Banner
PR-PRAT

100 prosent sikker, under tvil

Dette året begynte som det forrige sluttet: To-do-listen vokste i tempo med omikron og lå foran meg som en innholdsrik gigant. Rett bak to-do-listen kom en annen velkjent størrelse halsende etter: prioriteringslisten.

Skrevet av:

Anngun Dybsland, VP Communications, Odfjell SE. Leder for Kommunikasjonsforeningens fagråd for kompetanse.

Prioriteringslisten kan vi også kalle for «Avdeling for tvil og balansering». Og på denne avdelingen er de fire jeg nå skal skrive om, alltid på jobb:

1. Strategisk versus operativt

I Kommunikasjonsundersøkelsen 2021 har vi kommunikatører svart på hva som er våre viktigste kompetanseområder.

Det er:

  • Strategisk kommunikasjonsplanlegging
  • Digitale medier
  • Mediekontakt og mediehåndtering
  • Rådgivning
  • Innholdsproduksjon
  • Klarspråk

Med andre ord: Daglig øvelse i spagat. Og herlig variert! Vi må prioritere å jobbe med de strategiske og langsiktige planene. Planene skal implementeres aktivt over tid – og resultatene måles, samtidig som vi jobber proaktivt med intern- og eksternkommunikasjon, rådgiving, samarbeid på tvers, gjør research og prøver følge med på trender for å sikre at vi satser på riktig ball (har vi vurdert nøye nok om vi bør være på TikTok? Skal vi begynne med podkast? Hva med lederprofilering á la Nicolai Tangen på LinkedIn? Hva gjør vi med bærekraftkommunikasjon? Hvordan jobber vi med overvåkningsøkonomien og personvernet?).

«En krise kommer ofte snikende», har vi hørt, men den kan også komme som et lyntog uten bremser.

Men så var det den PowerPointen som har deadline i morgen, den årsrapporten som skal korrekturleses, og journalisten som ringer for uttalelse om den saken som skal ut om en halvtime.

2. Beredskap versus bestilling

Er organisasjonen forberedt om vi får et dataangrep? Hva gjør vi hvis intranettet er nede, nettsiden, alle HR-systemer, hvordan skal vi få kommunisert internt og eksternt, og hva skal vi si? «En krise kommer ofte snikende», har vi hørt, men den kan også komme som et lyntog uten bremser, som Amedia, Nordic Choice, Stortinget, Hurtigruten med flere har fått merke. Det er kritisk at vi forbereder oss, legger kriseplaner, og, ikke minst, øver.

Men så var det denne artikkelen som må skrives for at vi skal ta en posisjon i den dagsaktuelle debatten (husk timing!), nettsiden må oppdateres (husk SEO!) – og hva skal vi poste på sosiale medier denne uken? (Husk at det må være unikt innhold i hver kanal, helst overraskende, kreativt, utenfor boksen!)

3. Livslang læring versus ikke-nok-timer-i-døgnet

Mange som jobber med kommunikasjon, har høyere utdanning i fagfeltet og kan med rette kalle seg eksperter (hele 79 prosent, ifølge Kommunikasjonsundersøkelsen). Flere av oss har det ikke, vi kommer inn med andre fag, andre erfaringer. Uansett, for å holde oss oppdatert gjennom et forhåpentligvis langt yrkesliv i et fag som er i konstant endring, må vi sørge for å fylle på vår egen kompetanse underveis i løypa. Kurstilbudene finnes hos Kommunikasjonsforeningen og hos andre. Pandemien har ført til en solid økning i antall og kvalitet på digitale kurs, det skal den ha.

Fjorårets medlemsundersøkelse viste at ønskelisten for kurstematikk er like mangfoldig som faget. Vi i Kommunikasjonsforeningens fagråd jobber for å utvikle og tilby nye kurskonsepter, og har bl.a. dataangrep, innholdsdesign og mangfoldskommunikasjon på planen nå i vår. Dette, i kombinasjon med alltid aktuelle travere som har fast plass i verktøykassen: SEO, krisekommunikasjon, kronikkskriving med mer.

Men så var det den to-do-listen, den strategiske planleggingen, de operative bestillingene, beredskapsøvingene – og antall timer i døgnet.

Hvis du fremdeles kjenner deg toppeffektiv og full av energi på hjemmekontoret – gratulerer!

4. Jobben versus livet ellers

Beklager, men korona må nevnes. Hvis du fremdeles kjenner deg toppeffektiv og full av energi på hjemmekontoret – gratulerer! Hvis du som meg opplever at fritid og jobb er en saftig miks om dagen; hvis du stadig ommøblerer kontoret/kjøkkenbordet som alternativ aktivitet til kaffepausepraten og svarer på flest e-poster fra klokken Dagsrevyen og utover – sånn er det blitt. Vi kan jobbe hele døgnet hvis vi vil, og to-do-listen trives på sofaen.

Her må det prioriteres for å finne balansen i både/og, ikke enten/eller. To-do-listen er alltid lang, men også fargerik, interessant. Vi jobber innenfor et komplekst, kreativt og mangfoldig fag som kontinuerlig utvikler seg og byr på nye utfordringer – heldigvis! Vi må kunne mye og holde oss oppdatert i fart. Det er mye jeg er usikker på her på Avdeling for Tvil og Balansering, men jeg er 100 prosent sikker på at vi alle har godt av faglig påfyll, ny inspirasjon og kunnskap. Nyttårsforsettet står.

Håper vi sees på kurs og konferanser i 2022! Ønsker deg god prioritering – og husk å ta vare på deg selv.