Banner
Sosiale medier

Skyggene bak sjefene på sosiale medier

Den største feilen du kan gjøre når du styrer sjefens konto på sosiale medier, er å ta over og styre alt. Et sterkt samarbeid mellom profilen og "skyggen" er hemmeligheten, i tillegg til å dyrke egenarten.

Det var noen av lærdommene de fikk med seg, de over 200 kommunikatørene som kom til Kulturhuset i Oslo for å høre hvordan "skyggene" bak sjefene i sosiale medier jobber. De fikk høre om metoder, strategi, samarbeid og fallgruver fra de tre paneldeltakere fra Venstre, NHO og byrået Sesong 1.

Skal du styre sjefens konto på sosiale medier, er det ifølge paneldeltagerne fire ting du i hvert fall må huske på:

1. Vær bevisst på avtrykket

Ledere er veldig bevisste på avtrykket som blir gitt i sosiale medier. Det krever at "skyggene" alltid må samarbeide tett med den man representerer.

«Jeg har aldri publisert noe uten at sjefen har sagt ja. Hun har kontrollen.» Ragnhild Aadland Høen, digital kommunikasjonsrådgiver i NHO.

2. Lær å håndtere kritikk

Alle synes det er ubehagelig med kritikk i sosiale medier. Men hvis dere tør å ta til motmæle, kan negative kommentarer bli en positiv erfaring. La dine støttespillere få komme til orde.

«Jeg har opplevd at når man tar kontakt med de som kommer med negative kommentarer, ble de veldig fort spake.» Sindre Horseby, Sesong 1.

«Vi skal være hyggelige og sympatiske. Ingen liker de sterke og slemme. Er man sterk, må man også være snill.» Ragnhild Aadland Høen, NHO.

Foto Mats Lillesund. Hvem styrer sjefens konti i sosiale medier
Ragnhild Aadland Høen (NHO), Thomas Lien (Venstre) og Sindre Horseby (Sesong 1) jobber med profilering av ledere i sosiale medier. (Foto: Mats Lillesund)

3. Ikke profiler deg selv

Det er ikke uetisk å ha en "skygge" bak lederprofiler i sosiale medier. Det er likevel viktig å være bevisst på oppdraget ditt. Du bør unngå å markedsføre deg selv parallelt.

«Det er ikke jeg som skal være i fokus, det er politikeren jeg jobber for.» Thomas Lien, kommunikasjonsrådgiver, Venstre

4. Du må være "på" og tillate spontanitet

Suksess i sosiale medier krever faktisk at du alltid er på og skaper engasjement. Det som kommer fra profilene, må ikke være for planlagt. Tillat spontanitet. Et godt tips er å få profilen til å fange øyeblikk som "skyggen" ikke får tak i.

«Jeg tror det er det sosiale medier handler om, at man er fleksibel, og gjør noe der og da.» Sindre Horseby, Sesong 1

Og til sist: Ingen kan være logget på hele tiden, så husk å unne deg sommerferie!


Hansine Kroslien og Kristine Strømmen er styremedlemmer i Kommunikasjonsforeningen Oslo og Akershus, som sto for arrangementet.


Siste saker

Har du lest disse sakene?

Medlem
Teknologi og digital kommunikasjon

Lag en bedre YouTube-kanal

Les Mer
Medlem
Medlem
Teknologi og digital kommunikasjon

Klar for tale?

Les Mer