Banner

Nettkurs: Strategisk analyse av sosiale medier

Tirsdag 29. okt. 2024 kl. 12:00 - 15:00
Teams
Pris: 3199 (medlem) , 5199 (ikke-medlem)

OM KURSHOLDER
Factbox image

Astrid Valen-Utvik er en av Norges mest anerkjente foredragsholdere, kursholdere og rådgivere innen sosiale medier, og er en av de tydeligste stemmene i fagmiljøet rundt sosiale medier.

Er det viktig å måle antall følgere eller likes? Hva slags analyseverktøy bør vurderes, og hvorfor? Hvilke tall bør vi følge med på, og hva er egentlig godt engasjement i sosiale medier nå? Det å jobbe målrettet med sosiale medier, gjør at vi kan være mer fokuserte og jobbe stadig bedre med å utvikle innholdet i sosiale medier, som igjen gir oss bedre og bedre resultater i form av økt rekkevidde og engasjement. Ikke minst sikrer det at vi har gode, konstruktive svar når sjefen ber om rapport for ressursene brukt på sosiale medier. 

Læringsmål:

  • Forståelse for viktigheten av å jobbe målrettet og fokusert med sosiale medier, via gode rutiner for analyse og måling
  • Evne til å etablere gode rutiner for hvilke målinger som skal gjøres når, og hva de ulike skal brukes til 
  • Oversiktig over flere aktuelle verktøy for måling, i tillegg til en grunnleggende forståelse for hva innsikten i de ulike sosiale kanalene betyr 
  • Etablere et godt grunnlag for tydelige og gode refleksjoner knyttet til innhold publisert i sosiale medier
  • Vurdere innhold som har gjort det bedre eller dårligere enn deres eget snittnivå, og ta valg for videre utvikling basert på refleksjoner knyttet til dette 

Kursinnhold:

  • Strategiske valg for måling og analyse 
    • Hvorfor er det viktig å følge med på resultatene av innholdet vi publiserer? 
    • Når bør vi ikke måle og lage rapporter? 
    • Hvordan etablere gode rutiner for måling og analyse i en hektisk hverdag?
    • Tydeliggjøre målsetting og hva vi ønsker å oppnå 
  • Kartlegge og avklare behov 
    • Hva bør måles når og hvorfor? 
    • Hvilke tall hentes ut fra hvor, og hva betyr de ulike tallene? 
    • Ulike verktøy til ulike behov
      • De sosiale kanalenes egne innsikt
      • Egenutviklede analyseskjemaer
      • Verktøy som Sprout Social, FanpageKarma og dets like
  • Ulik frekvens og ulik type måling, for ulike behov 
    • Ukentlige analyser - for å utvikle innholdet vårt til å gi best mulig resultater
    • Månedlig rapporter - for å se det store bildet og trekke de store linjene 
    • Kvartalsvise rapporter - Utvikle innholdet vårt via det store bildet 

 

Målgruppe:

  • Dette kurset er egnet for alle personer som jobber med sosiale medier i sin virksomhet, og som ønsker å lære mer om å analysere og måle resultatene av innholdet som deles, for å oppnå stadig bedre resultater. 

 

Om kursholder: 

Astrid Valen-Utvik er siviløkonom fra NHH og blant de første i landet som startet et kommunikasjonsbyrå innen sosiale medier, Valen-Utvik AS, i 2009. Astrid er en tydelig stemme i fagmiljøet, og en av landets mest etterspurte foredragsholdere innen sosiale medier. I 2012 ble hun av Hegnar Media kåret til en av Norges mektigste kvinner innen medier og kommunikasjon, i 2017 ble hun kåret til årets sosiale medie-personlighet under Social Media Days og i september 2022 ga hun ut sin første fagbok: "Hvordan oppnå suksess i sosiale medier". Hun holder foredrag, kurs, workshops og rådgir virksomheter i hele Norge, samt leverer innhold til Valen-Utviks medlemsportal, VU Kompetanse.


Kurset gjennomføres direkte via Microsoft Teams og det blir ikke delt et opptak i ettertid. Deltakere vil få mer praktisk informasjon rundt pålogging m.m. før kursstart.

Pris medlemmer
3199
Pris Ikke-Medlemmer
5199