Høstseminaret 2022
Høstseminaret 2022 ble arrangert mandag 31.10 og tirsdag 1.11. i Oslo.
Høstseminaret 2022 ble arrangert mandag 31.10 og tirsdag 1.11. i Oslo.
Oppdateres fortløpende.
Når | Hvor | Hva | Hvem | |
---|---|---|---|---|
11:00 | Åpning og velkommen | |||
11:05
|
Internkommunikasjon: Fra å snakke til ansatte til å snakke med dem
|
Fredrik Meilegård Arnesen, Elkjøp Nordic AS
|
||
11:05
Internkommunikasjon: Fra å snakke til ansatte til å snakke med demFredrik Meilegård Arnesen, Elkjøp Nordic ASElkjøp er nordens største elektronikkjede, med butikker i Norge, Sverige, Danmark og Finland og franchiser på Grønland, Island og Færøyene. Med over 400 butikker og flere tusen ansatte er god internkommunikasjon viktig. Elkjøp har vært gjennom en reise fra enveiskommunikasjon til toveiskommunikasjon med sine ansatte. Workplace fungerer som internt sosialt medium og gir tilgang til internkommunikasjon på mobilen. De ansatte får en tydeligere stemme internt, og ledelsen blir mer synlig og tilgjengelig. Rådgiver for internkommunikasjon i Elkjøp Nordic, Fredrik Meilegård Arnesen, kommer til Høstseminaret for å snakke om kanalvalg for internkommunikasjon, ulike innholdstyper for å nå de ansatte, og noen tips til hvordan man kan hjelpe de ansatte med å navigere i kanaljungelen. |
||||
11:30
|
«Færre for å gjøre bedre » - hvordan gå fra informasjonsflom til mer strategisk internkommunikasjon
|
Lotten Christiansen og Irene Elisabeth Rossland, NRK
|
||
11:30
«Færre for å gjøre bedre » - hvordan gå fra informasjonsflom til mer strategisk internkommunikasjonLotten Christiansen og Irene Elisabeth Rossland, NRKGjennom pandemien sørget god internkommunikasjon i NRK for at en spredt arbeidsstokk kom nærmere hverandre i et digitalt fellesskap. Men i et mediehus der omkring 3500 medarbeidere jobber i ni ulike divisjoner fordelt på 50 kontorer over hele landet, finnes det et mylder av miljøer, fagseksjoner, innholdsprodusenter og enkeltredaksjoner med ulike kommunikasjonsbehov som skal dekkes til enhver tid. Hvordan få til en mer helhetlig og planmessig internkommunikasjon der målet er at alle får med seg det som skal til for å trekke hele organisasjonen i samme retning? Lotten Christiansen og Irene Elisabeth Rossland jobber med internkommunikasjon i NRK og kommer til Høstseminaret for å dele sine erfaringer. |
||||
11:55 | Pause | |||
12:20
|
Alene på jobb
|
Øivind Arvola, Harstad kommune
|
||
12:20
Alene på jobbØivind Arvola, Harstad kommuneHvordan er det å stå alene som kommunikasjonsarbeider i sin virksomhet? Hva må man kunne, hvilke tjenester kan man sette bort og hvordan blir forholdet til ledelsen og organisasjonen forøvrig? Kommunikasjonssjef i Harstad kommune, Øivind Arvola, fikk nordnorsk kommunikasjonspris i 2020 og 2021 for informasjonsarbeidet i kommunen under koronapandemien. Han kommer til Høstseminaret for å fortelle om sin hverdag som eneste kommunikasjonsansatt i en organisasjon med 2300 ansatte, 70 ledere og 25000 "kunder". |
||||
13:00 | Lunsj | |||
14:00
|
Paneldebatt: bærekraftkommunikasjon
|
Paneldebatt: bærekraftkommunikasjon
|
||
14:00
Paneldebatt: bærekraftkommunikasjonPaneldebatt: bærekraftkommunikasjonHva kan man si om bærekraft, klima og miljø, hva kan man ikke si, og hvordan kan man komme gjennom med gode budskap? Hvordan påvirker åpenhetsloven og markedsføringsloven hvordan vi kan og bør kommunisere om bærekraft? Hvordan balanserer vi mellom forretningsinteresser og planetens framtid? Hva er egentlig bærekraftarbeid, og er bærekraftkommunikasjon bærekraftig? I panelet sitter:
Moderator er journalist Margrethe Zacho Haarde. |
||||
14:50 | Pause | |||
15:15
|
Mellom butikk og politikk: Kunsten å balansere mellom motstridende hensyn
|
Hege-Lill Hagen Asp, Jens Nordahl og Kristin Welle Strand, Vinmonopolet AS
|
||
15:15
Mellom butikk og politikk: Kunsten å balansere mellom motstridende hensynHege-Lill Hagen Asp, Jens Nordahl og Kristin Welle Strand, Vinmonopolet ASHvordan skal man kommunisere når man har strenge rammer for hva man kan kommunisere? Vinmonopolet AS forteller om hvordan de arbeider for å balansere mellom forretningsmessige og politiske hensyn i sin utadrettede kommunikasjon. Hege-Lill Hagen Asp er ansvarlig for digitale kanaler. Jens Nordahl er ansvarlig for presse. Kristin Welle Strand er leder for kommunikasjon. Foto: Eivor Eriksen |
||||
15:45
|
Inkluderende språk
|
Daniel Gusfre Ims, Språkrådet
|
||
15:45
Inkluderende språkDaniel Gusfre Ims, SpråkrådetSpråket vårt er i stadig utvikling, og språk og kultur henger tett sammen. Må vi da også endre språket vårt når kulturen endrer seg? Seksjonssjef for språkrøkt og språkrådgivning i Språkrådet, Daniel Gusfre Ims, kommer til Høstseminaret for å gi råd om hvilke ord og uttrykk som oppleves sensitive og hvordan vi kan tilpasse språket vårt til å bli mer inkluderende overfor mangfoldet i samfunnet. |
||||
16:15 | Faglig avslutning | |||
17:00 | Sosial minglekveld, obs: egen påmelding | |||
Når | Hvor | Hva | Hvem | |
---|---|---|---|---|
09:00 | Åpning | |||
09:05
|
TikTok: Hvorfor er vi der, hva oppnår vi, og hvordan gjør vi det?
|
Ragnhild Vikestrand og Rune Fimreite, Vest politidistrikt
|
||
09:05
TikTok: Hvorfor er vi der, hva oppnår vi, og hvordan gjør vi det?Ragnhild Vikestrand og Rune Fimreite, Vest politidistriktNettpatruljen i Vest politidistrikt har oppnådd stor suksess med sin tilstedeværelse på TikTok med nesten 600 000 følgere. De vant også prisen for beste merkevare på Social media days i 2021 for sitt arbeid på TikTok. Fagleder for Politiets nettpatrulje Vest, Rune Fimreite, kommer sammen med kommunikasjonsrådgiver Ragnhild Vikestrand til Høstseminaret for å svare på hvorfor de er på TikTok, hva de oppnår der og hvordan de får resultater. |
||||
09:30
|
Hva gir merkevarer mening?
|
Chris Kirkemo, Involve PR & Advertising
|
||
09:30
Hva gir merkevarer mening?Chris Kirkemo, Involve PR & AdvertisingChris Kirkemo er byråleder og strategisk rådgiver i Involve PR & Advertising, med erfaring og kompetanse innen strategi, forretningsutvikling, konseptutvikling og kommunikasjon i alle kanaler. Chris har et stort engasjement for optimale kundeopplevelser. Han kommer til Høstseminaret for å ta oss gjennom global og nasjonal innsikt om forbrukernes oppfattelse av forskjellige merkevarer. Hvordan står det til med tilliten til varemerkene? Hva slags innhold ønsker forbrukerne, og hva synes de om det innholdet de får servert? |
||||
10:00 | Pause | |||
10:30
|
Panelsamtale: Kjønnsbalanse blant norske talspersoner
|
Guro Lindebjerg, Retriever Norge AS og Vibeke Munthe-Kaas, KPMG
|
||
10:30
Panelsamtale: Kjønnsbalanse blant norske talspersonerGuro Lindebjerg, Retriever Norge AS og Vibeke Munthe-Kaas, KPMGVi trenger et mangfold av stemmer i mediene og vi trenger både kvinnelige og mannlige forbilder i alle bransjer. Norge er blant verdens mest likestilte land, likevel er kvinner underrepresentert i norsk medieomtale. Nå står kvinner kun for rundt 30 prosent av uttalelsene – i noen bransjer betydelig mindre. Første halvår 2021 kom 32 prosent av KPMGs uttalelser i mediene fra kvinner. KPMG er klar på at selskapet har en lang vei å gå, men arbeidet for endring prioriteres på alle nivåer. Blant annet har KPMG satt et tydelig målbilde og KPIer på den enkelt leder, som igjen må rapportere videre til styret og ledelse. Guro Lindebjerg fra Retriever presenterer funn fra deres analyser av hvem som uttaler seg i norske medier og hvordan det står til med kjønnsbalansen i ulike bransjer. Vibeke Munthe-Kaas fra KPMG, forteller om hvordan de jobber for å bedre kjønnsbalansen i sine uttalelser til mediene. Etter innledningene får vi en panelsamtale ledet av Julie Remen Midtgarden, Storm Communications. I panelet sitter:
|
||||
11:30 | Pause | |||
12:00
|
Hvordan skriver man en god tale?
|
Kristine Dahl
|
||
12:00
Hvordan skriver man en god tale?Kristine DahlEn god tale kan være et viktig verktøy for kommunikasjon. Men hvordan skriver man en god tale? Hva kjennetegner en tekst som skal framføres muntlig, og hvordan er talen forskjellig fra en kronikk eller artikkel? Kristine Dahl er utdannet jurist, og jobber nå som taleskriver. Hun brenner for å snakke om taleskriving som en egen disiplin innen kommunikasjonsfaget, og kommer til Høstseminaret for å dele sine beste tips. |
||||
12:30
|
Utdeling av Åpenhetsprisen 2022
|
Juryleder Jan Christian Thommesen
|
||
12:30
Utdeling av Åpenhetsprisen 2022Juryleder Jan Christian ThommesenKommunikasjonsforeningen ønsker å berømme åpenhet i kommunikasjonsfaget og deler derfor hvert år ut Åpenhetsprisen. Prisen deles ut til organisasjoner, institusjoner, bedrifter eller enkeltpersoner, som har bidratt til å synliggjøre og fremme åpenhet og innsyn i forhold ved det norske samfunnet, det politiske systemets forvaltning, eller offentlige og private virksomheter. |
||||
12:55 | Faglig avslutning | |||
13:00 | Lunsj | |||
Hvordan skal man kommunisere når man har strenge rammer for hva man kan kommunisere? Vinmonopolet AS forteller om hvordan de arbeider for å balansere mellom forretningsmessige og politiske hensyn i sin utadrettede kommunikasjon.
Hege-Lill Hagen Asp er ansvarlig for digitale kanaler.
Jens Nordahl er ansvarlig for presse.
Kristin Welle Strand er leder for kommunikasjon.
Foto: Eivor Eriksen
En god tale kan være et viktig verktøy for kommunikasjon. Men hvordan skriver man en god tale? Hva kjennetegner en tekst som skal framføres muntlig, og hvordan er talen forskjellig fra en kronikk eller artikkel?
Kristine Dahl er utdannet jurist, og jobber nå som taleskriver. Hun brenner for å snakke om taleskriving som en egen disiplin innen kommunikasjonsfaget, og kommer til Høstseminaret for å dele sine beste tips.
Vi trenger et mangfold av stemmer i mediene og vi trenger både kvinnelige og mannlige forbilder i alle bransjer. Norge er blant verdens mest likestilte land, likevel er kvinner underrepresentert i norsk medieomtale. Nå står kvinner kun for rundt 30 prosent av uttalelsene – i noen bransjer betydelig mindre.
Første halvår 2021 kom 32 prosent av KPMGs uttalelser i mediene fra kvinner. KPMG er klar på at selskapet har en lang vei å gå, men arbeidet for endring prioriteres på alle nivåer. Blant annet har KPMG satt et tydelig målbilde og KPIer på den enkelt leder, som igjen må rapportere videre til styret og ledelse.
Guro Lindebjerg fra Retriever presenterer funn fra deres analyser av hvem som uttaler seg i norske medier og hvordan det står til med kjønnsbalansen i ulike bransjer.
Vibeke Munthe-Kaas fra KPMG, forteller om hvordan de jobber for å bedre kjønnsbalansen i sine uttalelser til mediene.
Etter innledningene får vi en panelsamtale ledet av Julie Remen Midtgarden, Storm Communications. I panelet sitter:
Nettpatruljen i Vest politidistrikt har oppnådd stor suksess med sin tilstedeværelse på TikTok med nesten 600 000 følgere. De vant også prisen for beste merkevare på Social media days i 2021 for sitt arbeid på TikTok.
Fagleder for Politiets nettpatrulje Vest, Rune Fimreite, kommer sammen med kommunikasjonsrådgiver Ragnhild Vikestrand til Høstseminaret for å svare på hvorfor de er på TikTok, hva de oppnår der og hvordan de får resultater.
Chris Kirkemo er byråleder og strategisk rådgiver i Involve PR & Advertising, med erfaring og kompetanse innen strategi, forretningsutvikling, konseptutvikling og kommunikasjon i alle kanaler.
Chris har et stort engasjement for optimale kundeopplevelser. Han kommer til Høstseminaret for å ta oss gjennom global og nasjonal innsikt om forbrukernes oppfattelse av forskjellige merkevarer. Hvordan står det til med tilliten til varemerkene? Hva slags innhold ønsker forbrukerne, og hva synes de om det innholdet de får servert?
Elkjøp er nordens største elektronikkjede, med butikker i Norge, Sverige, Danmark og Finland og franchiser på Grønland, Island og Færøyene. Med over 400 butikker og flere tusen ansatte er god internkommunikasjon viktig.
Elkjøp har vært gjennom en reise fra enveiskommunikasjon til toveiskommunikasjon med sine ansatte. Workplace fungerer som internt sosialt medium og gir tilgang til internkommunikasjon på mobilen. De ansatte får en tydeligere stemme internt, og ledelsen blir mer synlig og tilgjengelig.
Rådgiver for internkommunikasjon i Elkjøp Nordic, Fredrik Meilegård Arnesen, kommer til Høstseminaret for å snakke om kanalvalg for internkommunikasjon, ulike innholdstyper for å nå de ansatte, og noen tips til hvordan man kan hjelpe de ansatte med å navigere i kanaljungelen.
Språket vårt er i stadig utvikling, og språk og kultur henger tett sammen. Må vi da også endre språket vårt når kulturen endrer seg?
Seksjonssjef for språkrøkt og språkrådgivning i Språkrådet, Daniel Gusfre Ims, kommer til Høstseminaret for å gi råd om hvilke ord og uttrykk som oppleves sensitive og hvordan vi kan tilpasse språket vårt til å bli mer inkluderende overfor mangfoldet i samfunnet.
Hvordan er det å stå alene som kommunikasjonsarbeider i sin virksomhet? Hva må man kunne, hvilke tjenester kan man sette bort og hvordan blir forholdet til ledelsen og organisasjonen forøvrig?
Kommunikasjonssjef i Harstad kommune, Øivind Arvola, fikk nordnorsk kommunikasjonspris i 2020 og 2021 for informasjonsarbeidet i kommunen under koronapandemien. Han kommer til Høstseminaret for å fortelle om sin hverdag som eneste kommunikasjonsansatt i en organisasjon med 2300 ansatte, 70 ledere og 25000 "kunder".
Hva kan man si om bærekraft, klima og miljø, hva kan man ikke si, og hvordan kan man komme gjennom med gode budskap? Hvordan påvirker åpenhetsloven og markedsføringsloven hvordan vi kan og bør kommunisere om bærekraft? Hvordan balanserer vi mellom forretningsinteresser og planetens framtid? Hva er egentlig bærekraftarbeid, og er bærekraftkommunikasjon bærekraftig?
I panelet sitter:
Moderator er journalist Margrethe Zacho Haarde.
Kommunikasjonsforeningen ønsker å berømme åpenhet i kommunikasjonsfaget og deler derfor hvert år ut Åpenhetsprisen. Prisen deles ut til organisasjoner, institusjoner, bedrifter eller enkeltpersoner, som har bidratt til å synliggjøre og fremme åpenhet og innsyn i forhold ved det norske samfunnet, det politiske systemets forvaltning, eller offentlige og private virksomheter.
Gjennom pandemien sørget god internkommunikasjon i NRK for at en spredt arbeidsstokk kom nærmere hverandre i et digitalt fellesskap.
Men i et mediehus der omkring 3500 medarbeidere jobber i ni ulike divisjoner fordelt på 50 kontorer over hele landet, finnes det et mylder av miljøer, fagseksjoner, innholdsprodusenter og enkeltredaksjoner med ulike kommunikasjonsbehov som skal dekkes til enhver tid.
Hvordan få til en mer helhetlig og planmessig internkommunikasjon der målet er at alle får med seg det som skal til for å trekke hele organisasjonen i samme retning?
Lotten Christiansen og Irene Elisabeth Rossland jobber med internkommunikasjon i NRK og kommer til Høstseminaret for å dele sine erfaringer.
Clarion The Hub gir deltakere på Høstseminaret rabatt på hotellrom fra søndag 30.10. til tirsdag 1.11.
Bestill rom på hotellets egen nettside www.nordicchoicehotels.no og bruk rabattkode KMSF22