Banner
PR-PRAT

Vi snappes!

Gjensidige er et stort selskap med over 4000 ansatte, spredt over seks ulike land og enda flere byer. Med de store geografiske avstandene; hvordan kan vi komme tettere på hverandre?

fakta
Factbox image

Marie Brudevold
Marie jobber som kommunikasjonsrådgiver og Snapchat-ansvarlig i Gjensidige. Hun er fast blogger på PR-prat.

Internkommunikasjonen finner nye kanaler

I 2018 og dagens teknologi er det lett å finne svar. I tillegg til tradisjonelle kanaler som e-post, Intranett og telefon, åpner det seg nye muligheter med sosiale mediekanaler som for eksempel Snapchat. Som selskap har vi lenge brukt kanalen for å nå ut til folk flest, hvorfor ikke bruke den for å nå ut internt?

Eller, et mer interessant spørsmål er kanskje «hvorfor?».

I november kastet vi oss ut i det, og lanserte vår egen interne Snapchat-konto; «Hos Gjensidige». Initiativet kom fra en av våre kunderådgivere, og to måneder senere har over 450 ansatte lagt til kontoen for å få et innblikk i hva som rører seg i selskapet.

Hvordan?

I praksis fungerer det slik at kontoen går på rundgang. Ansatte og avdelinger som ønsker å vise frem hvem de er, hva de jobber med og hvordan de har det på jobb, sender en forespørsel til «redaktøren» (undertegnede), og får tildelt en dag, to dager eller en hel uke. Innenfor tidsrommet de har fått tildelt «snapper» de så mye de vil, om hva de vil, slik at for eksempel jeg som sitter i Oslo kan få et innblikk i hvordan det står til på kontoret i Ålesund. Kontoen er tillitsbasert, og de ansatte står helt fritt til å skape innhold – innenfor personvernets og konsernsikkerhetens grenser.

gjensidige-snapstory
Gjensidige har en snapchat-konto kun for ansatte. Skjermdump: Gjensidiges snapstories.

 

Erfaringer

Så tilbake til det innledende spørsmålet; hvorfor Snapchat? Bruken av en slik kanal for å kommunisere på tvers av selskapet bidrar til å forsterke følelsen av fellesskap og tilhørighet. Personlig har jeg lært mye om avdelinger jeg knapt visste hva drev med tidligere, og fått satt ansikt på det som før bare var en e-postsignatur. Snapchat er lettbeint og enkel, og vi kommer tettere på hverandre – til tross for geografisk avstand. I tillegg kan vi få «her og nå»-informasjon på en fredag ettermiddag, som vi kan lese mer om på Intranett mandagen etter.

Internkommunikasjon dreier seg ikke bare om å få informasjon, det handler også om å bli lyttet til, bli involvert, medvirke og samarbeide. I Gjensidige er vi opptatt av å ha et tillitsfullt klima med en åpen og aktiv kommunikasjon oss imellom, og her er «Hos Gjensidige» et supert supplement til andre kanaler.

Tips til Snapchat i internkommunikasjon

  1. Ha i bakhodet at alt som legges ut også kan bli sett av personer utenfor bedriften/selskapet.
  2. Men det igjen trenger ikke være en begrensning, se på det som en mulighet for å rekruttere nye ansatte!
  3. Husk på personvernet
  4. Ikke vær redd for å prøve og feile!

Snappes vi? 

Relaterte innlegg

Her kan du lese andre innlegg av samme forfatter.

Siste innlegg

Her kan du lese de siste innleggene på PR-prat.