Skip header
Tillit og omdømme

Dette er journalistens kommunikasjonsfavoritter

Hvert år gir norske journalister sin oppfatning av hvordan norske virksomheter og ledere håndterer pressen. I år er det flyindustrien som kommer best ut, med Norwegian og OSL i spissen.

Tekst: KOMMUNIKASJONSFORENINGEN   |  Foto: COLIN COOKE
Publisert: 9. desember 2014 , Oppdatert: 9. desember 2014

Hele 142 journalister fra de fleste store mediene i Norge har deltatt i årets utgave av Aalunds kommunikasjonsundersøkelse, PR Barometer. Her vurderer journalistene sitt samarbeid med og oppfatning av 4-5 selskaper som de har jobbet med det siste året.

Bjørn Kjos (Norwegian), Oslo Lufthavn og Sparebank 1 Nord-Norge står totalt sett aller sterkest blant journalistene, viser undersøkelsen.

De beste virksomhetene

Det er Oslo Lufthavn (OSL) og Sparebank 1 Nord-Norge som er best på flest av tilfredshetsspørsmålene i undersøkelsen. Ellers markerer også TV2, Telenor, BKK og Posten Norge seg gjennom å inneha toppscore på enkelte av spørsmålene om journalisters tilfredshet med presseinnsatsen.

Kommunikatører med høy kompetanse

Generelt vurderes norske virksomheter lavest når det gjelder "vilje til å fortelle om kritiske og problematiske saker" og "evne til å finne og presentere interessante historier for pressen". Samtidig oppnår norske virksomheter høyest score på spørsmålet om "informasjonsavdelingens kunnskap og innsikt om eget selskap". Funnene tyder på at norske journalister er tilfredse med kompetansen kommunikasjonsavdelingene besitter. Det er Posten Norge som scorer aller høyest på kompetanse hos journalistene.

norwegian foto norwegian
Når journalistene uhjulpet skal peke ut landets beste informasjonssjefer, er det flyindustrien som peker seg ut. Foto: Norwegian.

Flyr høyt

Når journalistene uhjulpet skal peke ut landets beste informasjonssjefer, er det flyindustrien som peker seg ut. Norwegians Anne Sissel Skånvik stikker av med seieren, tett fulgt av Widerøes Richard Kongsteien og SAS' Knut Morten Johansen.

Journalistene begrunner også sine valg. Om Anne-Sissel Skånvik sier journalistene blant annet at hun er «flink til å stå imot i tøffe tider, stiller opp ved kritiske spørsmål, flink til å takle vanskelige situasjoner».

Kjos til topps

Alle de 142 journalistene som deltok i undersøkelsen ble også bedt, helt uhjulpet, om å nevne den toppleder i Norge som de oppfatter at har de beste medierelasjonene. Her kan journalistene avgi sin stemme uavhengig av om de har vært i kontakt med den aktuelle toppleder – men man stemmer etter hvem man synes fremstår som best. Her er Norwegian-sjef Bjørn Kjos på topp, fulgt av henholdsvis Helge Lund (daværende konsernsjef i Statoil) og Petter Stordalen i Choice Hotels.


Relaterte temaer

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on Slik jobbet Ski-VM med bærekraftskommunikasjon
Etikk og samfunnsansvar
For medlemmer
Bilde av bærekraftssjef fpr Ski-VM Ola Rønning
Slik jobbet Ski-VM med bærekraftskommunikasjon –>

Ski-VMs leder for bærekraft, Ola Rønning, har to gode tips når det gjelder bærekraftskommunikasjon: Still spørsmål, og bruk profesjonelle verktøy for å definere utslippsfeller.

Les Mer on Kladden – ta knekken på skrivesperra med KI
Kladden – ta knekken på skrivesperra med KI –>

Kladden er et nytt KI-verktøy utviklet for å støtte kommunikasjonsrådgivere med raske og faglig forankrede førsteutkast. Nå er verktøyet i testfasen og tilgjengelig for Kommunikasjonsforeningens medlemmer.

Les Mer on KI og klima - sånn henger det sammen
Kunstig intelligens
For medlemmer
Datasenter som spyr ut røyk, generert av ChatGPT
KI og klima - sånn henger det sammen –>

Har du noen gang sittet og lekt deg med ChatGPT og fått den lille gnagende følelsen av at du er et miljøsvin?