Banner
Samfunnsansvar og etikk

- Vi skal speile samfunnet

Stormberg har 23 års erfaring med å speile samfunnet i annonser. De bruker både sponsorater, sosiale medier og kronikker for å kjempe for mangfold. - Vi tjener mer enn vi taper på dette, sier daglig leder Hege Nilsen.

Det begynte for alvor i 2007 med en annonse med et godt voksent mannlig par som leide. Klesprodusenten Stormberg hadde bestemt seg for at de skulle speile samfunnet i sin markedsføring.

– Vi ville reflektere mangfoldet i befolkningen i våre annonser. Siden den gang har vi brukt ansatte, familie og de vi kaller Stormberg-ambassadører som er brukere av våre produkter som vi har kommet i kontakt med via sosiale medier, forteller Hege Nilsen, daglig leder i Stormberg.

Som merkevare når vi mange, og vi ønsker å bidra til å gjøre verden til et bedre sted.
Hege Nilsen

I en Nettavisen-sak da annonsen ble publisert, ble den av journalisten omtalt slik:

«Det er imidlertid ikke hver dag middelaldrende hverdagshomser brukes i kommersielle annonser. - Dette vil helt klart støte en del mennesker, mener reklameguru Kjetil Try.»

Åtte av ti tror det skjer diskriminering

Det har heldigvis gått fremover siden den tid, sier Hege Nilsen. Hun forteller at i Stormberg har de siden starten i 1998 jobbet jevnt og trutt med inkludering og mangfold. Blant annet gjennom annonser som reflekterer hele befolkningen, og jevnlige poster i sosiale medier som omhandler mangfold og som når ut til selskapets over 350 000 følgere.

- Som merkevare når vi mange, og vi ønsker å bidra til å gjøre verden til et bedre sted. Det trengs, for en ny undersøkelse utført for Integrerings- og mangfoldsdirektoratet viste at åtte av ti blant de 3000 spurte tror at diskriminering foregår i Norge. Bare to av ti mener at integreringen av innvandrere fungerer bra, sier Nilsen. 

Hege_Nilsen_Dagligleder_Stormberg.jpg
Mangfold skaper vekst: - Mangfold brukt riktig er bra for bunnlinja, mangfold skaper vekst og innvovasjon, mener daglig leder i Stormberg, Hege Nilsen.

 

I forbindelse med Pride i år markerer Stormberg bevegelsen med å legge ut logoen med regnbuebakgrunn, og de gjør handlenett med regnbuelogo tilgjengelige i butikkene sine.

- Disse nettene har vi hatt i mange år. I år er de også til salgs på nett på grunn av kundeetterspørsel, sier Stormberg-leder Nilsen. Hun forteller at de også sponser Vinterpride i Lillehammer og har et tett samarbeid med Skeive Sørlandsdager.

Mangfoldsledere

For virkelig å få integrert mangfoldsarbeidet i virksomheten har Nilsen og to andre ledere nylig blitt ISO-sertifiserte mangfoldsledere, og de reviderer for tiden sin handlingsplan for feltet.

- Vi mener at mangfold brukt riktig er bra for bunnlinja, mangfold skaper vekst og innovasjon. Men like viktig som det, er at vi ser det som vår plikt å løfte stemmen, både for minoriteter, dyreliv og naturvern, sier Nilsen og refererer til at de også skriver kronikker om disse emnene. Man må tørre å mene noe – selv om ikke alle er enige. Det handler ikke om å velge noen bort, men om å stå opp for det man mener er riktig.

Hver gang vi har kampanjer som reflekterer mangfold, får vi kritikk i alle våre kanaler.
Hege Nilsen

- Har det noen omkostninger å være så tydelige i mangfoldsarbeidet?

- Det er kunder som velger oss bort, ja. Og tilbake i 2007, da vi hadde annonsen med de to homofile mennene, fikk Stormberg-eier Steinar J. Olsen brev der det sto «Jeg blir kvalm av dere».

- Hver gang vi har kampanjer som reflekterer mangfold, for eksempel innen kjønn- og seksualitet, så får vi kritikk i alle våre kanaler. Men vi tar dialogen med alle som kontakter oss eller kritiserer oss og forklarer hvorfor vi gjør som vi gjør, sier Nilsen, men legger til at det blir mindre kritikk for hvert år som går.

- Det kan skyldes at mangfoldet er i ferd med å bli mer normalisert, eller at kritikerne har innsett at det ikke nytter å få oss til å slutte med dette arbeidet.

Samfunnsansvar og etikk
Etterlyser Pride-engasjement i det offentlige
Les mer


Siste saker

Har du lest disse?

Medlem
Teknologi og digital kommunikasjon

Fysisk bok styrket varemerket hos unge

Les Mer
Språk og retorikk

Nettverk trumfer patos

Les Mer