Banner
PR-PRAT

Nå ut til flere med kreativ flerbruk

Kreativ flerbruk er et praktisk kommunikasjonsverktøy som hjelper forskere og andre til å nå et større publikum.

Skrevet av:
Factbox image

Audun Farbrot, fagsjef forskningskommunikasjon og innovasjon ved Høyskolen Kristiania.

Professor Tom Karp ved Høyskolen Kristiania har gjennom ti år forsket på hva norske ledere gjør i praksis. Det er ganske annerledes enn hva amerikansk ledelsesteori og fine ledelsesmodeller vil ha det til. Studien river ledelse ned fra pidestallen. Ledelse handler om hva ganske alminnelige mennesker kan gjøre for å bli flinkere til å lede andre ganske vanlige mennesker, ifølge Karp.

Resultatene fra studien er samlet mellom to permer og ble i fjor offentliggjort i fagboken «God nok ledelse. Hva ledere gjør i praksis».

Ifølge Statistisk sentralbyrå har Norge nå hele 210 000 ledere. Mange av dem vil kunne ha godt av å få forskningsbaserte råd om hva de kan gjøre bedre.

Men hvordan løfte denne kunnskapen ut av fagbøker og forskningsartikler som nesten ingen leser?

Tre spørsmål for å dele kunnskap

Forskningskommunikasjon handler om å gjøre forskning og faglig innsikt forståelig, relevant og interessant for utvalgte målgrupper - gjennom kanaler som åpner for dialog og deltakelse. Målet er å bidra til å gjøre arbeidslivet og samfunnet bedre, ikke bare få flest mulig kronikker og medieoppslag.

Et første skritt vil være å svare på følgende tre spørsmål:

  1. Hva er de viktigste resultatene/konklusjonene i studien?
  2. Hvordan kom du frem til dette?
  3. Hva kan dette brukes til? Hvilke råd vil du gi basert på denne studien?

Medierelasjoner
Slik får du kronikken din på
Les mer

Kreativ flerbruk gir større gjennomslagskraft

Karp skriver jevnlig kommentarartikler om ledelse i Dagens Næringsliv, og han har brukt spalten til å dele kunnskap fra studien om norske ledere. 

Det er all grunn til glede seg over og kanskje til og med feire med bobler i glasset når du får publisert en kronikk eller et debattinnlegg i Dagens Næringsliv eller andre medier som treffer målgruppen din. Konkurransen om å bli publisert blir stadig tøffere.

Men formidlingsjobben trenger ikke å være ferdig med det.

Tom Karp holder foredrag
Flerbruk i praksis: Om en og samme studie har professor Tom Karp både skrevet bok, holdt foredrag, skrevet artikler og fortalt i podkast. Foredrag, podkast og artikler er igjen delt i sosiale medier.

Når du først har utviklet innhold som er forståelig, relevant og interessant for folk utenfor fagfeltet ditt, kan du med relativt liten ekstra innsats nå et mye større publikum. «Kreativ flerbruk» er et kommunikasjonsverktøy som hjelper deg til å gjøre din forskning og faglige innsikt mer verdifull for samfunnet. 

Kreativ flerbruk handler om å skreddersy innholdet ditt til ulike sjangere, ulike målgrupper og ulike kanaler. Med oppfinnsomhet, kreativitet og erfaring, kan kreativ flerbruk hjelpe deg med å nå ut til et mye større publikum. Det er ikke det samme som “gjenbruk”, der du dytter ut identisk budskap i flest mulig kanaler.

Når du først har utviklet innhold som er forståelig, relevant og interessant, kan du med relativt liten ekstra innsats nå et mye større publikum.

Seminarer og YouTube

For å gå tilbake til vårt eksempel: Karps formidlingsartikler i Dagens Næringsliv blir også publisert i Kunnskapsmagasinet Kristiania, Høyskolen Kristianias digitale magasin for forskningsnyheter og samfunnsdebatt.

Denne lenken deler vi deretter på LinkedIN og Twitter med en skreddersydd interessevekker. Artiklene kan vi også dele på Facebook - folk elsker å lese om håpløse sjefer.

God forskningskommunikasjon handler også om å dele kunnskap på fysiske møteplasser der akademikere møter praktikere. Jeg utfordret derfor Tom Karp til å presentere høydepunkter fra studien i Kristiania Lederforum, en møteplass og seminarserie for ledere og de som har lyst til å bli ledere. Lederforum ble raskt fulltegnet og overbooket. Vi filmet forelesningen, slik at vi kunne legge den ut på YouTube og i Kunnskapsmagasinet Kristiania og dele den i sosiale medier.

Du kan også presentere forskning gjennom bilder eller filmsnutter på Instagram eller Snapchat.

Podkast og spill

Du kan også treffe folk mens de trener eller kjører bil, tog, buss eller fly. Rektor og professor Arne H. Krumsvik ved Høyskolen Kristiania inviterte Karp til å snakke om lederstudien i formidlingspodcast-en Krumsvik & co. Lenke til podkastsendingen er delt i nettavisen forskning.no, Kunnskapsmagasinet Kristiania og sosiale medier.

Studien kan også brukes som kunnskapsgrunnlag for å utvikle pedagogiske spill til bruk i lederutdanning og lederutvikling.  Formidlingsartikkelen kan bli utgangspunkt for å utvikle en publikumsaktivitet til de årlige Forskningsdagene.

Med kreativ inspirasjon kan du også presentere forskning gjennom bilder eller filmsnutter på Instagram eller Snapchat. Eller hva med å sette opp et formidlingsteater eller en danseoppvisning?

Bare fantasien setter grenser for kreativ flerbruk. Fortell gjerne hva du fant på!

Strategisk kommunikasjon
Ny vitenskap gjør historiefortellingen mer effektiv
Les mer

Relaterte innlegg

Her kan du lese andre innlegg av samme forfatter.