![Banner](/fagstoff/nyheter/nye-spilleregler-for-politisk-kommunikasjon-og-krisekommunikasjon/_/image/506dfd31-3654-459c-928d-75832fd7da84:469788daee28bba02935fed9382af18d2b7d9174/wide-1450-560/Hovedscenen.jpg)
Nye spilleregler for politisk kommunikasjon og krisekommunikasjon
Flere av foredragene på World PR Forum viste dype forandringer i normer for politisk kommunikasjon, og endrede krav til krisekommunikasjon. Sosiale medier har spilt en sentral rolle for begge disse utviklingene.
- I politikken er det avgjørende å forstå hvorfor velgere tar de valgene de gjør, men de fleste opinionsmålingsverktøy som brukes i dag, klarer ikke å forstå det.
Det mener Pete Brodnitz, strategisk rådgiver som blant annet jobbet med Hillary Clintons valgkamp og en av de første til å uttale at Donald Trump hadde en reell sjanse til å vinne valget. Et av hovedpoengene i hans foredrag på World PR Forum var at vi mennesker styres av følelser og lar dem påvirke våre valg. Han presenterte tre innfallsvinkler for å forstå hva som avgjør hva velgere stemmer - og dermed også kunne påvirke dette:
- Folk trenger å forstå mønstre i samfunnet. Ved å bruke gode bilder, video og historier som forklarer mønstrene for dem, bidrar vi til at velgere tar et valg.
- Folk tenker at hendelser er forutsigbare. Derfor er det viktig å forklare sammenhengene tydeligere og knytte de positive hendelsene til deg og/eller ditt parti.
- Folk foretar valg basert på en vurdering av tap og gevinster. Du må derfor skape en følelse av at de får en gevinst ved å velge deg - eller et tap ved å velge motparten.
Nye utfordringer for politisk kommunikasjon
Landskapet for politisk kommunikasjon har imidlertid endret seg de siste årene. Strategisk kommunikasjon brukes i økende grad av statlige og ikke-statlige aktører for å forstyrre den offentlige debatten i andre land. Det fortalte Alejandro Romero, grunnlegger av Alto Data Analytics, som viste hvordan utenlandske aktører har klart å påvirke debatten om uavhengighet i Catalonia. Det gjorde de både ved å sette agendaen og bestemme hva som skulle være riktig fremstilling – blant annet ved hjelp av falske nyheter og falske twitterprofiler.
- Er stater og offentlige institusjoner beredt til å takle denne utfordringen? spurte han. - Og hva med bedrifter og enkeltindivider? Romero mente de siste to aktørene er de neste som vil oppleve strategisk kommunikasjon brukt som en del av "hybrid krigføring".
![Panel med Ketil Raknes, Kristina Nilsen og Bente Kalsnes](/fagstoff/nyheter/nye-spilleregler-for-politisk-kommunikasjon-og-krisekommunikasjon/_/image/65a51623-f1d0-45f2-a15b-ead690e96487:a652fd96724ce284d4e37b0bd29440e0d6ea49ab/block-768-432/Panel.jpg)
Mer propaganda?
Kristina Nilsen, viseadministrerende direktør i Retriever Norden, presenterte en analyse av omtalen av Sylvi Listhaugs mye omdiskuterte Facebook-post, i redaksjonelle medier og sosiale medier. Nilsen understreket hvordan Listhaug hadde lagt begrensninger på journalistene for når de fikk stille spørsmål, i tillegg til at hun selv aktivt delte budskap i egne kanaler. Nilsen mente det var naturlig å stille spørsmålet nå, om det vil bli mer propaganda fra politikerne i deres egne kanaler - og om det vil det føre til mindre demokrati?
De uberegnelige sosiale mediene
Også innenfor krisekommunikasjon har det vært store endringer de siste årene – mye takket være sosiale medier. Høyskolelektor Ketil Raknes fra Høyskolen Kristiania brukte Listhaug-saken som et eksempel på dårlig krisehåndtering, og trakk frem noen trekk ved denne saken som er allmenngyldige for kriser i dag:
- Regelen for alle politiske kriser er at det ikke går bra, hvis man ikke er villig til å gi en uforbeholden unnskyldning.
- Sosiale medier er uforutsigbare og vanskelige å kontrollere under en krise, og kan svinge din vei – eller ikke.
- Sosiale medier øker i tillegg risikoen for at krisen spinner ut av kontroll.
![Amanda Coleman holder foredrag](/fagstoff/nyheter/nye-spilleregler-for-politisk-kommunikasjon-og-krisekommunikasjon/_/image/13488234-8eda-4797-bc86-d6adeaaa4cbd:7c2f430e103342ce518a0c5deb41ff0c02d71409/block-768-432/Amanda%20Coleman.jpg)
Lærte etter terroren i Manchester
Også under større kriser som et terrorangrep, legger sosiale medier føringer for kommunikasjonen:
- Før hadde man en uheldig hendelse, man forberedte hva man skulle si og deretter snakket man med media. Nå har vi ikke kontroll på hendelsen, vi prøver bare å håndtere situasjonen, fordi sosiale medier gjør at folk deler informasjon hyppig og til enhver tid.
Det sa Amanda Coleman, kommunikasjonsansvarlig i Greater Manchester Police, som ledet kommunikasjonen under terrorangrepet på Manchester Arena for snart et år siden. På World PR Forum delte hun sine råd til krisekommunikasjon:
- Sett menneskene først, selv om det går på bekostning av planer og strategier. Det er viktig å huske dem som er rammet.
- Hold kommunikasjonen gående med publikum og oppdater om hva som foregår, selv om du har restriksjoner på hva du får dele og du heller ikke har innsyn i alt som foregår.
- Planlegg prosessen med andre. Ulykker omhandler så mange, og derfor kan ikke krisekommunikasjon behandles isolert. Involver lokale myndigheter, bedrifter og menneskene som er rammet.
- Invester tid og støtt hverandre. Selv om man i utgangspunktet ikke kan gjøre så mye, må man vise at man er der for hverandre. For beslutningstakerne er det godt å vite at man har støtte, spesielt når man ikke har sovet på 24 timer og skal ta avgjørende beslutninger.
Siste saker
Har du lest disse?