Banner
PR-PRAT

Instagram vs. Snapchat; hva skal man velge?

Instagram rullet i 2016 ut Instagram Stories, en tro kopi av Snapchat sin måte å dele øyeblikk fra hverdagen på. Med to lignende og like store kanaler; hvor bør man da satse?

fakta
Factbox image

Marie Brudevold
Marie jobber som kommunikasjonsrådgiver og Snapchat-ansvarlig i Gjensidige. Hun er fast blogger på PR-prat.

Prinsippet er det samme; på både Snapchat og Instagram kan du dele bilder og videoer på Story, som kun ligger ute i 24 timer. Alt du legger ut i løpet av en dag legger seg i kronologisk rekkefølge, og ender opp som én sammenhengende ”historie”.

Snapchat, som har tilbudt denne tjenesten siden 2013, er fortsatt den nest største sosiale medier-kanalen i Norge. 92 % av kvinner mellom 18-29 år har en profil, det samme gjelder 87 % av menn i samme alder. Instagram Stories har imidlertid klart å vokse seg like stor når det gjelder visninger og bruk, og det kan være vanskelig å vite hvor man som bedrift bør legge inn støtet.

Skjermdump fra Gjensidige sin Snapchat.
Instastories eller Snapchat? Hva bør du velge? Skjermdump fra Gjensidige sin Snapchat.

Her er noen fordeler og ulemper som kanskje kan hjelpe deg i valget:

Instagram:

  • + Mange bedrifter er allerede på Instagram, og har opparbeidet seg en følgerskare det er lett å nå ut til med Stories-funksjonen. Stories legger seg øverst i feeden, og er styrt av algoritmer
  • + Man kan få økt spredning ved å benytte seg av hashtags og geotags
  • + Det er enklere å bli oppdaget, på Snapchat må man vite nøyaktig brukernavn mens på Instagram er det enklere å søke
  • - Mange har fortsatt en forventning om at Instagram skal være visuelt pent, og kravet om kvalitet og utseende er noe høyere enn på Snapchat
  • - Du kan ikke lenke til nettsiden din fra Stories før du har nådd et visst antall følgere
  • - Du ser hvem som har sett storyen, men ikke hvem som tar skjermbilder

Snapchat:

  • + Kanalen er hakket mer uformell, usminket og leken enn Instagram, og føles mer nær og personlig for brukerne
  • + Du kan lenke til artikler og innhold slik at følgerne kan lese mer om temaet der
  • + Du ser hvem og hvor mange som har sett storyen din, og hvem som har tatt skjermbilde
  • - Det kan være vanskelig å bygge opp en helt ny følgerskare, dersom man ikke allerede er i gang
  • - Foreløpig er det kun store influencere som har fått innsiktsfunksjonen, det er derfor vanskelig å måle effekt i tall
  • - Den nye oppdateringen gjør at bedrifter havner på høyresiden, adskilt fra venners stories. Dette gjør at din story er vanskelig å finne, fordi mange ikke vet at de må sveipe seg til høyresiden

Kort oppsummert er synligheten og det å bli oppdaget lettere på Instagram Stories, og for mange bedrifter som allerede har en profil der kan det være like greit å holde seg til den. Hos Gjensidige har vi imidlertid valgt å holde oss til Snapchat, til tross for at Instagram har rullet ut sin kopi av tjenesten. Det er på Snapchat vi har bygget opp følgerskaren, de vet hva de får og seertallene på Instagram når ikke opp. Snapchat gir større rom for kreativitet og lekenhet, og det at kanalen føles så nær og personlig gjør at vi knytter et tettere bånd til følgerne våre.

Nøkkelordet – uansett kanalvalg – er riktignok innhold. Er det godt nok og gir verdi for tiden følgerne dine bruker på å konsumere det, er ikke kanalen i seg selv det viktige – men hvordan du bruker den.

Relaterte innlegg

Her kan du lese andre innlegg av samme forfatter.

Siste innlegg

Her kan du lese de siste innleggene på PR-prat.