Hva betyr Åpenhetsloven for deg og din virksomhet?
Er du nysgjerrig på å lære mer om hvilke plikter større virksomheter har etter åpenhetsloven? Da er dette arrangementet midt i blinken for deg. Vi gir deg innsikt i hva du bør være oppmerksom på når din virksomhet mottar informasjonskrav, og hvordan man best mulig besvare disse.
Dette vil du lære:
- Vite formålet med åpenhetsloven
- Vite hvilke plikter større virksomheter har etter åpenhetsloven
- Vite hva et informasjonskrav er, hvilke krav som stilles for å besvare et informasjonskrav og hvilke frister som gjelder
- Vite mer om hvilken type informasjon virksomheter må gi til de som ber om det
- Vite hva Forbrukertilsynet kan kreve å få informasjon om fra virksomheter
- Vite hvordan Forbrukertilsynet arbeider og hvilke sanksjoner som kan ilegges dersom pliktene etter åpenhetsloven ikke overholdes.
Hvem passer dette arrangementet for?
Dette arrangement passer for alle som ønsker en innføring i pliktene større virksomheter er pålagt etter åpenhetsloven. Dette kan eksempelvis være de ansatte som har fått i oppgave å implementere regelverket i sin virksomhet herunder innkjøpsansvarlige, de som jobber med bærekraft og de som har ansvar for kommunikasjonsformidling i virksomheten.
Om foredragsholderne:
Rådgiver Julie Nilsen Ødegaard og seniorrådgiver Gro Valen Simonsen jobber i Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynet er tildelt rollen med å veilede om og føre tilsyn med at bestemmelsene i loven overholdes.