Banner

Kommunikasjonspodden fortsetter - får ny støtte fra Fritt Ord

Kommunikasjonspodden blir å høre også til høsten. Fritt Ord forlenger støtten av podkasten ut 2021. – Det er så viktig at kommunikasjonens plass i samfunnet blir diskutert og problematisert, mener Knut Olav Åmås, direktør i Fritt Ord.

Begge de to første sesongene av Kommunikasjonspodden ble til med økonomisk bidrag fra Fritt Ord. Nå har stiftelsen besluttet å støtte produksjonen ut 2021 med nye 90 000 kroner. Fritt Ords direktør Knut Olav Åmås begrunner tildelingen slik:

– Koronaåret har vist hvor viktig kommunikasjonsfaget er. Kommunikasjonspodden støtter vi fordi det er så viktig at kommunikasjonens plass i samfunnet blir diskutert og problematisert, ikke minst ved å invitere inn skarpe samfunnsaktører fra andre sektorer. Det skriver han i en e-post til Kommunikasjonsforeningen.

– Vi er både takknemlige og stolte over å få forlenget støtte fra Fritt Ord. Økonomisk er det et viktig bidrag til at vi kan fortsette med en ny sesong til høsten. Samtidig er det en særdeles hyggelig anerkjennelse av jobben vi har gjort med å etablere Kommunikasjonpodden og av rollen podkasten spiller, sier redaktør Mari Mellum (bildet over).  

Vil bevisstgjøre og opplyse 

Kommunikasjonspodden skal både opplyse om og debattere måten kommunikasjon brukes i samfunnet. Programleder Eirik Bergesen (bildet over) snakker i hver episode med nye gjester som belyser dette fra ulike innfallsvinkler.

– Vi ønsker å bevisstgjøre alle som jobber med kommunikasjon om ansvaret de har på områder som for eksempel åpenhet, etikk og mangfold. Samtidig ønsker vi å formidle til alle interesserte hvordan kommunikasjon brukes strategisk av både politikere, bedrifter, det offentlige og organisasjoner. Det er viktig med innblikk i og diskusjon om disse strategiene og virkemidlene, sier Mellum.

Kompodden 2 (2).png
Nye gjester i hver episode: Øverst f.v.: Kamzy Gunaratnam (Ap), varaordfører i Oslo; Morten Goodwin, professor og nestleder ved ved Centre for Artificial Intelligence Research; stortingspolitiker Heidi Nordby Lunde (H). Nederst f.v.: Datatilsynets direktør, Bjørn Erik Thon; leder av Ytringsfrihetskommisjonen, Kjersti Løken Stavrum og kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland.

 20  000 nedlastninger 

Kommunikasjonspodden får stadig flere lyttere. Til nå er det produsert 16 episoder som til sammen har over 20 000 nedlastninger. 

Krisekommunikasjon, bærekraftkommunikasjon, ytringsklima, desinformasjon, digital lobbyvirksomhet og politisk retorikk er noen av de mange temaene som er tatt opp så langt.

Redaksjonen forøvrig består av Malin Sundby Revaa og Anders Ringen.

Se alle gjestene og episodene i Kommunikasjonspodden her.  


Fritt Ord gir støtte til prosjekter som bidrar til ytringsfrihet, offentlig debatt, kunst og kultur. Prosjektene som støttes skal komme allmenn­heten til gode. Kommunikasjonspodden har fått støtte under feltet "Norsk journalistikk". 

Kommunikasjonsforeningen starter podkast
Les mer

Siste saker

Har du lest disse?

Medlem
Teknologi og digital kommunikasjon

Fysisk bok styrket varemerket hos unge

Les Mer
Språk og retorikk

Nettverk trumfer patos

Les Mer