Banner
PR-PRAT

Takk for innsatsen, [mottakerens navn]!

Det er umulig å ignorere et budskap du selv er en del av.

Skrevet av:
Factbox image

Marius Parmann. Medlem i Kommunikasjonsforeningens fagråd for kompetanse. Byråleder i Storm Communications, som er hovedeier i Storm 121.

En morgen mottar du og dine mange tusen kolleger en e-post fra den nye konsernsjefen. Der ligger det en lenke til en personlig videohilsen. I filmen snakker hun direkte til deg og bruker ditt fornavn, og oppfordrer deg til å sende inn innspill til forbedringer i selskapet. Til slutt viser filmen at hun skriver inn din e-postadresse og trykker "send".

Når du selv er en del av fortellingen, er budskapet fra toppsjefen umulig å ignorere. Det fikk vi bekreftet da en stor norsk bank presenterte sin nye leder i en slik film, laget av Storm 121* ved hjelp av videofletteteknologi. Resultatet var et enormt engasjement i form av antall visninger og innsendte innspill. 

Et annet eksempel på teknologien i bruk kan du se her.

Få kommunikasjonsformer er så kraftfulle som én-til-én-kommunikasjon.

Få kommunikasjonsformer er så kraftfulle som én-til-én-kommunikasjon. Når mottakeren adresseres personlig og innholdet er tilpasset hans eller hennes behov, er effekten stor i form av engasjement og handling. Dessverre er det dyrt og ineffektivt. For store målgrupper har massekommunikasjon vært enklere og raskere. Ny teknologi endrer dette.

Innenfor markedsføring har man lenge sett at personalisering av innhold er veien å gå. For fem år siden viste en undersøkelse fra analyseselskapet Forrester at 94 prosent av de spurte markedsførerne så personalisering som viktig. Likevel rapporterte mer enn halvparten om store vanskeligheter med å implementere en mer personlig tilpasset kommunikasjonsform.

Internkommunikasjon
Slik lykkes du med internkommunikasjon
Les mer

Siden den gangen har teknologiutviklingen gitt dem flere og mer kostnadseffektive muligheter. Fra nyhetsbrev med tilpasset innhold, til personlige bursdagshilsener på Snapchat, unike årskavalkader fra Facebook og tilpassede anbefalinger fra Spotify, Netflix eller dagligvarebutikken. Dette skaper forventninger fra forbrukere om at innhold skal være relevant og personlig – uansett avsender og kanal. Forventningene bekreftes av tall fra Experian, som viser at 71 prosent av forbrukerne blir frustrerte over å møte generell massekommunikasjon.

Forventningene om personlig tilpasset kommunikasjon vil bre seg også til andre kanaler.

Vi har bare sett begynnelsen. «Personalisering» ble kåret til årets markedsføringord for 2019 av den amerikanske annonsørforeningen ANA. Begrunnelsen handlet om kundenes ønske om relevant og unik informasjon tilpasset deres behov. Det betaler seg også i form av bedre effekt:

  • Tilpassede «calls-to-action» gir 202 prosent høyere konverteringsfrekvens enn «calls-to-action» som er lik for alle besøkende (Hubspot)
  • Organisasjoner som personifiserer nettopplevelsene sine, opplever i gjennomsnitt 19 prosent salgsøkning (Monetate)
  • E-poster med elementer av personlig kommunikasjon har seks ganger høyere konverteringsrate enn generiske e-poster (Experian Marketing Services)

Forventningene om personlig tilpasset kommunikasjon vil bre seg også til andre kanaler. Et åpenbart neste steg er interne kommunikasjonskanaler, der vi opplever at mange store selskaper og organisasjoner i dag strever med å skape engasjement og interesse for nyheter fra toppledelsen.

I disse dager vanskeliggjør også hjemmekontor tilgangen til de faste interne kanalene, og vi ser at flere store virksomheter og organisasjoner svært effektfullt har kommunisert direkte én-til-én med sine ansatte med video distribuert på sms eller e-post. Denne bruken vil gjøre kommunikasjonen bedre og langt mer effektiv. 

*Marius Parmann er daglig leder i Storm Communications, hovedeier i Storm 121.