Banner
Strategisk kommunikasjon

Arctic Race of Norway vinner Nordnorsk kommunikasjonspris 2019

Strategisk kommunikasjon og synliggjøringen av Nord-Norge og nordnorsk kultur sikret Arctic Race of Norway seieren. Prisen ble delt ut på Kommunikasjonsforeningen Nord-Norges fagdag #KomNord2019.

Arctic Race of Norway har en visjon om å være mer enn bare et sykkelritt. De ønsker også å bidra til utvikling av Nord-Norge og promotering av Norge internasjonalt. Det gjør de gjennom strategisk bruk av kommunikasjon i både redaksjonelle medier og egne kanaler, heter det i juryens begrunnelse.

Arctic Race tok seieren foran FK Bodø/Glimt for deres bærekraftsprogram Action Now og Universitetssykehuset i Nord-Norge for samarbeidet med NRK om dokumentarserien 113.

- Det er veldig hyggelig å vinne denne prisen, og vi er i godt selskap med de andre to finalistene. Det er mange som jobber godt med kommunikasjon i Nord-Norge! Vi kunne ikke fått til Arctic Race of Norway uten å spille på lag med innbyggerne, så dette er en pris til hele befolkninga i nord, uttaler daglig leder Knut-Eirik Dybdal. Han tok imot prisen da den ble delt ut i Bodø i går, på Kommunikasjonsforeningen Nord-Norges fagdag #KomNord2019.

Bildet viser daglig leder i Arctic Race of Norway, Knut-Eirik Dybdal, med juryleder Katarina Belsom under prisutdelingen 13. november i Bodø.
Daglig leder i Arctic Race of Norway, Knut-Eirik Dybdal, med juryleder Katarina Belsom under prisutdelingen i Bodø. (Foto: Susann Sivertsen)

Juryen la spesielt vekt på at vinneren har:

  • Formulert en klar kommunikasjonsstrategi som beskriver hvordan kommunikasjonstiltak skal bidra til måloppnåelse.
  • Jobbet målrettet på en bred kommunikasjonsplattform og i stor grad oppnådd de resultatene de satte seg.
  • Synliggjort ikke bare egen organisasjon, men også Nord-Norge og nordnorsk kultur.
  • Fått næringsliv og lokalsamfunn til å jobbe sammen gjennom et bærekraftig verdisyn. 

Fakta: Nordnorsk kommunikasjonspris

Nordnorsk kommunikasjonspris deles ut årlig av Kommunikasjonsforeningen Nord-Norge til organisasjoner, institusjoner, bedrifter eller enkeltpersoner som har:

  • bidratt til å synliggjøre og fremme Nord-Norge, nordnorsk kultur og suksessfulle prosjekter i nord
  • brukt kommunikasjon som verktøy for å nå mål
  • vist vei når det gjelder god kommunikasjon, og er modig og til inspirasjon for utøvere innen kommunikasjonsfaget

I årets jury satt Katarina Belsom (sentralstyremedlem Kommunikasjonsforeningen), Inger Lise Næss (styremedlem Kommunikasjonsforeningen Nord-Norge), Målfrid Baik (regiondirektør NHO Arktis) og Bjørn Erik Jansen (Nordnorsk Kommunikasjon AS).

Tidligere vinnere: Caroline Meier (2015), Finnmarksløpet (2016), UiT (2017) og Sparebank1 Nord-Norge (2018).

Strategisk kommunikasjon
Samfunnsløftet vinner Nordnorsk kommunikasjonspris 2018
Les mer

Offentlig kommunikasjon
Helseforskere vinner nordnorsk kommunikasjonspris 2017
Les mer