Skip header

Propagandaens psykologi

Hvordan får diktatorer folk til å gi fra seg makt – frivillig? Svein Inge Leirgulen tar oss med inn i propagandaens mekanismer – og peker på kommunikasjonsfagets ansvar.

Tekst: HÅKON ANDRE SKAFTÅ   |  Foto: HÅKON ANDRE SKAFTÅ
Publisert: 17. juni 2025

Hva har demonisering, fiktive problemer og følelsesstyrte kampanjer til felles? De er klassiske grep i diktatorers kommunikasjonsverktøykasse.

I den nyeste episoden av Kompodden forklarer Svein Inge Leirgulen hvordan propaganda bygges – og hvorfor vi som jobber med kommunikasjon må forstå den.

– Du må skape fiendebilder og problemer som ikke finnes, slik at folk tror du er den eneste som kan redde dem, sier Leirgulen.

Som kommunikasjonsdirektør i Tekna og tidligere styreleder i Kommunikasjonsforeningen, har Leirgulen viet store deler av karrieren til å forstå – og avdekke – hvordan kommunikasjon påvirker samfunn.

– Jeg tok fag i krigspropaganda da jeg studerte i USA, den gang som en kuriositet. Men i dag? Det skjer overalt, sier han.

Digitale plattformer har gjort propaganda mer effektiv – og vanskeligere å oppdage.

– Det er mye lettere å manipulere i land der folk har høy tillit til hverandre. Derfor bør vi i Norge være ekstra på vakt, sier han.

Gjennom samtalen peker han også på kommunikatørens ansvar: Ikke bidra til ekkokamre, og lær deg å kjenne igjen grensa mellom strategi og manipulering. Han snakker også om profilering av toppledere og sitt forhold til Kommunikasjonsforeningen.

Hør hele episoden her: