Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Språk og retorikk

Sultefôret på godt språk?

Alle vet at god kommunikasjon er viktig. Så hvorfor går vi så ofte i fella og lander på middelmådig kommunikasjon når vi skal rekruttere gode kommunikatører?

Endringene i arbeidslivet fører til at medarbeidere som har digital kompetanse og er flinke til å kommunisere står høyere i kurs enn noen gang før. Samtidig får personlige egenskaper stadig større betydning. I mange bedrifter er det usikkert hvordan jobbene våre vil se ut om noen år, fordi endringene skjer så fort. Da blir de personlige egenskapene viktige.

Kommunikasjon er avgjørende for å lykkes i fremtiden

Et tegn på dette er hvordan kommunikatøren har blitt viktigere i andre strategiske roller enn ren kommunikasjon, og hvordan det dukker opp flere og flere toppledere med kommunikasjonsbakgrunn.

Det har blitt viktigere for oss å ha innflytelse, og vi vil jobbe hos bedrifter som har en mening med det de gjør.
Trine Larsen

Trenden merkes også på mange andre områder. Krav om gode kommunikative egenskaper går igjen i stillingsannonser for alt fra arkitekter, tekniske forvaltere, sykepleiere, systemutviklere, regnskapssjefer, controllere og kjøkkensjefer.

For deg som kan kommunisere godt er dette godt nytt. Vi som holder på med rekruttering har lenge merket at det er stor kamp om de beste hodene og de beste lederne. Da holder det ikke lenger å bare lokke med et sterkt varemerke og klipp og lim-budskap i stillingsannonsene.

Vi trenger bedre språk

Jeg tror dette blir viktigere fremover. Ikke bare som en følge av at kampen om de beste kommunikatørene blir hardere, men like mye fordi folk blir mer og mer opptatt av sitt ettermæle. Det har blitt viktigere for folk å ha innflytelse, og vi vil jobbe hos bedrifter som har en mening med det de gjør. Det betyr at hvis vi skal tiltrekke oss de beste lederne og spesialistene, så er det helt klart en stor interesse for hvilke verdier man viser frem og hvordan vi ordlegger oss.

Ord påvirker kvinner og menn ulikt. Kvinner får for eksempel mindre lyst til å søke en jobb når vi bruker ord som «sulten», «selvsikker» og «pliktoppfyllende». Derimot appellerer ord som «teamorientert» og «relasjonsorientert». Menn reagerer først og fremst negativt på ordene «sulten», «eventyrlysten» og «ydmyk».

«Sulten» klinger altså dårlig i både kvinnelige og mannlige ører, men mest hos kvinner. Da er det jo litt dumt at så mange annonserer etter medarbeidere på denne måten: «Er du sulten på suksess og karriere?», «Sulten og lærevillig regnskapsmedarbeider», «Utviklingsorientert og sulten på utfordringer?».

Andre ord du bør unngå:

  • Entusiastisk, positiv, effektiv eller spennende
    Er det noen som vil ha det motsatte? Passiv, negativ, ineffektiv eller noen som vil kjede seg på jobb?
  • Jobber godt selvstendig og i team
    Her bør man ta et valg på hva slags type person man helst vil ha. Hva er viktigst i stillingen? Som regel tenderer en person mot å enten være best med selvstendige oppgaver, eller blomstre i et team – ikke begge deler.
  • Samarbeidsvillig
    Dette ordet finner du i nesten alle annonser, uansett bransje. Selv i stillinger der typiske oppgaver normalt ikke krever samarbeid.
  • Høy arbeidskapasitet
    Dette er svært individuelt og vanskelig å spesifisere. Her kan det heller være gunstig å beskrive aktuelle oppgaver man forventer at søkeren bør mestre.
  • Fremoverlent
    Litt bedre enn proaktiv, som begge er oppbrukt. Vil du ansette en som er tilbakelent? Kanskje kan man få sagt dette på en annen måte?
  • Hyggelig arbeidsmiljø
    Tja, er det noen som annonserer at de har det har nitrist? Spesifiser heller hva som er hyggelig. Takhøyden? Ekstra god lunsj?

Oppsummert

Dropp floskler og si heller noe om hva man får være med på som er noe «større» enn selve jobben. Det har blitt viktigere for oss å ha innflytelse, og vi vil jobbe hos bedrifter som har en mening med det de gjør. Hvis du skal tiltrekke deg de beste lederne eller de beste spesialistene så er det helt klart en stor interesse for hva topplederen i et selskap gjør og hvilke verdier man viser frem. At du har et kjent varemerke kan få deg et stykke på veien, men mitt inntrykk er at folk nå er mer opptatt av hva jobben deres kommuniserer om dem som person, og hvilke verdier de har. Da er det lurt å unngå at man høres ut som en copy/paste av alle andre.

Har du noen andre ord på din liste som vi alle bør unngå?

Siste innlegg

Her leser du de siste innleggene på PR-prat.

02.12.2024
Uavgjort på bortebane –>

Media skal ikke være maktas hjemmebane, og uavgjort på bortebane må få være et godt nok resultat.

Uavgjort på bortebane
02.12.2024
Strategisk solidaritet –>

Det er juni, og vi bytter til regnbuelogo på nettsida, poster et bilde av han homoen fra ledergruppa på LinkedIn, skriver «Happy Pride!» på Facebook og pynter kontoret med regnbueflagg. Eller gjør vi det?

Strategisk solidaritet
02.12.2024
Snakk til gjengen din –>

Som et miniprosjekt har jeg fulgt Raads interne «girlchat» som hun selv kaller det, på Snapchat de siste ukene. Det er et studie i profesjonell markedsføring.

Snakk til gjengen din