Banner
Språk og retorikk

Valgkampens beste trekk

Hva er valgkampens hittil smarteste trekk? Partienes kommunikasjonsansvarlige svarte i Arendal i kveld.

Dagen etter at partilederne stilte til debatt på Arendalsuka, var det deres kommunikasjonssjefer og -rådgiveres tur til å svare for seg. Kommunikasjonsforeningens paneldebatt tok for seg humor, ordbruk, makt og sosiale medier - i en oppsummering av hvordan valgkampen egentlig har gått så langt.

Omstridt humor

Og om humor er et smart grep eller ikke i politisk kommunikasjon, var det særdeles delte meninger om. 

- Partier skal ikke være morsomme i sosiale medier. Politikere kan prøve seg, for det er mennesker. Men humor er farlig, det splitter ofte, konstaterte Rødts pressesekretær Iver Aastebøl, men møtte motbør fra MDGs kommunikasjonsrådgiver Håkon Fossmark:

- Jeg er litt uenig. Vi har unge velgere og er bevisste på å svare på Facebook med snert og ikke med politikerspråk.

- Jeg er kjempemisunnelig på de som har en Knut Arild Hareide som er autentisk morsom på impuls, innrømmet SVs strategiske rådgiver Ida Holen, og kommunikasjonssjef Mona Høvset fra KrF var tydelig fornøyd med sin partileder:

- Vi kan bruke humor for å få frem et poeng, for da husker folk bedre. Men Knut Arild er slik dere ser ham, vi spiller bare på de styrkene han har.

- Du kan ikke kjøpe deg glimt i øyet. Det er en sammenheng mellom de som er gode på tv og i sosiale medier, istemmer Høyres kommunikasjonssjef Rune Alstadsæter, og trekker frem Torbjørn Røe Isaksen som Høyres morsomste - noe som bifalles fra salen.

Men Iver Aastebøl holder på sitt:

- Før var Facebook et supplement og et morsomt innblikk. Nå er det offentlighet nummer én, alle er der, fra NRK til bestemor. Facebooksiden din er blitt nettsiden sin. 

debatt-arendalsuka-2017-foto-mari-mellum
Debatt om humor, ordbruk, makt og sosiale medier under valgkampen. Foto: Mari Mellum.

Valgkampens smarteste trekk

Alle i panelet måtte gi kommunikasjons-ros til et annet parti, og Høyre hadde imponert klart flest, med alt fra Ernas facebookvideoer til partiets vektlegging av egen politikk fremfor å rakke ned på andres. Men de kommunikasjonsansvarlige fikk også trekke frem det beste kommunikasjonsgrepet i egen valgkamp, noe som spente fra ungt design til kampanjetrening med Bernie Sanders’ rådgivere:

Rødt: Internasjonale råd

- Det smarteste vi har gjort, var å hente inn Bernie Sanders’ rådgivere for å gi oss råd og kampanjetrening. Vi har også fått nye verktøy for sosiale medier og sms - et system de brukte, omprogrammert for norske forhold. SMS er jo ikke nytt, men personlig kommunikasjon er det beste, og med vår størrelse er det vanskelig å finne de rette dørene å banke på - det bør jo være en potensiell Rødt-velger der, sier pressesekretær Iver Aastebøl.

MDG: Visuelt uttrykk

- Vi har de desidert yngste velgerne av alle partiene, og det visuelle uttrykket vårt har derfor vært viktig. Det er ungt og friskt og brukes i alt vi gjør i egne kanaler, sier kommunikasjonsrådgiver Håkon Fossmark.

SV: Utvalg av saker

- Man får ikke oppmerksomhet om alt, så det beste vi har gjort er å velge ut noen saker: fordeling, klima og skole. Det andre er internkommunikasjon. Vi har jobbet mye med skolering i å bygge budskap, delta i debatter og håndtere medier, sier taleskriver og strategisk rådgiver Ida Holen.

KrF: Sosiale medier-ansvarlig

- Det smarteste vi har gjort er å ansatte en egen person på sosiale medier. Det andre er at vi grep ballen og tok den videre da vi så at det ble en verdidebatt i Norge, sier kommunikasjonssjef Mona Høvset.

Venstre: Husbesøk

- Det viktigste for oss har vært å banke på dører. Det er en prioritering som har krevd mye jobbing med de lokalt engasjerte, kommunikasjonssjef Steinar Haugsvær.

Høyre: Egne arenaer

- Å drive valgkamp og håndtere presse er veldig ulikt i posisjon og i opposisjon. Vi er avhengige av å bygge opp egne arenaer for å formidle våre budskap. Vi har klart å få mange følgere på Facebook, først og fremst ved å ha godt innhold, sier kommunikasjonssjef Rune Alstadsæter.

Senterpartiet ønsket ikke å stille i debatten, Ap hadde ikke folk tilgjengelig, mens FrP fikk sykdomsfrafall.

Siste saker

Har du lest disse?

Siste saker

Har du lest disse sakene?