Banner
Strategisk kommunikasjon

Kjøttbransjens kommunikasjon - Hvordan kommunisere når man blir angrepet fra alle hold?

Kommunikasjonsforeningens masterstipend på 30 000 kroner går i 2020 til Helene Latini. Hun skal skrive masteroppgave om kjøttbransjens kommunikasjon.

FAKTA:
Factbox image

Stipendvinner Helene Latini har en bachelor i medievitenskap fra UiB, og tar nå master i journalistikk ved UiO.

Å spise kjøtt eller ikke – det er spørsmålet. Gjennom ulike rapporter, kostholdsråd, miljøorganisasjoner, dokumentarfilmer og influensere blir man fortalt at kjøttspising bør reduseres. Kjøttfri mandag ruller ut i landets kantiner med retter som linsetaco, og vegetarprodukter opptar stadig mer og mer plass i butikkhyllene. På den andre siden argumenterer produsenter for at norsk dyrevelferd er i verdenstoppen, og bruker det som begrunnelse for at vi kan fortsette å spise kjøtt.

Deler ut 30 000 kroner i masterstipend
Les mer

I masteroppgaven «Kjøttbransjens strategiske kommunikasjon» vil stipendvinner Helene Latini se på hvilke tolkningsrammer om kjøttkonsum kjøttindustrien og miljøorganisasjoner bruker i mediene, og hvordan disse rammene utfordrer hverandre. Debatten som utfolder seg i mediene er opphetet, og mange interessenter sloss om ordet.

Gjennom analyse og intervjuer vil hun også finne ut hvordan partene fremstiller seg selv i egne kanaler.

Jeg håper vi kan få en større forståelse for selve debatten rundt kjøttkonsumet.
Helene Latini

- Hvorfor valgte du denne problemstillingen?

- Jeg tror debatten om kjøttkonsum vil fortsette å være relevant i årene som kommer. Det er også en interessant problemstilling ettersom det er aktører som blir «angrepet» fra flere kanter. Hvordan påvirker dette kommunikasjonen og hvordan kommuniserer man da? Det mener jeg vil være interessant og relevant for andre bransjer også, sier Latini.

- I et fag som vårt er vi alltid på jakt etter påfyll av ny, god kunnskap. Vi setter derfor stor pris på alle søknadene vi har fått til masterstipendet, sier styreleder i Kommunikasjonsforeningen, Gro Bogen Nilsen.

Vinneren av årets stipend har lagt seg tett opp mot flere av målene i foreningens strategi og har levert en godt bearbeidet søknad om et aktuelt tema, forteller hun.

- Ved å velge et slikt tema belyser hun både virksomheters og kommunikatørers ansvar for bidra til en åpen og en opplyst debatt. Hun viser også kommunikatørens strategiske rolle i virksomheten og verdien av kommunikasjonsarbeid.

Ved å velge et slikt tema belyser hun både virksomheters og kommunikatørers ansvar for bidra til en åpen og opplyst debatt.
Gro Bogen Nilsen

Mer om vinneren:

Helene Latini har tidligere tatt en bachelor i medievitenskap ved universitetet i Bergen og har nå gått videre til en master i journalistikk ved universitetet i Oslo.

Er du selv veganer eller vegetarianer?

- Nei, jeg er ikke det. Jeg spiser generelt lite kjøtt og har blitt mer bevisst på hvor mye jeg spiser. Samtidig kjenner jeg flere som spiser plantebasert, blant annet søsteren min, og jeg syns det er interessant at noen velger å legge om helt. Jeg kom over ideen til oppgaven i fjor sommer, da pappa bestemte seg for å prøve en vegansk diett. Det utviklet seg til et prosjekt vi holdt på med sammen, selv om det bare varte i en måneds tid. Det ga meg likevel lyst til å utforske temaet videre.

Hvorfor ville du ta en master i journalistikk, og ikke en master i medievitenskap, som du har bachelor i?

- For meg er det helt klart en styrke å lære om begge bransjene og ha med videre i bagasjen. Masteren jeg tar er veldig teoretisk. Den fokuserer på analyse av tekster og journalistikkens rolle i samfunnet, fremfor praktisk gjennomføring. 

Hva håper du å oppnå med denne oppgaven?

- Jeg håper vi kan få en større forståelse for selve debatten rundt kjøttkonsumet og at vi kan lære mer om hvordan man kan kommunisere når man blir "angrepet" fra flere hold. Det har mye å si hvordan mediene snakker om kjøttindustrien og hvordan aktørene selv fremstiller seg. Det kan være med på å påvirke både forbrukerne og beslutningstakere.

Fakta: Masterstipend

Kommunikasjonsforeningen vil oppmuntre flere masterstudenter til å skrive oppgaver om faget vårt og deler derfor ut masterstipend på 30 000 kroner årlig.

Kommunikasjonsstudenter på masternivå kan søke uavhengig av hvilket studiested de tilhører.

Foreningen ønsker først og fremst å støtte oppgaver om temaer relatert til foreningens strategiske mål.

Funnene fra masteroppgavene som får stipend fra Kommunikasjonsforeningen publiseres på kommunikasjon.no, dersom oppgaven får en god karakter og funnene anses som relevante for medlemmene.

Les mer om masterstipend her.