Skip header

Trigger til topps igjen

For fjerde år på rad kaprer Trigger førsteplassen blant PR-byråene i Byråprofil. Bak Zynk på andre, klatrer Släger til en delt tredjeplass.

Tekst: MARI MELLUM   |  Foto: EIVOR ERIKSEN
Publisert: 3. november 2016

- Trigger har rykket fra jevnt og trutt disse årene. Avstanden mellom dem og de andre byråene begynner nå å ligne reklamedelen av Byråprofil, hvor Try leder stort foran resten, sier senior konsulent Kari Nordstad i Kantar TNS, som gjennomfører undersøkelsen for Kampanje.

For første gang topper Trigger alle de fem underområdene som til sammen utgjør omdømmescoren: oppfatninger av byråets generelle omdømme, personlig oppfatning av byrået, oppfatninger av økonomisk resultat og vurdering av framtidsutsikter samt kvalitet på arbeidet. Zynk tar andreplassen på fire av de fem områdene. 

De andre vinnerne i Byråprofil 2016 er: Try (Årets reklamebyrå), Red Media Consulting (Årets mediebyrå) og Netlife Research (Årets teknologi- og designbyrå). Try tok også i år seieren i totalkåringen "Årets byrå" - her lander Trigger på en andre plass, mens Zynk havner på femte. Prisene ble delt ut torsdag kveld.

Släger klatrer

Årets store klatrer blant PR-byråene er Släger kommunikasjon, som rykker opp fra åttende til delt tredje plass. Både byråets leveranser og framtidsutsikter anses som gode.

- Släger har sakte, men sikkert fått økt kjennskap i markedet. Tidligere har de så vidt hatt nok vurderinger til å være med i undersøkelsen. Et positivt inntrykk av dem begynner nå å forankre seg hos flere, sier Nordstad.

Släger har hatt fremskritt hvert år, men har tatt et ekstra lite hopp i år. De deler tredjeplassen med Geelmuyden.Kiese og Apeland, og også videre nedover på resultatlisten er det tett. Det er svært lite som skiller byråene som ligger på 3. til 10. plass.

- Det vil si at små ting kan gjøre at listen endres til neste år, påpeker Nordstad.

To nykommere

Topp ti-listen har to nykommere: Iteo på sjuende og Corporate Communication på tiende plass. Iteo har tidligere ikke vært med i målingen, men har nå god nok kjennskap til å komme med. De oppnår god score på kvaliteten på det de leverer, og byrået forventes å markere seg positivt i fremtiden.

Nordstad mener det også blir interessant å følge med på Triggers omdømme frem mot neste års Byråprofil.

- Trigger har vært flinke til å være med i konkurranser. Nå som de har sagt at de trekker seg ut av Gullkorn og ikke vil delta i så mange kåringer, blir det spennende å se om oppfatningen av byrået endrer seg. Oppmerksomheten de får når de vinner priser er jo med på å styrke omdømmet, påpeker hun.

For et annet velkjent byrå har det gått andre veien, påpeker Nordstad: 

- First House har ikke klart å hentet seg inn omdømmemessig etter smellen de fikk i 2014. I år havner de på en 15. plass.

Byråprofil gjennomføres årlig av Kantar TNS for Kampanje. Respondentene i den delen av undersøkelsen som omhandler PR-byråer er medlemmer i Kommunikasjonsforeningen.

Byråprofil, PR-byråer 2016

Plassering Byrå Plassering 2015
1. Trigger (1.)
2. Zynk (2.)
3. Apeland (4.)
3. Geelmuyden.Kiese (3.)
3. Släger kommunikasjon (8.)
6. Dinamo (8.)
7. Iteo (ny)
8. Gambit H&K (6.)
9. Burson Marsteller (7.)
10. Corporate Communication (49.)

Kilde: Kantar TNS


Relaterte temaer

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on Opptak: Hva gjør tech-gigantene med demokratiet vårt?
Opptak: Hva gjør tech-gigantene med demokratiet vårt? –>

Valgkampen forlater tradisjonelle medier og havner i SoMe-feeden til unge. Hva gjør det med demokratiet?

Les Mer on VG-sjefen er bekymret
For medlemmer
Gard Steiro
VG-sjefen er bekymret –>

Redaktørstyrte medier har satt dagsorden i generasjoner. Nå sliter mediesjefene med sviktende økonomi, konkurranse fra tekgiganter, kunstig intelligens, propaganda og falske nyheter.

Les Mer on Når redaksjonelle medier sliter
Pressearbeid
For medlemmer
Illustrasjon redaksjonelle medier
Når redaksjonelle medier sliter –>

Når redaksjonelle medier mister grepet, må kommunikatører finne nye veier ut til folket. Men hvordan?