Banner

Kommunikasjonspodden

Hør på oss!

Hør her:
Factbox image

Abonner nå, få faglig påfyll hver uke!

Spotify
Apple Podcasts
Castbox
Google Podcasts
 

Kommunikasjonspodden er en podkastserie om hvilken rolle kommunikasjon spiller i samfunnet.

 

 

Hvorfor er kommunikasjon avgjørende i en krise? Hvordan får man fram sitt budskap i et hav av informasjon og desinformasjon? Kan man være åpen og ærlig - og samtidig lojal mot sin virksomhet?

Programleder Eirik Bergersen inviterer nye gjester i hver episode som deler sine historier og gir deg innblikk og debatt.

Redaksjonen forøvrig består av Mari Mellum (redaktør), Anders Ringen og Malin Sundby Revaa.

Podkastserien har fått støtte fra Fritt Ord.

Oversikt over episoder

Vi tar opp temaer som krisekommunikasjon, grønn kommunikasjon, teknologi, desinformasjon, åpenhet og retorikk. Se alle publiserte episoder her.
Banner

Netthets – hvorfor skjer det, og hvordan bør vi møte det?

Hvordan påvirker hatretorikk samfunnsdebatten? Som ung, kvinne og minoritet har varaordfører i Oslo, Kamzy Gunaratnam, blitt møtt med hard kritikk i offentligheten. Hennes personlige og uformelle kommunikasjonsstil byr på utfordringer også i egne rekker. Professor i psykologi, Fanny Duckert, forklarer hva det er med hjernen vår som gjør at samfunnsdebatten er blitt så uforsonlig og hvordan vi kan håndtere det.

Banner

Kunstig intelligens i kommunikasjon – hva brukes det egentlig til?

Hvordan blir kommunikasjon påvirket av teknologi, og hva blir det neste store? Morten Goodwin, professor ved Universitetet i Agder, snakker om kunstig intelligens som verktøy i kommunikasjonsfaget. Olav Magnus Linge i PR-byrået Zynk bruker stordata-teknologi for å forutse fremtiden. Heather Broomfield, seniorrådgiver i Digitaliseringsdirektoratet, forsker på hvordan samfunnet vårt kan bli bedre med kunstig intelligens.

Banner

Maktens språk – er retorikk blitt viktigere enn politikk?

Retorikk blir viktigere og viktigere i politikken, hvor det ansettes stadig flere kommunikasjonsrådgivere. Geir Lippestad forteller hvordan det nye partiet Sentrum skal nå gjennom i et allerede mettet politisk landskap. Cato Husabø Fossen og Jarle Roheim Håkonsen var kolleger i Dagsrevyen – nå skal de hjelpe hvert sitt parti, Høyre og Arbeiderpartiet, med å vinne valget neste høst. Retoriker Magnus Hoem Iversen advarer mot politisk pølsefest.

Banner

Barn og ungdom – hvordan nå frem til dem?

Mange ønsker å nå ut til barn og ungdom, men hvordan gjør man det? Vi får besøk av 16 år gamle Nora Geiran Dingstad fra ungdomspodkasten JungelTelegraf1. Vi snakker med Rune Fimreite fra Politiets nettpatrulje Vest om deres TikTok-suksess, sjef for nett og sosiale medier i NRK Super, Øyvind Helland og direktør i Medietilsynet, Mari Velsand, som advarer mot falske nyheter.

Banner

Kommunikasjon i endring – fra nedstenging til besøksrekord

Koronapandemien endrer hele samfunnet – både hvordan vi gjør ting, og hvordan vi kommuniserer. Noen har lykkes med å omstille seg, for andre er det utfordrende. Vi snakker med direktør Birgitte Espeland ved Kistefos, som har femdoblet besøkstallet i år, og med kommunikasjonssjef Nora Aspengren i reiseselskapet TUI, som per i dag ikke sender en eneste nordmann til utlandet. Hvilken rolle har kommunikasjon hatt for å skape og håndtere endring hos dem?

Banner

Å kommunisere bærekraft - grønnvasking, merking og gode råd

Folk sier de gjerne vil ta mer bærekraftige valg, men at de ikke har nok informasjon til å gjøre det. Hvem har ansvaret, og hvordan kan kommunikasjon hjelpe? Vi får gode råd fra byråleder i Footprint, Beate Nossum, og snakker med bærekraftsansvarlig i Orkla Foods, Johanne Kjuus, om hvordan de jobber for å få folk til å handle bærekraftig.

LES MER
Banner

Svensken, briten og kiwien

Krisekommunikasjon verden over. Hvor har en lykkes under koranapandemien, hvor har en feilet? Hva kan vi lære til en ny bølge eller til neste krise? Vi skal over grensen til Sverige, og spør: har kommunikasjonen fungert like dårlig som helsetiltakene? Over sjøen til Storbritannia, hvor den folkelige tilliten er på bånn. Men aller først skal vi helt på andre siden av jorda til New Zealand, for å finne det som ofte kalles verdens beste krisehåndtering.

LES MER
Banner

Desinformasjon, demokratiet og din rolle

Desinformasjon og falske nyheter. Hvor utbredt er det, hvor farlig er det - og ikke minst: hva kan vi gjøre med det? Vi snakker med redaktøren for Faktisk, Kristoffer Egeberg, og med Ørjan Nordhus Karlsson fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. I tillegg møter vi et firma som står midt oppi problemet: Tesla, ved kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland.

LES MER
Banner

Åpenhet i kriser – nødvendig eller umulig?

Har den offentlige samtalen i koronakrisen vært åpen nok? Har vi fått informasjonen vi trenger fra den politiske ledelsen, helsesektoren og pressen? Og hvis ikke, hvem sin feil er det? Debatt mellom sjefredaktør Kirsti Huseby og kommunikasjonsdirektør Marit Kvikne, og mellom stortingsrepresentant Åshild Bruun-Gundersen og lederen for Kommunikasjonsforeningen, Therese Manus. Medieforsker Jens Barland oppsummerer det hele.

LES MER
Banner

Språk i kriser, politisk retorikk og budskap som bommet

Hvor viktig er ordene vi bruker? Hvilke tanker ligger bak? Og hva når fram? Vi har med oss mannen som tilpasser ordene til Erna Solbergs stemme - statssekretær Rune Alstadsæter. Retorikkforsker Magnus Hoem Iversen gir oss karakterboka for de politiske lederne som har utmerket seg språklig. Og forfatteren av “Hvit PR”, Umar Ashraf, forteller hvorfor budskapet ikke har nådd fram til alle.

LES MER
Banner

Teknologi i en pandemi - redning eller risiko?

Koronapandemien har ført til hastedigitalisering av arbeidsplasser, klasserom, kultur og kommunikasjon. Og mange har lastet ned en app som overvåker hvor vi går. Hva har vi vunnet, hva har vi tapt, og hva bør vi gjøre nå? Hør professor i teknologiledelse, Tale Skjølsvik; direktør i Datatilsynet, Bjørn-Erik Thon og dokumentarfilmskaper Tonje Hessen Schei.

LES MER
Banner

Korona, krisekommunikasjon og kollektivtransport

Bli med bak kulissene hos viktige aktører for å forstå hvordan kommunikasjon virker i samfunnet. Hvordan har de kommunisert i koronakrisen for å nå frem med sitt budskap? Vi har med oss kommunikasjonsdirektør ved Folkehelseinstituttet, Christina Rolfheim-Bye, medieforsker Øyvind Ihlen og leder for kommunikasjon i Ruter, Eirik Andersen.

LES MER

Vil du annonsere?

 

Les mer om annonsering