Fire tips for å lykkes med Insta story
Tidligere bilderedaktør i New York Times, Kerri MacDonald, har lært journalister og redaktører å fortelle historier i Insta story – her får du tipsene.
I sosiale medier deler bedrifter ofte bare lenker til artikler på nettsiden sin. Hva med å heller lage en egen versjon av saken til Insta story?
- En Insta story kan være ganske annerledes og vise andre perspektiver enn den opprinnelige artikkelen. Instagram kan brukes både til å finne et nytt publikum, og til å knytte publikum tettere til deg, påpekte New York Times' tidligere fotoredaktør Kerri MacDonald, da hun nylig holdt foredrag på Mediedagene.
Kanadiske Kerri MacDonald jobber nå som redaktør for instagramkontoen @design. I de ni årene hun jobbet i NYTimes lanserte hun to av mediehusets instagramkontoer, laget strategi for dem og lærte journalister og redaktører om historiefortelling i sosiale medier. Noen av hennes Insta stories kan du se på YouTube. Her er hennes beste tips:
(Artikkelen fortsetter under.)
Fire tips til å lykkes med Insta story:
1: Det visuelle er viktigst
- Start med det beste innholdet, for å fange oppmerksomheten. Helst en video, eventuelt det beste bildet. Kronologi er mindre viktig.
- Video er nøkkelen, men varier også med ulike typer bilder.
- Husk at bilder med noe tomrom trengs for å legge på tekst.
2: Ord teller også
- Skriv først et lite manus.
- Bruk gjerne tradisjonell historiefortelling: En start (et slående bilde eller video), en midtdel med et klimaks, og en avslutning (f.eks.l be folk sveipe opp for å lese mer).
- Teksten skal gi en kontekst, og bør gi et personlig preg. Sitater fungerer bra.
- Forkort teksten, og forkort igjen.
3. Husk dialogen
- Still spørsmål i tekst eller tale, eller med slide-funksjonen.
- Følg opp kommentarer.
4. Eksperimenter og test
- Bruk funksjoner som emojis, stickers, spørsmål.
- Tenk design – det bør se fint ut.
- Opprett en prøvekonto for å teste storyen før du poster på ordentlig. Vis til en testperson. Fungerer rytmen? Er det sammenheng i teksten? Passer farger og fonter sammen? Er det for langt? Rekker folk å lese teksten, og forstår de innholdet?
Kilde: Foredraget "Instastories. Visuell historiefortelling" med Kerri MacDonald på Nordiske mediedager 2019.
NY Times var ikke redde for å dekke vanskelige saker på Instagram, men typiske gla’-saker slo veldig godt an i denne kanalen, fortalte MacDonald. De presenterer både nyheter og feature-stoff der, og selv på sosiale medier behøver ikke alt være hastig: Også poesi er populært blant leserne.
New York Times har en rekke ulike Instagram-kontoer, som @NYTimes, @NYTimestravel, @NYTimesfashion. I tillegg skaper de "serier" ved hjelp av emneknagger, som #speakingindance.
Dialogen med brukerne er en viktig del av virksomheten på Instagram, påpekte MacDonald i foredraget. Noen ganger brukte de også lesernes egne bilder, både på Instagram og på trykk. NY Times fikk dessuten tips til saker via sine Instagram-følgere, som det hendte de fulgte opp i egne artikler.