er viktigst

  • Start med det beste innholdet, for å fange oppmerksomheten. Helst en video, eventuelt det beste bildet. Kronologi er mindre viktig.
  • Video er nøkkelen, men varier også med ulike typer bilder.
  • Husk at bilder med noe tomrom trengs for å legge på tekst.

2: Ord teller også

  • Skriv først et lite manus.
  • Bruk gjerne tradisjonell historiefortelling: En start (et slående bilde eller video), en midtdel med et klimaks, og en avslutning (f.eks.l be folk sveipe opp for å lese mer).
  • Teksten skal gi en kontekst, og bør gi et personlig preg. Sitater fungerer bra.
  • Forkort teksten, og forkort igjen.

3. Husk dialogen

  • Still spørsmål i tekst eller tale, eller med slide-funksjonen.
  • Følg opp kommentarer.

4. Eksperimenter og test

  • Bruk funksjoner som emojis, stickers, spørsmål.
  • Tenk design – det bør se fint ut.
  • Opprett en prøvekonto for å teste storyen før du poster på ordentlig. Vis til en testperson. Fungerer rytmen? Er det sammenheng i teksten? Passer farger og fonter sammen? Er det for langt? Rekker folk å lese teksten, og forstår de innholdet? 

Kilde: Foredraget "Instastories. Visuell historiefortelling" med Kerri MacDonald på Nordiske mediedager 2019.

NY Times var ikke redde for å dekke vanskelige saker på Instagram, men typiske gla’-saker slo veldig godt an i denne kanalen, fortalte MacDonald. De presenterer både nyheter og feature-stoff der, og selv på sosiale medier behøver ikke alt være hastig: Også poesi er populært blant leserne.

Skjermbilde fra NY Times Instagramkonto.
På Instagram er det "visual first" som gjelder for NY Times. Det er de aller beste bildene som skal deles, både når det gjelder nyheter og feature. (Skjermbilde: NY Times' instagramkonto)


 
New York Times har en rekke ulike Instagram-kontoer, som @NYTimes, @NYTimestravel, @NYTimesfashion. I tillegg skaper de "serier" ved hjelp av emneknagger, som #speakingindance.
 
Dialogen med brukerne er en viktig del av virksomheten på Instagram, påpekte MacDonald i foredraget. Noen ganger brukte de også lesernes egne bilder, både på Instagram og på trykk. NY Times fikk dessuten tips til saker via sine Instagram-følgere, som det hendte de fulgte opp i egne artikler.

Siste saker

Har du lest disse?