Skip header
Strategi og måling

Voksende bransje

Norsk kommunikasjonsbransje opplever kraftig vekst. Kommunikasjonsforeningen har i løpet av 2010 hatt 12 prosent vekst i antall medlemmer.

Tekst: JANNE JOHANNESSEN
Publisert: 27. desember 2010

Norsk Kommunikasjonsforening er landets største bransjeforening for de som jobber med PR og kommunikasjon. Foreningen har røtter tilbake til 40-tallet, men har aldri opplevd lignende vekst. I løpet av inneværende år har over 400 nye medlemmer kommet til og gitt en vekst på totalt 12 prosent. Det betyr at foreningen per i dag har i overkant av 3700 medlemmer. Går man ytterligere et år tilbake har veksten vært på hele 24 prosent.

elinklakken
Elin Klakken, styreleder i Kommunikasjonsforeningen, leder en forening i sterk vekst. Foto: If Skadeforsikring

Ledelsesverktøy

- Kommunikasjon er i dag ansett som et uunnværlig strategisk verktøy og de aller fleste ledere har tatt konsekvensen av dette og ansatt kompetente rådgivere inne feltet. Skal du lykkes i dag, både som leder og som bedrift, må du ta kommunikasjon på alvor, enten det gjelder kommunikasjon mot markedet, mot eiere og investorer, internt med alle ansatte og mot samfunn, medier og myndigheter, understreker styreleder i Kommunikasjonsforeningen Elin Klakken.

Fra tidligere har Kommunikasjonsforeningen gjort undersøkelser som viser at 65 prosent av medlemmene oppgir å jobbe i en organisasjon hvor toppleder har svært høy eller høy forståelse for kommunikasjon som strategisk verktøy.

Milliardomsetning

Høsten har vært preget av mange nyetableringer i den norske PR-byråfloraen. I tillegg tyder Kommunikasjonsforeningens medlemstall på at kommunikasjonsavdelingene internt i bedrifter og offentlige etater vokser i størrelse.

- Det er ingen tvil om at bransjen har opplevd en god vekst de senere årene, noe våre gir en god indikasjon. Veksten, både internt i kommunikasjonsavdelingene og på byråsiden, gjenspeiler reelle behov i markedet, påpeker Klakken.

Sveriges Informasjonsforening har i flere år målt den totale verdien av tjenester bransjen omsetter for i landet. Dette gjøres ved å summere både omsetning i byråene og lønnsbudsjetter i alle kommunikasjonsavdelinger. For 2009 var den totale omsetningen over 40 milliarder svenske kroner.

- At Norge ligger noe tilbake for dette er lite sannsynlig når størrelse og medlemstall i foreningene tas i betraktning. Kommunikasjonsbransjen er i ferd med å bli voksen og det er heller ingenting som tyder på en stor nedgang i tiden som kommer, mener Klakken.


Relaterte temaer

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on Hva skjer hvis alle slutter å Google?
Kunstig intelligens
For medlemmer
Illustrasjonsfoto Google.
Hva skjer hvis alle slutter å Google? –>

Det er snart 20 år siden «å google» ble et offisielt verb i Oxford English Dictionary. Men de siste årene har Google likevel møtt stor konkurranse. Ikke fra søkemotorer, men fra språkmodeller som ChatGPT, Claude, Gemini og DeepSeek. Hva blir konsekvensen?

Les Mer on Grenseløs omdømmebygging
Tillit og omdømme
For medlemmer
Toll TV2
Grenseløs omdømmebygging –>

TV-serien TOLL er en stor kommunikasjonssuksess. Det til tross for at de fleste i ledelsen i Tolletaten var skeptisk da kommunikasjonsdirektør Kim Gulbrandsen la frem ideen til prosjektet.

Les Mer on På innsiden av Oljefondet
Tillit og omdømme
På innsiden av Oljefondet –>

Hvordan kan offentlig sektor bygge tillit og åpenhet gjennom kommunikasjon? Marthe Skaar, kommunikasjonsdirektør i Oljefondet, deler sine erfaringer med å gjøre verdens største folketrygdfond mer transparent.