Banner
PR-PRAT

Bruker du lobbymøtet riktig?

Mange lobbymøter er bortkasta tid. Her er fem tips for å oppnå resultater i møtet med politikerne.

Skrevet av

Katrine Gramnæs er fagsjef for samfunnskontakt i DNT og forfatter av boka "Lobby. Håndbok i politisk gjennomslag". Hun er fast blogger på PR-prat.

Har du en sak på hjertet, er det som regel mulig å få et møte med norske politikere. Likevel er mange lobbymøter bortkasta tid for begge parter, fordi møtet ikke får noen betydning for utfallet av saken. 

Med erfaring fra begge sider av bordet, har jeg sett at måten folk legger fram saken sin på ofte har mye å si for om de får gjennomslag eller ikke. Her er fem tips for å få politikeren til å engasjere seg i akkurat din sak.

1. Vit hva du vil!

Mange lobbymøter ender opp som trivelige samtaler, men har liten effekt på utfallet av politiske vedtak. Har du fått tid med en politiker for å legge fram saken din, bør du bruke den godt. Forbered et klart og tydelig budskap og konkrete forslag til hva du mener politikeren bør gjøre. Gjør hjemmeleksa di og sørg for at du har solid dokumentasjon og argumentasjon.

Se på lobbymøtet som en mulighet til å få politikeren på lag.
Katrine Gramnæs

2. Ikke kjeft!

Er du misfornøyd med politikernes innsats, kan det være fristende å fortelle dem noen sannhetens ord i møtet, i håp om at de vil skjerpe seg. Sjansen for at det får dem til å støtte saken din er dessverre svært liten.

Se på lobbymøtet som en mulighet til å få politikeren på lag. Det gjør du best ved å finne felles grunn og argumentere for hvordan forslaget ditt bidrar til å nå mål politikeren selv er opptatt av. Husk å skryte av det politikeren eller partiet har gjort riktig (hvis det er mulig å finne noe), og vis hvordan forslaget ditt passer inn i deres politiske prosjekt.

Medierelasjoner
Stadig flere lobber - få tips til hvordan
Les mer

3. Gi politikeren en vinnersak!

Det beste er når du klarer å overbevise politikerne om at din hjertesak kan bli en vinnersak for dem. Politikere trenger gode ideer og løsninger de kan få gjennomslag for på vegne av sine velgere. Viser du at forslaget ditt passer til programmet politikeren har gått til valg på og bidrar til å nå mål politikeren selv er opptatt at, vil politikeren straks være mer interessert. Kanskje du også kan bidra til gode medieoppslag om saken, der politikeren kan markere seg? Det er verdifullt i kampen om velgerne.

4. Husk å lytte!

Får du innvilget tid med en politiker, er det fort gjort å bli ivrig. Du har mye på hjertet, og før du vet ordet av det er tida ute, uten at du har rukket å få mer enn et «takk for innspillet» tilbake. Det kan være komfortabelt uforpliktende for politikeren, men betyr at du ikke aner om du nådde fram med budskapet. Kanskje politikerne sitter med ubesvarte spørsmål eller motforestillinger som gjør at de ikke kommer til å følge opp saken?

Spør om de lurer på noe, hva de tenker om det du har lagt fram og om det er relevant for dem å følge opp. Da får du et inntrykk av om budskapet ditt har nådd fram og hva som eventuelt står i veien for å få dem med.

Strategisk kommunikasjon
Lobby: Håndbok i politisk gjennomslag
Forfatter: Katrine Gramnæs Forlag: Spartacus forlag, 2018 Les anmeldelse av boken
Embed article image

5. Gjør det lett å følge opp!

Politikere har travle dager og møter mange med viktige saker på hjertet. Selv om du gjør et godt inntrykk i møtet kan saken din lett gå i glemmeboka i en hektisk hverdag. For å unngå det, skriv ned hovedbudskapet ditt på et ark som du kan overrekke i møtet. Det fungerer som en huskelapp for politikerne, og bør inneholde de faktaopplysningene og argumentene de trenger for å følge opp saken. På den måten gjør du jobben enklere for dem og sjansen for at de følger opp øker.

Det er stor konkurranse om politikerens tid og oppmerksomhet. Klarer du å skape engasjement hos politikerne for akkurat din sak ved å vise hvordan den bidrar til å nå deres egne mål, og i tillegg å gjøre det enkelt for dem å følge opp, kan lobbymøtet vise seg å være verdt tiden, både for deg og politikeren!


Relaterte innlegg

Her kan du lese andre innlegg av samme forfatter.

Siste innlegg

Her kan du lese de siste innleggene på PR-prat.