Skip header

Helseforskere vinner nordnorsk kommunikasjonspris 2017

Det helsevitenskapelige fakultet ved UiT Norges arktiske universitet, er vinner av Nordnorsk kommunikasjonspris i 2017. Prisen ble delt ut under fagdagen #komnord2017 som ble arrangert i Bodø 22. november.

Tekst: KOMMUNIKASJONSFORENINGEN   |  Foto: PER-INGE JOHNSEN
Publisert: 23. november 2017

Det helsevitenskapelige fakultetet på UiT får prisen for kurs i forskningsformidling for Ph.D-studenter. UiT var den første utdannings- og forskningsinstitusjonen i Norge som gjennomførte obligatoriske kurs i forskningskommunikasjon for sine Ph.D. studenter og ansatte. UiTs fokus på god forskningskommunikasjon setter nå spor etter seg nasjonalt.

Kommunikasjonsrådgiver Anika Mackenroth tok imot prisen på vegne av fakultetet.

- Utrolig gøy å vinne kommunikasjonsprisen, Anika Mackenroth, Kommmunikasjonsrådgiver UiT Norges arktiske universitet

Fra juryens begrunnelse

helseforsk foto PER-INGE JOHNSEN
Torbjørn Øygard Skodvin og Morten Svendsen Næss, som fikk første og andre plass i den nasjonale finalen av årets Forsker Grand Prix, og som har deltatt på kurset i forskningsformidling. Foto: Thor Nielsen.

Kandidaten har fremmet et suksessfullt prosjekt og bidrar til verdiskaping i nord.

Kandidaten definerer kommunikasjonsfaget som en viktig komponent for å oppfylle samfunnsoppdraget, og for oppnå et definert mål om å utjevne skjevheten i riksmedia som tradisjonelt holder seg til fageksperter i sør- og slik sette nordnorsk kompetanse på kartet.

Å mestre kommunikasjonen er vurdert som en så viktig kompetanse, at kurset er gjort obligatorisk i organisasjonen. Studenter og ansatte trenes på å bruke ulike kommunikasjonsflater. Fakultetet måler effekten av kommunikasjonstiltakene og kan vise til en kulturendring i tydelig positiv retning. Formidlingsglede settes høyt på dagsorden. Resultatet er entusiastisk historiefortelling og at flere har fått selvtillit til å løfte frem gode og relevante faglige budskap.

Om Nordnorsk kommunikasjonspris

Prisen eies og deles ut av Kommunikasjonsforeningen lokallag Nord-Norge.

Prisen skal gå til en organisasjon, institusjon, bedrift eller enkeltperson i Nord-Norge som har bidratt til å synliggjøre og fremme Nord-Norge, nordnorsk kultur, kompetanse og suksessfulle prosjekter i nord. Kandidaten skal ha vist vei når det gjelder god kommunikasjon, være modig og inspirere andre. Enhver kan nominere kandidater til prisen.

Det var totalt 13 kandidater til prisen og stor bredde blant de nominerte.

Agenda Nord-Norge og NOSO var de to andre finalistene til Nordnorsk kommunikasjonspris 2017.

Juryens arbeid har i 2017 vært ledet av Heidi Tangstad.

Prisen i år var malerier malt av Bodø-kunstner Helge Grønmo.


Relaterte temaer

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on Visuelt grep tidoblet antall følgere
Digitale kanaler
For medlemmer
Skjermdump fra instagramkontoen @kildesorteringoslo
Visuelt grep tidoblet antall følgere –>

Bilder av søppel ble til en inspirerende Instagramfeed hos Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo kommune.

Les Mer on Propagandaens psykologi
Propagandaens psykologi –>

Hvordan får diktatorer folk til å gi fra seg makt – frivillig? Svein Inge Leirgulen tar oss med inn i propagandaens mekanismer – og peker på kommunikasjonsfagets ansvar.

Les Mer on Banebrytende internkampanje
Internkommunikasjon
For medlemmer
BaneService medarbeider
Banebrytende internkampanje –>

Flere stygge skader blant ansatte ga Baneservice ideen til en ny, intern kommunikasjonskampanje.