Banner
Strategisk kommunikasjon

Samfunnsløftet vinner Nordnorsk kommunikasjonspris 2018

10 000 forslag kom inn til Sparebank1 Nord-Norge da de spurte folk hvilke tiltak banken bør støtte for å utvikle landsdelen. Initiativet "Samfunnsløftet" ble i dag hedret med Nordnorsk kommunikasjonspris.

- Det er utrolig flott at våre fagkollegaer ser alt arbeidet som ligger bak et så stort prosjekt, men likevel går den aller største takken til de nesten ti tusen personene som tok seg tid til å fortelle oss hva som er viktig for dem, og dermed bidra til Samfunnsløftet. Det engasjementet gir oss tro på at Nord-Norge har mye godt i vente, sier kommunikasjonsrådgiver Gudrun Gulldahl i Sparebank1 Nord-Norge.

Hvert år deler Kommunikasjonsforeningens lokallag i Nord-Norge ut Nordnorsk kommunikasjonspris. I dag ble det klart at prisen for 2018 går til initiativet "Samfunnsløftet" fra Sparebank1 Nord-Norge. Prisen ble delt ut på fagdagen #Komnord2018 i Tromsø i dag.

Bakgrunnen for "Samfunnsløftet" er at banken de neste årene skal bruke flere hundre millioner kroner i Nord-Norge, og ba om innspill til hvordan pengene best kan brukes for å utvikle landsdelen. 

vinner_nordnorsk_kommunikasjonspris_2018_rannveig_haugen_stiberg (002)
Vinnerne av Nordnorsk kommunikasjonspris 2018. Foto: Rannveig Haugen Stiberg.

Juyryen mener at banken har klart å involvere, engasjere og samle folk i hele landsdelen. 

– Vinneren har planlagt og gjennomført en svært effektiv kampanje med konkrete, målbare mål, stor bredde i tiltakene. Mye av suksessen skyldes involvering og bruk av egne ansatte i kommunikasjonsarbeidet, mener juryleder Torgunn Wærås.

Brukte egne ansatte

Prosjektet har lært opp og brukt egne ansatte som ambassadører for å nå ut til folk i Nord-Norge (bildet over). Gjennom å være aktive i ulike kanaler og med forskjellige uttrykksformer, inkludert møter ansikt til ansikt, har Samfunnsløftet klart å aktivere både unge og eldre, og både næringsliv, gründere, frivillig sektor og politikere.

– Samfunnsløftet har fått fram gode historier om Nord-Norge som bidrar til å skape stolthet og bevissthet om egen kultur, samtid og historie, og som samtidig trigger skaperkraft og kreativitet for en bedre framtid, skriver juryen.

Vi ønsker å gjøre stas på flinke kommunikasjonsfolk og å inspirere andre kommunikatører i landsdelen.
Torgunn Wærås, juryleder

Festival og forskning i finalen

De to andre finalistene i konkurransen får begge hederlig omtale. Den første er debatt- og formidlingskonseptet Lytring ved Nordlandsforskning, Nord Universitet og Stormen bibliotek. 

– Lytring skaper møteplasser hvor tidsaktuelle temaer blir belyst ved hjelp av nordnorsk forskning og kompetanse. Ikke bare kommer stadig flere strømmende til debattene, men arrangørene når enda videre ut ved hjelp av kommunikasjonstiltak før, under og etter debattene. Lytring bidrar også til økt kommunikasjonskompetanse gjennom opplæring av forskere som skal delta i debatt, påpeker juryen.

Den tredje finalisten var festivalen Rakettnatt, som juryen mener har fått til store ting med små budsjetter.

– Festivalen har skapt nye bilder av Nord-Norge gjennom kreativ bruk av kommunikasjon og et særegent konsept rundt Rakettkiosken. I en tid der mange festivaler sliter, oppnår Rakettnatt suksess og utsolgte konserter, mye takket være kommunikasjonsarbeidet, mener juryen.

Rakettnatt_astronaut
Festivalen Rakettnatt var en av tre finalister til Nordnorsk kommunikasjonspris 2018.

Fakta: Nordnorsk kommunikasjonspris

Nordnorsk kommunikasjonspris deles ut årlig av Kommunikasjonsforeningen Nord-Norge til organisasjoner, institusjoner, bedrifter eller enkeltpersoner som har

  • bidratt til å synliggjøre og fremme Nord-Norge, nordnorsk kultur og suksessfulle prosjekter i nord
  • brukt kommunikasjon som verktøy for å nå mål
  • vist vei når det gjelder god kommunikasjon, er modige og til inspirasjon for utøvere innen kommunikasjonsfaget

I årets jury sitter Torgunn Wærås (sentralstyremedlem i Kommunikasjonsforeningen), Inger Lise Næss (styreleder Kommunikasjonsforeningens lokallag Nord-Norge), Målfrid Baik (regiondirektør NHO Arktis) og Bjørn Erik Jansen (Nordnorsk Kommunikasjon AS).

Tidligere vinnere: Caroline Meier (2015), Finnmarksløpet (2016) og UiT (2017).

Offentlig kommunikasjon
Helseforskere vinner nordnorsk kommunikasjonspris 2017
Les mer

Siste saker

Har du lest disse sakene?