Banner

Høstseminaret 2022

Mandag 31. okt. kl. 11:00 - Tirsdag 01. nov. kl. 14:00
Clarion The Hub, Oslo

Høstseminaret 2022 ble arrangert mandag 31.10 og tirsdag 1.11. i Oslo.

Program

Oppdateres fortløpende.

Program
Når Hvor Hva Hvem
11:00 Åpning og velkommen
11:00

Åpning og velkommen

11:05
Internkommunikasjon: Fra å snakke til ansatte til å snakke med dem
Fredrik Meilegård Arnesen, Elkjøp Nordic AS
11:05

Internkommunikasjon: Fra å snakke til ansatte til å snakke med dem

Fredrik Meilegård Arnesen, Elkjøp Nordic AS

Elkjøp er nordens største elektronikkjede, med butikker i Norge, Sverige, Danmark og Finland og franchiser på Grønland, Island og Færøyene. Med over 400 butikker og flere tusen ansatte er god internkommunikasjon viktig.

Elkjøp har vært gjennom en reise fra enveiskommunikasjon til toveiskommunikasjon med sine ansatte. Workplace fungerer som internt sosialt medium og gir tilgang til internkommunikasjon på mobilen. De ansatte får en tydeligere stemme internt, og ledelsen blir mer synlig og tilgjengelig.

Rådgiver for internkommunikasjon i Elkjøp Nordic, Fredrik Meilegård Arnesen, kommer til Høstseminaret for å snakke om kanalvalg for internkommunikasjon, ulike innholdstyper for å nå de ansatte, og noen tips til hvordan man kan hjelpe de ansatte med å navigere i kanaljungelen.

11:30
«Færre for å gjøre bedre » - hvordan gå fra informasjonsflom til mer strategisk internkommunikasjon
Lotten Christiansen og Irene Elisabeth Rossland, NRK
11:30

«Færre for å gjøre bedre » - hvordan gå fra informasjonsflom til mer strategisk internkommunikasjon

Lotten Christiansen og Irene Elisabeth Rossland, NRK

Gjennom pandemien sørget god internkommunikasjon i NRK for at en spredt arbeidsstokk kom nærmere hverandre i et digitalt fellesskap.

Men i et mediehus der omkring 3500 medarbeidere jobber i ni ulike divisjoner fordelt på 50 kontorer over hele landet, finnes det et mylder av miljøer, fagseksjoner, innholdsprodusenter og enkeltredaksjoner med ulike kommunikasjonsbehov som skal dekkes til enhver tid.

Hvordan få til en mer helhetlig og planmessig internkommunikasjon der målet er at alle får med seg det som skal til for å trekke hele organisasjonen i samme retning?

Lotten Christiansen og Irene Elisabeth Rossland jobber med internkommunikasjon i NRK og kommer til Høstseminaret for å dele sine erfaringer.

11:55 Pause
11:55

Pause

12:20
Alene på jobb
Øivind Arvola, Harstad kommune
12:20

Alene på jobb

Øivind Arvola, Harstad kommune

Hvordan er det å stå alene som kommunikasjonsarbeider i sin virksomhet? Hva må man kunne, hvilke tjenester kan man sette bort og hvordan blir forholdet til ledelsen og organisasjonen forøvrig?

Kommunikasjonssjef i Harstad kommune, Øivind Arvola, fikk nordnorsk kommunikasjonspris i 2020 og 2021 for informasjonsarbeidet i kommunen under koronapandemien. Han kommer til Høstseminaret for å fortelle om sin hverdag som eneste kommunikasjonsansatt i en organisasjon med 2300 ansatte, 70 ledere og 25000 "kunder".

13:00 Lunsj
13:00

Lunsj

14:00
Paneldebatt: bærekraftkommunikasjon
Paneldebatt: bærekraftkommunikasjon
14:00

Paneldebatt: bærekraftkommunikasjon

Paneldebatt: bærekraftkommunikasjon

Hva kan man si om bærekraft, klima og miljø, hva kan man ikke si, og hvordan kan man komme gjennom med gode budskap? Hvordan påvirker åpenhetsloven og markedsføringsloven hvordan vi kan og bør kommunisere om bærekraft? Hvordan balanserer vi mellom forretningsinteresser og planetens framtid? Hva er egentlig bærekraftarbeid, og er bærekraftkommunikasjon bærekraftig?

I panelet sitter:

  • Forbrukertilsynet ved avdelingsdirektør Bente Øverli
  • Framtiden i våre hender ved kommunikasjonssjef Anne Kari Garberg
  • Awake AS ved daglig leder Camilla Elise Berg
  • Eviny AS ved kommunikasjonssjef Jan Kåre Austrheim
  • Coop Norge SA ved senior kommunikasjonsrådgiver Knut Lutnæs

Moderator er journalist Margrethe Zacho Haarde.

14:50 Pause
14:50

Pause

15:15
Mellom butikk og politikk: Kunsten å balansere mellom motstridende hensyn
Hege-Lill Hagen Asp, Jens Nordahl og Kristin Welle Strand, Vinmonopolet AS
15:15

Mellom butikk og politikk: Kunsten å balansere mellom motstridende hensyn

Hege-Lill Hagen Asp, Jens Nordahl og Kristin Welle Strand, Vinmonopolet AS

Hvordan skal man kommunisere når man har strenge rammer for hva man kan kommunisere? Vinmonopolet AS forteller om hvordan de arbeider for å balansere mellom forretningsmessige og politiske hensyn i sin utadrettede kommunikasjon.

Hege-Lill Hagen Asp er ansvarlig for digitale kanaler.

Jens Nordahl er ansvarlig for presse.

Kristin Welle Strand er leder for kommunikasjon.

Foto: Eivor Eriksen

15:45
Inkluderende språk
Daniel Gusfre Ims, Språkrådet
15:45

Inkluderende språk

Daniel Gusfre Ims, Språkrådet

Språket vårt er i stadig utvikling, og språk og kultur henger tett sammen. Må vi da også endre språket vårt når kulturen endrer seg?

Seksjonssjef for språkrøkt og språkrådgivning i Språkrådet, Daniel Gusfre Ims, kommer til Høstseminaret for å gi råd om hvilke ord og uttrykk som oppleves sensitive og hvordan vi kan tilpasse språket vårt til å bli mer inkluderende overfor mangfoldet i samfunnet.

16:15 Faglig avslutning
16:15

Faglig avslutning

17:00 Sosial minglekveld, obs: egen påmelding
17:00

Sosial minglekveld, obs: egen påmelding

Når Hvor Hva Hvem
09:00 Åpning
09:00

Åpning

09:05
TikTok: Hvorfor er vi der, hva oppnår vi, og hvordan gjør vi det?
Ragnhild Vikestrand og Rune Fimreite, Vest politidistrikt
09:05

TikTok: Hvorfor er vi der, hva oppnår vi, og hvordan gjør vi det?

Ragnhild Vikestrand og Rune Fimreite, Vest politidistrikt

Nettpatruljen i Vest politidistrikt har oppnådd stor suksess med sin tilstedeværelse på TikTok med nesten 600 000 følgere. De vant også prisen for beste merkevare på Social media days i 2021 for sitt arbeid på TikTok.

Fagleder for Politiets nettpatrulje Vest, Rune Fimreite, kommer sammen med kommunikasjonsrådgiver Ragnhild Vikestrand til Høstseminaret for å svare på hvorfor de er på TikTok, hva de oppnår der og hvordan de får resultater.

09:30
Hva gir merkevarer mening?
Chris Kirkemo, Involve PR & Advertising
09:30

Hva gir merkevarer mening?

Chris Kirkemo, Involve PR & Advertising

Chris Kirkemo er byråleder og strategisk rådgiver i Involve PR & Advertising, med erfaring og kompetanse innen strategi, forretningsutvikling, konseptutvikling og kommunikasjon i alle kanaler.

Chris har et stort engasjement for optimale kundeopplevelser. Han kommer til Høstseminaret for å ta oss gjennom global og nasjonal innsikt om forbrukernes oppfattelse av forskjellige merkevarer. Hvordan står det til med tilliten til varemerkene? Hva slags innhold ønsker forbrukerne, og hva synes de om det innholdet de får servert?

10:00 Pause
10:00

Pause

10:30
Panelsamtale: Kjønnsbalanse blant norske talspersoner
Guro Lindebjerg, Retriever Norge AS og Vibeke Munthe-Kaas, KPMG
10:30

Panelsamtale: Kjønnsbalanse blant norske talspersoner

Guro Lindebjerg, Retriever Norge AS og Vibeke Munthe-Kaas, KPMG

Vi trenger et mangfold av stemmer i mediene og vi trenger både kvinnelige og mannlige forbilder i alle bransjer. Norge er blant verdens mest likestilte land, likevel er kvinner underrepresentert i norsk medieomtale. Nå står kvinner kun for rundt 30 prosent av uttalelsene – i noen bransjer betydelig mindre.

Første halvår 2021 kom 32 prosent av KPMGs uttalelser i mediene fra kvinner. KPMG er klar på at selskapet har en lang vei å gå, men arbeidet for endring prioriteres på alle nivåer. Blant annet har KPMG satt et tydelig målbilde og KPIer på den enkelt leder, som igjen må rapportere videre til styret og ledelse.

Guro Lindebjerg fra Retriever presenterer funn fra deres analyser av hvem som uttaler seg i norske medier og hvordan det står til med kjønnsbalansen i ulike bransjer.

Vibeke Munthe-Kaas fra KPMG, forteller om hvordan de jobber for å bedre kjønnsbalansen i sine uttalelser til mediene.

Etter innledningene får vi en panelsamtale ledet av Julie Remen Midtgarden, Storm Communications. I panelet sitter:

  • Vibeke Hansen, Kommunikasjonsdirektør i DNB
  • Mads Dokka Blybakken, pressesjef i Foodora
  • Vibeke Munthe-Kaas, Head of Clients & Markets i KPMG
11:30 Pause
11:30

Pause

12:00
Hvordan skriver man en god tale?
Kristine Dahl
12:00

Hvordan skriver man en god tale?

Kristine Dahl

En god tale kan være et viktig verktøy for kommunikasjon. Men hvordan skriver man en god tale? Hva kjennetegner en tekst som skal framføres muntlig, og hvordan er talen forskjellig fra en kronikk eller artikkel?

Kristine Dahl er utdannet jurist, og jobber nå som taleskriver. Hun brenner for å snakke om taleskriving som en egen disiplin innen kommunikasjonsfaget, og kommer til Høstseminaret for å dele sine beste tips.

12:30
Utdeling av Åpenhetsprisen 2022
Juryleder Jan Christian Thommesen
12:30

Utdeling av Åpenhetsprisen 2022

Juryleder Jan Christian Thommesen

Kommunikasjonsforeningen ønsker å berømme åpenhet i kommunikasjonsfaget og deler derfor hvert år ut Åpenhetsprisen. Prisen deles ut til organisasjoner, institusjoner, bedrifter eller enkeltpersoner, som har bidratt til å synliggjøre og fremme åpenhet og innsyn i forhold ved det norske samfunnet, det politiske systemets forvaltning, eller offentlige og private virksomheter.

12:55 Faglig avslutning
12:55

Faglig avslutning

13:00 Lunsj
13:00

Lunsj

Foredragsholdere

Mats Lillesund, Konferansier
Hege-Lill Hagen Asp, Jens Nordahl og Kristin Welle Strand, Vinmonopolet AS

Hvordan skal man kommunisere når man har strenge rammer for hva man kan kommunisere? Vinmonopolet AS forteller om hvordan de arbeider for å balansere mellom forretningsmessige og politiske hensyn i sin utadrettede kommunikasjon.

Hege-Lill Hagen Asp er ansvarlig for digitale kanaler.

Jens Nordahl er ansvarlig for presse.

Kristin Welle Strand er leder for kommunikasjon.

Foto: Eivor Eriksen

Kristine Dahl

En god tale kan være et viktig verktøy for kommunikasjon. Men hvordan skriver man en god tale? Hva kjennetegner en tekst som skal framføres muntlig, og hvordan er talen forskjellig fra en kronikk eller artikkel?

Kristine Dahl er utdannet jurist, og jobber nå som taleskriver. Hun brenner for å snakke om taleskriving som en egen disiplin innen kommunikasjonsfaget, og kommer til Høstseminaret for å dele sine beste tips.

Guro Lindebjerg, Retriever Norge AS og Vibeke Munthe-Kaas, KPMG

Vi trenger et mangfold av stemmer i mediene og vi trenger både kvinnelige og mannlige forbilder i alle bransjer. Norge er blant verdens mest likestilte land, likevel er kvinner underrepresentert i norsk medieomtale. Nå står kvinner kun for rundt 30 prosent av uttalelsene – i noen bransjer betydelig mindre.

Første halvår 2021 kom 32 prosent av KPMGs uttalelser i mediene fra kvinner. KPMG er klar på at selskapet har en lang vei å gå, men arbeidet for endring prioriteres på alle nivåer. Blant annet har KPMG satt et tydelig målbilde og KPIer på den enkelt leder, som igjen må rapportere videre til styret og ledelse.

Guro Lindebjerg fra Retriever presenterer funn fra deres analyser av hvem som uttaler seg i norske medier og hvordan det står til med kjønnsbalansen i ulike bransjer.

Vibeke Munthe-Kaas fra KPMG, forteller om hvordan de jobber for å bedre kjønnsbalansen i sine uttalelser til mediene.

Etter innledningene får vi en panelsamtale ledet av Julie Remen Midtgarden, Storm Communications. I panelet sitter:

  • Vibeke Hansen, Kommunikasjonsdirektør i DNB
  • Mads Dokka Blybakken, pressesjef i Foodora
  • Vibeke Munthe-Kaas, Head of Clients & Markets i KPMG

Ragnhild Vikestrand og Rune Fimreite, Vest politidistrikt

Nettpatruljen i Vest politidistrikt har oppnådd stor suksess med sin tilstedeværelse på TikTok med nesten 600 000 følgere. De vant også prisen for beste merkevare på Social media days i 2021 for sitt arbeid på TikTok.

Fagleder for Politiets nettpatrulje Vest, Rune Fimreite, kommer sammen med kommunikasjonsrådgiver Ragnhild Vikestrand til Høstseminaret for å svare på hvorfor de er på TikTok, hva de oppnår der og hvordan de får resultater.

Chris Kirkemo, Involve PR & Advertising

Chris Kirkemo er byråleder og strategisk rådgiver i Involve PR & Advertising, med erfaring og kompetanse innen strategi, forretningsutvikling, konseptutvikling og kommunikasjon i alle kanaler.

Chris har et stort engasjement for optimale kundeopplevelser. Han kommer til Høstseminaret for å ta oss gjennom global og nasjonal innsikt om forbrukernes oppfattelse av forskjellige merkevarer. Hvordan står det til med tilliten til varemerkene? Hva slags innhold ønsker forbrukerne, og hva synes de om det innholdet de får servert?

Fredrik Meilegård Arnesen, Elkjøp Nordic AS

Elkjøp er nordens største elektronikkjede, med butikker i Norge, Sverige, Danmark og Finland og franchiser på Grønland, Island og Færøyene. Med over 400 butikker og flere tusen ansatte er god internkommunikasjon viktig.

Elkjøp har vært gjennom en reise fra enveiskommunikasjon til toveiskommunikasjon med sine ansatte. Workplace fungerer som internt sosialt medium og gir tilgang til internkommunikasjon på mobilen. De ansatte får en tydeligere stemme internt, og ledelsen blir mer synlig og tilgjengelig.

Rådgiver for internkommunikasjon i Elkjøp Nordic, Fredrik Meilegård Arnesen, kommer til Høstseminaret for å snakke om kanalvalg for internkommunikasjon, ulike innholdstyper for å nå de ansatte, og noen tips til hvordan man kan hjelpe de ansatte med å navigere i kanaljungelen.

Daniel Gusfre Ims, Språkrådet

Språket vårt er i stadig utvikling, og språk og kultur henger tett sammen. Må vi da også endre språket vårt når kulturen endrer seg?

Seksjonssjef for språkrøkt og språkrådgivning i Språkrådet, Daniel Gusfre Ims, kommer til Høstseminaret for å gi råd om hvilke ord og uttrykk som oppleves sensitive og hvordan vi kan tilpasse språket vårt til å bli mer inkluderende overfor mangfoldet i samfunnet.

Øivind Arvola, Harstad kommune

Hvordan er det å stå alene som kommunikasjonsarbeider i sin virksomhet? Hva må man kunne, hvilke tjenester kan man sette bort og hvordan blir forholdet til ledelsen og organisasjonen forøvrig?

Kommunikasjonssjef i Harstad kommune, Øivind Arvola, fikk nordnorsk kommunikasjonspris i 2020 og 2021 for informasjonsarbeidet i kommunen under koronapandemien. Han kommer til Høstseminaret for å fortelle om sin hverdag som eneste kommunikasjonsansatt i en organisasjon med 2300 ansatte, 70 ledere og 25000 "kunder".

Paneldebatt: bærekraftkommunikasjon

Hva kan man si om bærekraft, klima og miljø, hva kan man ikke si, og hvordan kan man komme gjennom med gode budskap? Hvordan påvirker åpenhetsloven og markedsføringsloven hvordan vi kan og bør kommunisere om bærekraft? Hvordan balanserer vi mellom forretningsinteresser og planetens framtid? Hva er egentlig bærekraftarbeid, og er bærekraftkommunikasjon bærekraftig?

I panelet sitter:

  • Forbrukertilsynet ved avdelingsdirektør Bente Øverli
  • Framtiden i våre hender ved kommunikasjonssjef Anne Kari Garberg
  • Awake AS ved daglig leder Camilla Elise Berg
  • Eviny AS ved kommunikasjonssjef Jan Kåre Austrheim
  • Coop Norge SA ved senior kommunikasjonsrådgiver Knut Lutnæs

Moderator er journalist Margrethe Zacho Haarde.

Juryleder Jan Christian Thommesen

Kommunikasjonsforeningen ønsker å berømme åpenhet i kommunikasjonsfaget og deler derfor hvert år ut Åpenhetsprisen. Prisen deles ut til organisasjoner, institusjoner, bedrifter eller enkeltpersoner, som har bidratt til å synliggjøre og fremme åpenhet og innsyn i forhold ved det norske samfunnet, det politiske systemets forvaltning, eller offentlige og private virksomheter.

Lotten Christiansen og Irene Elisabeth Rossland, NRK

Gjennom pandemien sørget god internkommunikasjon i NRK for at en spredt arbeidsstokk kom nærmere hverandre i et digitalt fellesskap.

Men i et mediehus der omkring 3500 medarbeidere jobber i ni ulike divisjoner fordelt på 50 kontorer over hele landet, finnes det et mylder av miljøer, fagseksjoner, innholdsprodusenter og enkeltredaksjoner med ulike kommunikasjonsbehov som skal dekkes til enhver tid.

Hvordan få til en mer helhetlig og planmessig internkommunikasjon der målet er at alle får med seg det som skal til for å trekke hele organisasjonen i samme retning?

Lotten Christiansen og Irene Elisabeth Rossland jobber med internkommunikasjon i NRK og kommer til Høstseminaret for å dele sine erfaringer.

Sosial minglekveld

 

Meld deg på her

Hotellrabatt

Clarion The Hub gir deltakere på Høstseminaret rabatt på hotellrom fra søndag 30.10. til tirsdag 1.11.

Bestill rom på hotellets egen nettside www.nordicchoicehotels.no og bruk rabattkode KMSF22