Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Strategi og måling

Nytt tiår, nye muligheter?

Vi er bare uker unna å begrave et tiår som vil prege kommunikasjonsfaget for alltid. 1. januar 2020 får vi en ny bunke blanke ark. Bruk juleferien til å lade opp mens vi ser inn i glasskula.

PUBLISERT: 18. desember 2019

I løpet av de siste ti årene har ny teknologi for alvor endret spillereglene. Kanskje best eksemplifisert ved sosiale medier, der fraværet av spilleregler er påfallende. Markedskreftene har trengt inn i privatlivets fred. Politisk retorikk har tatt et populistisk sprang, og tradisjonelle medier er avkledd og utfordret i møte med omverdens økende apati. Vi burde vært i knestående alle som en, men ikke fortvil. Vi holder opp en fakkel i tiårstunnelen frem til du finner lyset i enden. Dette er seks trender vi tror vil prege starten av det nye tiåret:

Individuell gjenkjennelighet og trynefaktor er blitt et mektig våpen for merkevarer.

1: Ledere ut i lyset

Ledere vil by mer på seg selv, sine visjoner og være mer transparente. En merkevarestrategi som ikke tar innover seg lederrollen vil feile. Ettersom soundbite-kulturen har blitt ensartet digital og influenser-fenomenet har satt seg i frontallappen til alle kjøpesterke individer over 14, er individuell gjenkjennelighet og trynefaktor blitt et mektig våpen for merkevarer. Det gjelder uavhengig av bransje og om du selger tannbleking, finansielle råd eller hotelltjenester. Hvis folk skal tro på det du driver med, må de tro på deg. Publikum vil ha mer enn fakta. De vil se hele mennesket, like og dele. Fremstår du ikke autentisk, scroller øyeeplene forbi. Profilerte ledere vil skape tydeligere og mer synlige arbeidsplasser. Det avler stolte ansatte, nysgjerrige omgivelser, trofaste forbrukere og nye muligheter for virksomheten.

Digitale kanaler
Fremtidens kommunikasjonsrådgiver er digital, varm og grønn
Digital kommunikasjon, kommunikatøren i ledelsen og tillit i krevende tider. Vi har samlet ti råd og faglige gullkorn fra Høstseminaret 2019.
Les mer om Fremtidens kommunikasjonsrådgiver er digital, varm og grønn

2: Mer prat, ikke mindre

Ifølge den internasjonale spørreundersøkelsen ECM (European Communication Monitor) fra juni 2018, svarer tre av fire topplederrespondenter at de forstår verdien av kommunikasjon.

Vår erfaring er at norske ledere er i ferd med å bli kommuniserende foregangseksempler. De vil kommunisere mer, og bedre! De vil være gode kommunikatører som presenterer målrettede budskap som engasjerer, vekker tillit og skaper forståelse. Ikke bare utad, også internt. God kultur vil bli en hygienefaktor for å tiltrekke og tekkes unge talenter i et flyktig arbeidsmarked.

Det er ikke manko på innsikt. Men det er manko på analyse.

3: Innsikt gir forsprang 

Dette tiåret har vært et Klondike for datainnsamling. Sosiale medier var hakken, og gullet var stordata i internettgruva. Det er ikke manko på innsikt. Men det er manko på analyse. Flere virksomheter vil derfor jobbe med å foredle innsikten de sitter på og sette den i system for å videreutvikle virksomheten. For mange ble ikke GDPR en kald dusj, men heller en gulrot for å tenke nytt rundt databehandling. Data vil derfor ikke bli liggende i enorme kvanta som på restlageret til norske fårebønder. I stedet vil det bli destillert med vitenskapelig presisjon. 
 

4: Like barn leker ikke best

Disruption-fenomenet vil ikke lenger være reservert for nyetableringer. Veletablerte virksomheter vil ta «utvikle deg, eller dø» på alvor og se utover sine historiske grenser. Nye samarbeidskonstellasjoner på tvers av bransje og virksomhet vil overraske. Ingen universal forretningssannhet vil stå uutfordret.

Krisekommunikasjon
Krisekommunikasjon - hva er det, og hvordan gjør du det best mulig?
Kommunikasjon er en helt sentral del av all krisehåndtering. Her får du praktiske tips og teoretiske betraktninger om kriser og krisekommunikasjon.
Les mer om Krisekommunikasjon - hva er det, og hvordan gjør du det best mulig?

5: Du må ta eierskap til din egen historie

Forventningene til hvor raskt, transparent og ekte vi evner å kommunisere i kriser og uønskede hendelser, øker. Falske nyheter og digitale jungeltelegrafer er en økende trussel mot sannheten - ikke bare for samfunn og politikere, men også for virksomheter. Når uhellet er ute, jakter ansatte og publikum informasjon i alle tenkelige kanaler. Det sitter en myriade av tredjeparter på det digitale gjerdet og kniver om å ta regi.

Det blir stadig vanskeligere å komme først over startstreken i informasjonskappløpet, selv når historien er din. Å ta kontroll og eierskap er tidskritisk, noen ganger ned på minuttet. Desto viktigere blir det å bygge et apparat for instinktiv og verdibasert krisekommunikasjon, solid fundert i virksomhetens strategi og verdier. For hver byråkratiske kamp du må ta internt, øker det omdømmemessige skadeomfanget.

Det er bare handling som vil gi troverdighet på bærekraft i det neste tiåret.

6: Handling >  holdning

Klimakommunikasjon blir en hygienefaktor blant virksomheter, parallelt med at publikum går lei av bærekraftspratet. Etter et tiår der aktører har paradert store, grønne og velmenende ord foran kullsvart drift, er det bare handling som vil gi troverdighet på bærekraft i det neste. Bærekraftsrapportering blir like viktig som finansiell rapportering, for det vil ha tilsvarende verdi i klingende mynt.

God jul og godt tiår!

Siste innlegg

Her er de siste innleggene på fagbloggen PR-prat.

02.12.2024
Uavgjort på bortebane –>

Media skal ikke være maktas hjemmebane, og uavgjort på bortebane må få være et godt nok resultat.

Uavgjort på bortebane
02.12.2024
Strategisk solidaritet –>

Det er juni, og vi bytter til regnbuelogo på nettsida, poster et bilde av han homoen fra ledergruppa på LinkedIn, skriver «Happy Pride!» på Facebook og pynter kontoret med regnbueflagg. Eller gjør vi det?

Strategisk solidaritet
02.12.2024
Snakk til gjengen din –>

Som et miniprosjekt har jeg fulgt Raads interne «girlchat» som hun selv kaller det, på Snapchat de siste ukene. Det er et studie i profesjonell markedsføring.

Snakk til gjengen din