Skip header

Trigger årets PR-byrå - for femte gang

For femte strake år går Trigger til topps blant PR-byråene i Byråprofil. Redink vinner den nye kategorien Årets contentbyrå. Her får du oversikten over vinnerne i alle kategoriene.

Tekst: MARI MELLUM   |  Foto: EIVOR ERIKSEN
Publisert: 7. november 2017

Hele fem byråer kunne hente hjem priser fra Byråprofil i år. For første gang er nemlig leverandører av innholdsmarkedsføring inkludert, i tillegg til reklame-, PR- og mediebyråer samt teknologi- og designbyråer. Redink stakk av med seieren i den nye kategorien, mens de andre vinnerne er som i fjor: Try, Red og Netlife - og i PR-kategorien altså Trigger - som selv har jobbet for å kvitte seg med merkelappen PR-byrå.

Zynk var et år inne på en delt førsteplass sammen med Trigger, og henger også i år godt med på sin andreplass. Geelmuyden.Kiese beholder tredjeplassen, som de i fjor delte med Apeland og Släger. Til grunn for rangeringen ligger spørsmål om totalinntrykk, tillit, omdømme, økonomiske resultater og kvalitet.

Medlemmene i Kommunikasjonsforeningen er også i år blant de som har vurdert byråene. Mens de tidligere har evaluert kun PR-byråer, har de nå vurdert alle byråer de kjenner til, uavhengig av kategori.

- Denne endringen har vi gjort på grunn av bransjeglidningen. PR-byråer og mediebyråer leverer også reklame, mens reklamebyråer leverer innhold. Trenden er vel at alle vil være kommunikasjonsbyrå, sier seniorrådgiver Alexander Eidsæther i Kantar Media, som gjennomfører undersøkelsen for Kampanje.

Det lages også en totalrangering på tvers av byråtypene, og der er det rekamebyråene som dominerer. Try ble nok en gang belønnet med tittelen Årets byrå, foran Pol og Anti. 

Årets PR-byrå
1. Trigger
2. Zynk
3. Geelmuyden.Kiese

Årets contentbyrå
1. Redink
2. Fete typer
3. VG Partnerstudio

Årets reklamebyrå
1. Try   
2. Pol       
3. Anti                            

Årets teknologi- og designbyrå
1. Netlife                              
2. Apt
3. Bekk

Årets mediebyrå
1. Red Media Consulting
2. Mood Communication
3. Starcom

Fakta, Byråprofil

  • Undersøkelsen ble gjennomført i oktober 2017, av Kantar Media for Kampanje.
  • 556 besvarelser fra Norges største annonsører og medlemmer av Kommunikasjonsforeningen.
  • 55 byråer ble evaluert. Kravet for å være med er minst 25 millioner i byråinntekt, et helt driftsår bak seg og en viss riksprofil.
  • Rangeringen gjøres på bakgrunn av en beregnet indeks bestående av byråenes omdømme og kjennskap i markedet, hvor omdømme betyr desidert mest. Omdømme måles ved fem omdømmerelaterte spørsmål (TRIM). I tillegg vektes resultatene som ligger bak totalrangeringen i forhold til andelen kunder/ikke-kunder som har svart for hvert byrå.
  • Byråprofil har vært gjennomført blant norske annonsører siden 1970-årene.

Kilde: Kantar Media


Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on Banebrytende internkampanje
Internkommunikasjon
For medlemmer
BaneService medarbeider
Banebrytende internkampanje –>

Flere stygge skader blant ansatte ga Baneservice ideen til en ny, intern kommunikasjonskampanje.

Les Mer on Hva skjer hvis alle slutter å Google?
Kunstig intelligens
For medlemmer
Illustrasjonsfoto Google.
Hva skjer hvis alle slutter å Google? –>

Det er snart 20 år siden «å google» ble et offisielt verb i Oxford English Dictionary. Men de siste årene har Google likevel møtt stor konkurranse. Ikke fra søkemotorer, men fra språkmodeller som ChatGPT, Claude, Gemini og DeepSeek. Hva blir konsekvensen?

Les Mer on Grenseløs omdømmebygging
Tillit og omdømme
For medlemmer
Toll TV2
Grenseløs omdømmebygging –>

TV-serien TOLL er en stor kommunikasjonssuksess. Det til tross for at de fleste i ledelsen i Tolletaten var skeptisk da kommunikasjonsdirektør Kim Gulbrandsen la frem ideen til prosjektet.