Banner
PR-PRAT

Oss flaskepantere imellom

Det ryktes om at 2021 blir et rekordår for antall stillingsutlysninger på finn.no. Hva betyr alle disse nye ansettelsene for det nye Norge?

Vidar Singh. Faglig leder i Vi er OSS. Ny fast blogger på PR-prat.

Hele 70% flere stillingsannonser enn i året før. Lavere tilgang på "tradisjonell" arbeidskraft vil fremover tvinge virksomheter til å tenke annerledes omkring rekruttering. 2022 kan dermed bli et rekordår også for de som ønsker økt etnisk mangfold i egen virksomhet.

Mange sammenligner rekruttering av etnisk mangfold i egen virksomhet med bærekraft. Mangfoldskursene minner om miljøsertifiseringer. Skeptikerne kaller det grønnvasking og brunvasking.

I mine øyne kan det å drive med mangfoldsarbeid sammenlignes med det å pante flasker.

I mine øyne kan det å drive med mangfoldsarbeid sammenlignes med det å pante flasker. Noen gjør det for kronene. Andre for miljøet. Mens andre igjen gjør det for samvittigheten. «Pant alt. Det har en verdi» var slagordet vi skrev for Infinitum da vi utviklet panteambassadørenes kommunikasjonsstrategi for en tid tilbake. «Det har en verdi» skulle trigge nordmenn til å bare gjøre det. Vi ville ikke snakke for mye om penga. 3, 7 eller 14 kroner er tross alt ikke all verden for nordmenn flest. Ei heller ville de grønneste tro på påstanden om at flasken din vil redde verden om den dyttes inn i automaten i matbutikken. En subtil påminnelse til folka der ute om dobbeltverdien av pantingen. Det funket bra. Nordmenn likte budskapet «det har en verdi».

Vi nordmenn er verdensmestre i panting. I 2020 slo vi vår egen verdensrekord ved å pante 929.625.902 flasker og bokser. Vi gjør det fordi vi alltid har gjort det. I generasjoner. Det er vår største, folkelige miljødugnad. Kanskje 2022 er året da den store dugnaden for økt etnisk mangfold i norske virksomheter starter. Lederne har tatt mangfoldsledelseskurs, og utviklet mangfoldsstrategier siden juni 2020. Store virksomheter har jobber, og trenger søkere.

Kanskje 2022 er året da den store dugnaden for økt etnisk mangfold i norske virksomheter starter.

Det er noe fint med å se for seg mennesker som brusflasker. Brune, sorte, gule, røde og grønne, i ulike størrelser, fasonger og bekledninger. Noen populære, som rives vekk når butikkene åpner. Mens andre står bortgjemt. Ute av syne, på nederste hylle. Men de har alle en verdi. Det ser man først når de identifiseres – og iverksettes for å kunne gjøre nytte for seg.

Så, spørsmålet er ikke lenger om det har en verdi. Spørsmålet er: hvilken verdi har mangfoldsrekruttering for din virksomhet?

Les mer om hvordan du kan jobbe for økt mangfold i våre mangfoldsguider:

Strategisk kommunikasjon
Guide: Mangfoldsstrategi
Les mer

Samfunnsansvar og etikk
Guide for rekrutteringsstrategi
Les mer