Banner

Savner du et faglig nettverk rundt deg?

Vi starter nå et nettverk for de som jobber alene med kommunikasjon i en virksomhet eller som selvstendig næringsdrivende. Målet er å skape et profesjonelt nettverk for erfaringsdeling.

Hvorfor nettverk?

Det å jobbe alene med kommunikasjon, enten i en virksomhet eller som selvstendig næringsdrivende, kan ofte være krevende. Da er det å kunne få faglig innhold servert sammen med erfaringsdeling fra andre i samme situasjon, gull verdt. Det kan handle om å vise verdien av kommunikasjon overfor ledelsen. Eller kanskje trenger man inspirasjon for å løse oppgavene på en annen måte eller savner man å kunne lufte ideer og utfordringer med andre kommunikatører? 

Målet med nettverket er å legge til rette for faglig utvikling og erfaringsdeling mellom kollegaer som har felles utfordringer - og som vil ha nytte og glede av å få påfyll fra interessante innledere og diskutere aktuelle problemstillinger med andre i samme situasjon. Det vil legges vekt på strategisk arbeid både opp mot virksomhetsmål og kommunikasjonsmål. 

Praktisk informasjon og påmelding

  • Oppstart 30/03/2020
  • Sted: Brugata 19, Oslo
  • Tid: Dagtid mellom 08:30 og 12:00
  • Pris per deltaker: 9500 kr eks mva
    • Dette inkluderer fem samlinger, måltider, digitale ressurser og administrasjon
  • Nettverksleder Grete Brekke Klingberg
  • Minimum 10 stykker for gjennomføring
  • Nettverket er kun for medlemmer av Kommunikasjonsforeningen

Påmelding

  • Påmelding sendes til tomdaniel@kommunikasjon.no
  • Frist for påmelding: 07/02/2020
    • Det er begrenset antall plasser, så førsteperson til mølla prinsippet gjelder

Kriterier

  • Du må jobbe alene med kommunikasjon i en virksomhet eller jobbe som selvstendig næringsdrivende eller frilanser
  • Ha mulighet til å delta på samlinger i Oslo

Datoer

  • Første samling - tirsdag 30/03/20

  • Andre samling - tirsdag 12/05/20

  • Tredje samling - onsdag 16/09/20

  • Fjerde samling - onsdag 14/10

  • Femte samling - torsdag 12/11/20

Presentasjon av nettverksleder

Grete Brekke Klingberg
Factbox image

Nettverksleder for Kommunikasjonsforeningens nye nettverk.

Grete Brekke Klingberg har 17 års erfaring fra kommunikasjonsbransjen. Hun har sittet i Kommunikasjonsforeningens fagråd for kompetanse og lokallagstyre i Buskerud, Vestfold og Telemark i flere år. Grete har jobbet som rådgiver og prosjektleder både innen offentlig forvaltning og privat næringsliv, både fra kunde og byråsiden. Hun har særlig arbeidet med merkevarebygging, strategiutvikling, lederstøtte, bruk av digitale og sosiale medier og PR. 

Grete ønsker å se nærmere på kommunikasjonsfaget og hvordan vi kan øke kompetansen gjennom å stimulere til samarbeid, selvutvikling og kompetansedeling. Hun gleder seg til å komme i gang med nettverket.

Temaer og innhold

Hver samling vil ha et eget tema og det det legges opp til erfaringsutveksling, samt spørsmål og svar. I tillegg vil det mellom samlingene sendes ut e-poster som inneholder relevante tips og triks, lenker til verktøy og andre digitale ressurser. Temaene for nettverket i 2020 vil settes i forkant av møtene og aktualitet og innspill fra nettverksdeltakerne vil bli vektlagt. 

30/03/2020 - Måling og strategi

Hvordan skal man egentlig måle kommunikasjon og dermed synliggjøre sin egen verdi? Hvordan kan kommunikasjonsstrategien tilpasses med smarte mål, bedre planlegging, standardiserte evalueringer og rapportering til ledelsen? Svein Inge Leirgulen skal svare på nettopp dette og vil legge opp til at man får innblikk i nyttige verktøy. Han jobber til daglig som kommunikasjonsdirektør i Tekna og nestleder i Kommunikasjonsforeningens sentralstyre. Tidligere har han jobbet i virksomheter som målte helt feil faktorer og han drev med mye “formålløs travelhet” som han selv sier. 

12/05/2020 - Nye trender og kanalvalg

Det siste tiåret har det vært store endringer i hvordan man kommuniserer med folk. Kort er godt, tekst er dødt og video under 10 sekunder er topp. Eller er det egentlig det? Nils Petter Strømmen i Kantar kommer for å snakke om hva som er de nyeste trendene og hvordan nettopp du kan henge med. Hva er er egentlig fakta, hvilke trender bør man henge seg på og hvilke bør man la gå fordi?

16/09/2020 - Hvordan bygge historier med video?

Video er helt klart det foretrukne medium i sosiale medier for å nå målgruppen. Men hvordan kan man med få ressurser, og lite tid, få mest mulig ut i sine kanaler? Hvilke historier skal man velge og hvilke verktøy kan man bruke? Tom-Daniel Laugerud jobber som rådgiver for kompetanse og markedsføring i Kommunikasjonsforeningen, og har tidligere jobbet i Forsvaret med rekrutterings- og omdømmekommunikasjon. Han skal fortelle mer om hvordan man få flere videoer ut av historie for å maksimere produksjonen og hvordan dette kan gjøres rent praktisk.

Resterende temaer

De siste to samlingene har tentative temaer og man kommer til å be om innspill fra nettverksdeltakerne om hva dette skal være.

14/10/2020 - Praktiske verktøy i SoMe
Det kan være verktøy innen måling, annonsering, planlegging av poster som del av kommunikasjonsplanen og innsikt over konkrete tall.

12/11/2020 – Presentasjonsteknikk - Hvordan selge inn et budskap?
Det å selge inn et budskap er relevant for alle. Hvordan kan vi best mulig selge inn buskapene våre?