Banner
Krisekommunikasjon

- Kom deg ut i felten når det stormer. Høydepunkter fra Høstseminaret.

Det sto både kommunikasjonsfolk og journalister, næringslivstopper og professorer på scenen under Høstseminaret i Ålesund forrige uke. Her får du noen av høydepunktene fra foredragene.

Høstseminaret i Ålesund ble arrangert av Kommunikasjonsforeningens lokallag i Møre og Romsdal i forrige uke. Ingrid Hjellbakk Kvamstø og Yngve Angvik var to av mange kommunikasjonsstudenter som bidro som frivillige på arrangementet, og her oppsummerer de noen av høydepunktene fra foredragene:

Ingeborg Grimsmo avslørte UDIs kommunikasjonsstrategi

Den besto av tre enkle og presise punkter: åpenhet, synlighet og tilgjengelighet. Da flyktningebølgen skylte inn over landet høsten 2015 ble ikke bare UDI som institusjon satt på prøve, men også kommunikasjonsavdelingen deres. Å være tilgjengelig til faste tider gjorde dialogen med både presse og ansatte forutsigbar og ryddig. UDI var proaktive med besøk hos redaksjoner, noe som gjorde at også media forsto hvor utfordrende situasjonen var. - Kom deg ut i felten når det stormer, var oppfordringen fra Ingeborg Grimsmo.

Vi er i ferd med å bli vårt eget mediehus

Siv Meisingseth, kommunikasjonssjef i Plan, om egenprodusert innhold i form av tekst, bilder og sterke videoer som virkemidler. De har laget innhold sammen med Aftenposten, satset på podkast og samarbeidet med kjendiser for å nå ut til flere.

Ole Eirik Almlids appell til det private næringslivet

Viseadministrerende direktør i Næringslivets Hovedorganisasjon, Ole Eirik Almlid, snakket om viktigheten av det private næringslivet i Norge. I dagens norske samfunn er det for lite fokus på det private. Debatten går alltid i hvem som skal få det vi skaper, ikke hva vi skal skape. Vi må dyrke og gå til kamp for det norske næringslivet. Det gir unge mennesker muligheter og gjør Norge til en del av det globale fellesskapet. Skal vi vinne kampen må vi være ledende og nytenkende.

Google om relevans i reklame og kommunikasjon

Det viktigste tipset fra Oddgeir Garnes, kommersiell direktør i Google Norge, lød som følger: Bruk data for å forstå forbrukerne dine bedre enn de gjør selv. Du finner riktige kunder ved hjelp av segmenterte, mindre målgrupper.

Kadafi Zaman drøftet utfordringer ved dekking av ekstreme miljøer

Zaman har de siste ti årene vært en viktig formidler av det som skjer i og rundt de ekstreme miljøene i Norge. Zaman beskrev flere problemstillinger knyttet til denne rapporteringen, hvor dekningen av det høyreekstreme partiet Norwegian Defence League var ett eksempel:

- Den største utfordringen ved Norwegian Defence League var å beskytte noen av medlemmene mot seg selv. Det var flere uttalelser vi fikk på film som måtte opp til vurdering om vi faktisk "dreit dem ut" hvis det kom på lufta, fortalte Zaman.

Thorbjørn Jagland om høyrebølgen som skyller over Europa

Europa er i endring igjen. Historisk har man sett at undertrykkelse og fattigdom fører til revolusjon, denne gangen med flyktningkrise. Brexit og valget i Østerrike kan begge anses som virkninger av høyrebølgen som er i ferd med å innta Europa.

- Dette er bare begynnelsen på hva som vil skje i fremtiden, mente Jagland.

Siste saker

Har du lest disse?

Siste saker

Har du lest disse sakene?