Banner

Kommunikasjonsdagen 2022

Mandag 04. april 2022 kl. 09:30 - 15:30
The Hub, Oslo
Pris: 3700 (medlem) , 5700 (ikke-medlem)

Bli med på årets Kommunikasjonsdag! Vi lover spennende foredrag, nyttig fagpåfyll, og masse inspirasjon! Velg selv om du vil delta fysisk eller digitalt.

Foredragsholdere lanseres fortløpende, følg med!

Fysisk billett inkluderer:

  • inngang til The Hub 4. april. Begrenset antall plasser
  • lunsj og pauseservering
  • muligheten til å mingle med bransjekollegaer
  • tilgang til opptak av foredrag i etterkant av seminaret, tilgjengelig i tre uker

Grupperabatt:

  • Er dere tre eller flere fra samme virksomhet, får alle 15 % rabatt på billettene. Gruppepåmelding sendes til [email protected]

Se informasjon om digital påmelding lengre ned på siden.

Pris medlemmer
3700
Pris Ikke-Medlemmer
5700

Program

Program
Når Hvor Hva Hvem
09:30 Åpning og velkommen
09:30

Åpning og velkommen

09:35
Bli med inn i det nye Nasjonalmuseet
Eirik Kydland, Nasjonalmuseet
09:35

Bli med inn i det nye Nasjonalmuseet

Eirik Kydland, Nasjonalmuseet

11. juni åpner endelig det nye Nasjonalmuseet på Aker Brygge i Oslo. Flere internasjonale medier løfter allerede dette frem som en verdensbegivenhet. Hvordan har museet jobbet med kommunikasjon i tiden frem mot åpning? Og hvordan kan kunsten nå ut til og bety noe for folk i alle Norges 358 kommuner? 

Eirik Kydland er kommunikasjonsdirektør ved Nasjonalmuseet, og på Kommunikasjonsdagen tar han med oss inn i arbeidet med det nye Nasjonalmuseet.

10:00
Fra regnbuelogo til strategisk pride-kommunikasjon
Marius Jensen og Nils Petter Strømmen
10:00

Fra regnbuelogo til strategisk pride-kommunikasjon

Marius Jensen og Nils Petter Strømmen

I Pride-måneden juni får markeringer og feiring av rettighetskampen til LHBTQ+ personer en spesielt stor plass i offentligheten. Bedrifter og organisasjoner uttrykker gjerne sin aksept og støtte ved å pynte logoen med regnbuefargene. Men holder dette i 2022? Hvordan kan virksomheten din jobbe strategisk med et engasjement, som både gavner pride-bevegelsen og løfter merkevaren din «over the rainbow».

Marius Jensen strategisk er rådgiver i Atyp.

Nils Petter Strømmen er seniorrådgiver i Kantar.

10:25 Pause
10:25

Pause

10:50
Det var ein gong at Det Norske Teatret skulle teste Twitch
Siren Høyland Sæter
10:50

Det var ein gong at Det Norske Teatret skulle teste Twitch

Siren Høyland Sæter

Det Norske Teatret hadde lyst til å vise noko som publikum på eit teater aldri får sjå – nemlig prøveperioden fram mot premiere. Korleis blir teater eigentleg til? Ved å strøyme direkte på twitch, kvar veke fram mot premieren, ville vi dele og vise og lære vekk litt om korleis ei framsyning blir skapt. Men korleis går ein fram når ein skal nytte ein heilt ny kanal ein ikkje kan noko om og ikkje berre skal livestrøyme på facebook, slik alle gjorde i gamledagar?


Siren Høyland Sæter er Kommunikasjonsrågjevar på Det Norske Teatret, og har ansvar for mellom anna sosiale media. Ho har jobba med kommunikasjon og sosiale media frå då det heite brukarstyrte plattformar – og var med på å lage Nettby.no, VG’s nettsamfunn for tenåringar før Facebook overtok verda.

11:05
Fra ord er du kommet, til ord skal du bli
Ann-Elisabeth Hammer og Andreas Birger Johansen
11:05

Fra ord er du kommet, til ord skal du bli

Ann-Elisabeth Hammer og Andreas Birger Johansen

Digdir trakk inn klarspråksressurser og innholdsdesignere fra Halogen i arbeidet med å digitalisere livshendelsen Dødsfall og arv. Basert på de praktiske erfaringene fra arbeidet, har de utviklet en metode for å bruke klart språk som prosessverktøy i utvikling digitale tjenester. Så hva skjer egentlig når designere, utviklere, jurister og brukere blir tvunget til å forklare hva de holder på med i klart språk fra start til slutt?

Ann-Elisabeth Hammer er seniorrådgiver og ansvarlig for klarspråk i Digdir. Hun har jobbet med kommunikasjon og språk i en årrekke, og har et brennende engasjement for klarspråk, brukerorientering og gode tjenester. Foto: Khan Le

Andreas Birger Johansen er innholdsdesigner og studioleder i Halogen. Før han slo seg ned i designbransjen, jobbet han mange år i offentlig forvaltning, blant annet med byråkratisk ordakrobatikk og forskningsformidling. Foto: Morten Brakestad

11:30 Lunsj
11:30

Lunsj

12:30
Hvis du er så usikker, hvordan kan du være ekspert da?
Øyvind Ihlen, UiO
12:30

Hvis du er så usikker, hvordan kan du være ekspert da?

Øyvind Ihlen, UiO

I korona-krisa har folkehelsemyndighetene til stadighet sagt at de er usikre. Kanskje viruset er under kontroll, kanskje ikke. Kanskje skjenkestopp er et effektivt tiltak, kanskje ikke. Hva gjør dette med folks tillit til myndighetene? Og hvorfor skal vi stole på noen som til stadighet uttrykker at de ikke vet? På Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo forsker vi på de retoriske strategiene som helsemyndighetene bruker og hva slags utslag de gir. Forskning fra Tyskland tyder på at usikkerhet skapte forvirring. Hvorfor finner vi ikke det samme i Norge?

På Kommunikasjonsdagen trekker Øyvind Ihlen på funn fra de to forskningsprosjektene Retorikk om pandemi (PAR) og Pandemiretorikk, tillit og sosiale medier (PAR-TS). Ihlen er professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitet i Oslo og leder forskningsprosjektene. Her deltar forskere fra Universitetet i Bergen, Roskilde Universitet, Örebro Universitetet, Institutt for samfunnsforskning, og SINTEF; samt partnere fra Folkehelseinstituttet, Redaktørforeningen, NRK, og Opinion.

12:55
Norturas dataangrep - slik jobbet de før, under og etter krisen
Kjell Rakkenes
12:55

Norturas dataangrep - slik jobbet de før, under og etter krisen

Kjell Rakkenes

Tre dager før jul ble landets største leverandør av egg og kjøtt rammet av et dataangrep. All kommunikasjon med omverdenen stanset opp og det var ikke lengre mulig å bruke de etablerte systemene som sørget for en velfungerende logistikk mellom tusenvis av bønder på den ene siden og alle landets dagligvarebutikker på den andre.    

På Kommunikasjonsdagen vil Kjell Rakkenes, konserndirektør for kommunikasjon, bærekraft og samfunnsansvar, fortelle hvordan Nortura håndterte kommunikasjonsstrømmen til ansatte og ut av selskapet da internettforbindelsen ble kuttet tre dager før landets største mathøytid.  

13:20
Kommunikasjon når krig bryter løs
Ane Haavardsdatter Lunde
13:20

Kommunikasjon når krig bryter løs

Ane Haavardsdatter Lunde

Bli med på innsiden av Utenriksdepartementet da Ukraina ble invadert. Hva gjør en kommunikasjonsrådgiver når krigen bryter løs og det er «alle på dekk» for UD?

Ane Haavardsdatter Lunde har i flere år jobbet som kommunikasjonsrådgiver i Utenriksdepartementet, og tidligere som redaktør i NTB. Hun vil gi oss et situasjonsbilde, og innblikk i beslutningene som hele tiden må tas i en krisehåndtering utenom det vanlige.

13:45 Pause
13:45

Pause

14:10
Er det risikosport å kommunisere om mangfold?
Kimiya Sajjadi, Big Enough global
14:10

Er det risikosport å kommunisere om mangfold?

Kimiya Sajjadi, Big Enough global

Å snakke om mangfold kan føles som en risikosport. Der enhver feil raskt kan ende opp med et hovedoppslag i DN, eller starte en sint tråd på Linkedin eller Facebook. Men dersom det gjøres riktig, er det store gevinster å hente for deg, virksomheten, og samfunnet som helhet. På Kommunikasjonsdagen skal Kimiya Sajjadi snakke om hvorfor god kommunikasjon rundt mangfold og inkludering er viktig, og hvordan du faktisk bør gjøre det. Hun viser relevante eksempler og hjelper deg med å skape en mer inkluderende kommunikasjon i din virksomhet. 

Kimiya Sajjadi er daglig leder og grunnlegger av Big Enough Global. De hjelper selskaper med å øke andelen flerkulturelle talenter og har jobbet med blant andre Thommessen, Amedia, Sparebank 1, og Siemens Energy. Sajjadi ble nylig kåret til en av DNs 30 ledestjerner under 30. Big Enough Global har også vunnet YS sin likestillingspris. 

14:35
Ungdomsrommet, kryptohulen og næringslivet AS
Astrid Bugge Mjærum og Helen Rist, Skatteetaten
14:35

Ungdomsrommet, kryptohulen og næringslivet AS

Astrid Bugge Mjærum og Helen Rist, Skatteetaten

Hvordan bruke kommunikasjon som strategisk virkemiddel, for at hele befolkningen skal ønske å betale riktig skatt? Kommunikasjonsmuligheter og utfordringer når hele befolkningen er målgruppen.

På Kommunikasjonsdagen kommer Skatteetatens kommunikasjonsdirektør Astrid Bugge Mjærum og senior kommunikasjonsrådgiver Helen Rist, for å dele hvordan de jobber strategisk for å nå frem til alle.

15:00
Kommunikasjonspodden
Eirik Bergesen og Louise Fuchs
15:00

Kommunikasjonspodden

Eirik Bergesen og Louise Fuchs

Programleder Eirik Bergesen snakker med Louise Fuchs, bærekraftsdirektør i den nettbaserte matbutikken Oda som har opplevd en ekstrem markedsvekst de siste årene. Fuchs skal snakke om hvordan Oda jobber med og kommuniserer bærekraft.

Louise Fuchs kom fra stillingen som kommunikasjons- og bærekraftsdirektør i Oda og har tidligere vært kommunikasjonsdirektør i Schibsted.

15:30 Faglig program slutt
15:30

Faglig program slutt

15:35
Minglefest i Pressens hus
NTB Kommunikasjon
15:35

Minglefest i Pressens hus

NTB Kommunikasjon

Er norske kommunikatører oppdatert på nyhetsbildet?
Nyhetsredaktør Sarah Sørheim kjører nyhets-Kahoot.

NTB inviterer deltakerne på Kommunikasjonsdagen på fingermat og bobler i glasset. 
Det blir omvisning i Pressens hus, for de som ønsker det.

Fra kl. 15:30-17:30. 

Arrangementet er gratis. NB! Begrenset med plasser.

Arrangementet er fullt. Meld deg på venteliste her

Pressens hus ligger to minutter fra The Hub, hvor Kommunikasjonsdagen skal være. 

Foredrag

Disse kommer til årets Kommunikasjonsdag.

Siren Høyland Sæter

Det Norske Teatret hadde lyst til å vise noko som publikum på eit teater aldri får sjå – nemlig prøveperioden fram mot premiere. Korleis blir teater eigentleg til? Ved å strøyme direkte på twitch, kvar veke fram mot premieren, ville vi dele og vise og lære vekk litt om korleis ei framsyning blir skapt. Men korleis går ein fram når ein skal nytte ein heilt ny kanal ein ikkje kan noko om og ikkje berre skal livestrøyme på facebook, slik alle gjorde i gamledagar?


Siren Høyland Sæter er Kommunikasjonsrågjevar på Det Norske Teatret, og har ansvar for mellom anna sosiale media. Ho har jobba med kommunikasjon og sosiale media frå då det heite brukarstyrte plattformar – og var med på å lage Nettby.no, VG’s nettsamfunn for tenåringar før Facebook overtok verda.

Ann-Elisabeth Hammer og Andreas Birger Johansen

Digdir trakk inn klarspråksressurser og innholdsdesignere fra Halogen i arbeidet med å digitalisere livshendelsen Dødsfall og arv. Basert på de praktiske erfaringene fra arbeidet, har de utviklet en metode for å bruke klart språk som prosessverktøy i utvikling digitale tjenester. Så hva skjer egentlig når designere, utviklere, jurister og brukere blir tvunget til å forklare hva de holder på med i klart språk fra start til slutt?

Ann-Elisabeth Hammer er seniorrådgiver og ansvarlig for klarspråk i Digdir. Hun har jobbet med kommunikasjon og språk i en årrekke, og har et brennende engasjement for klarspråk, brukerorientering og gode tjenester. Foto: Khan Le

Andreas Birger Johansen er innholdsdesigner og studioleder i Halogen. Før han slo seg ned i designbransjen, jobbet han mange år i offentlig forvaltning, blant annet med byråkratisk ordakrobatikk og forskningsformidling. Foto: Morten Brakestad

Ane Haavardsdatter Lunde

Bli med på innsiden av Utenriksdepartementet da Ukraina ble invadert. Hva gjør en kommunikasjonsrådgiver når krigen bryter løs og det er «alle på dekk» for UD?

Ane Haavardsdatter Lunde har i flere år jobbet som kommunikasjonsrådgiver i Utenriksdepartementet, og tidligere som redaktør i NTB. Hun vil gi oss et situasjonsbilde, og innblikk i beslutningene som hele tiden må tas i en krisehåndtering utenom det vanlige.

Astrid Bugge Mjærum og Helen Rist, Skatteetaten

Hvordan bruke kommunikasjon som strategisk virkemiddel, for at hele befolkningen skal ønske å betale riktig skatt? Kommunikasjonsmuligheter og utfordringer når hele befolkningen er målgruppen.

På Kommunikasjonsdagen kommer Skatteetatens kommunikasjonsdirektør Astrid Bugge Mjærum og senior kommunikasjonsrådgiver Helen Rist, for å dele hvordan de jobber strategisk for å nå frem til alle.

Kjell Rakkenes

Tre dager før jul ble landets største leverandør av egg og kjøtt rammet av et dataangrep. All kommunikasjon med omverdenen stanset opp og det var ikke lengre mulig å bruke de etablerte systemene som sørget for en velfungerende logistikk mellom tusenvis av bønder på den ene siden og alle landets dagligvarebutikker på den andre.    

På Kommunikasjonsdagen vil Kjell Rakkenes, konserndirektør for kommunikasjon, bærekraft og samfunnsansvar, fortelle hvordan Nortura håndterte kommunikasjonsstrømmen til ansatte og ut av selskapet da internettforbindelsen ble kuttet tre dager før landets største mathøytid.  

Øyvind Ihlen, UiO

I korona-krisa har folkehelsemyndighetene til stadighet sagt at de er usikre. Kanskje viruset er under kontroll, kanskje ikke. Kanskje skjenkestopp er et effektivt tiltak, kanskje ikke. Hva gjør dette med folks tillit til myndighetene? Og hvorfor skal vi stole på noen som til stadighet uttrykker at de ikke vet? På Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo forsker vi på de retoriske strategiene som helsemyndighetene bruker og hva slags utslag de gir. Forskning fra Tyskland tyder på at usikkerhet skapte forvirring. Hvorfor finner vi ikke det samme i Norge?

På Kommunikasjonsdagen trekker Øyvind Ihlen på funn fra de to forskningsprosjektene Retorikk om pandemi (PAR) og Pandemiretorikk, tillit og sosiale medier (PAR-TS). Ihlen er professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitet i Oslo og leder forskningsprosjektene. Her deltar forskere fra Universitetet i Bergen, Roskilde Universitet, Örebro Universitetet, Institutt for samfunnsforskning, og SINTEF; samt partnere fra Folkehelseinstituttet, Redaktørforeningen, NRK, og Opinion.

Kimiya Sajjadi, Big Enough global

Å snakke om mangfold kan føles som en risikosport. Der enhver feil raskt kan ende opp med et hovedoppslag i DN, eller starte en sint tråd på Linkedin eller Facebook. Men dersom det gjøres riktig, er det store gevinster å hente for deg, virksomheten, og samfunnet som helhet. På Kommunikasjonsdagen skal Kimiya Sajjadi snakke om hvorfor god kommunikasjon rundt mangfold og inkludering er viktig, og hvordan du faktisk bør gjøre det. Hun viser relevante eksempler og hjelper deg med å skape en mer inkluderende kommunikasjon i din virksomhet. 

Kimiya Sajjadi er daglig leder og grunnlegger av Big Enough Global. De hjelper selskaper med å øke andelen flerkulturelle talenter og har jobbet med blant andre Thommessen, Amedia, Sparebank 1, og Siemens Energy. Sajjadi ble nylig kåret til en av DNs 30 ledestjerner under 30. Big Enough Global har også vunnet YS sin likestillingspris. 

Eirik Kydland, Nasjonalmuseet

11. juni åpner endelig det nye Nasjonalmuseet på Aker Brygge i Oslo. Flere internasjonale medier løfter allerede dette frem som en verdensbegivenhet. Hvordan har museet jobbet med kommunikasjon i tiden frem mot åpning? Og hvordan kan kunsten nå ut til og bety noe for folk i alle Norges 358 kommuner? 

Eirik Kydland er kommunikasjonsdirektør ved Nasjonalmuseet, og på Kommunikasjonsdagen tar han med oss inn i arbeidet med det nye Nasjonalmuseet.

Marius Jensen og Nils Petter Strømmen

I Pride-måneden juni får markeringer og feiring av rettighetskampen til LHBTQ+ personer en spesielt stor plass i offentligheten. Bedrifter og organisasjoner uttrykker gjerne sin aksept og støtte ved å pynte logoen med regnbuefargene. Men holder dette i 2022? Hvordan kan virksomheten din jobbe strategisk med et engasjement, som både gavner pride-bevegelsen og løfter merkevaren din «over the rainbow».

Marius Jensen strategisk er rådgiver i Atyp.

Nils Petter Strømmen er seniorrådgiver i Kantar.

Eirik Bergesen og Louise Fuchs

Programleder Eirik Bergesen snakker med Louise Fuchs, bærekraftsdirektør i den nettbaserte matbutikken Oda som har opplevd en ekstrem markedsvekst de siste årene. Fuchs skal snakke om hvordan Oda jobber med og kommuniserer bærekraft.

Louise Fuchs kom fra stillingen som kommunikasjons- og bærekraftsdirektør i Oda og har tidligere vært kommunikasjonsdirektør i Schibsted.

Svein Inge Leirgulen og Lene Bergmann

Kommunikasjonsforeningens styreleder Svein Inge Leirgulen og nestleder Lene Bergmann skal lede oss gjennom dagen.

Svein Inge Leirgulen er kommunikasjonsdirektør i Tekna. Han jobber for at kommunikatører skal bli mer strategiske og flinkere til å vise verdien av arbeidet sitt.

Lene Bergmann er byråleder for Mannheimer. Hun hjelper ledere i private og offentlige virksomheter med rådgivning, strategi, og med å gjøre budskapet tydelig.

NTB Kommunikasjon

Er norske kommunikatører oppdatert på nyhetsbildet?
Nyhetsredaktør Sarah Sørheim kjører nyhets-Kahoot.

NTB inviterer deltakerne på Kommunikasjonsdagen på fingermat og bobler i glasset. 
Det blir omvisning i Pressens hus, for de som ønsker det.

Fra kl. 15:30-17:30. 

Arrangementet er gratis. NB! Begrenset med plasser.

Arrangementet er fullt. Meld deg på venteliste her

Pressens hus ligger to minutter fra The Hub, hvor Kommunikasjonsdagen skal være. 

Vil du heller delta digitalt?

Du kan også delta på Kommunikasjonsdagen digitalt.

Digital billett inkluderer:

  • tilgang til livesending av seminaret 4. april
  • tilgang til opptak av foredrag i etterkant av seminaret, tilgjengelig i tre uker

Pris: 1700 kr for medlemmer, 3700 kr for ikke-medlemmer.

Meld meg på digital Kommunikasjonsdag

Få rabatt på hotellrom

Du kan booke standard dobbeltrom på The Hub for 1890 kr per rom.
Koden gjelder for booking av rom mellom 03.-05. april, og er aktiv frem til 20. mars.

Bruk koden: NOKOMM når du bestiller.