Skip header
Etikk og samfunnsansvar

Inviterer til samtaler om seksuell trakassering i byråbransjen

Tekst: ANDERS RINGEN
Publisert: 16. januar 2018

#Metoo har ført til en mobilisering av kvinner i kommunikasjons- og byråbransjen. Gjennom den lukkede Facebook-gruppen #kommunikasjonssvikt, som har over 1700 medlemmer, har det blitt samlet inn godt over 80 anonymiserte historier om seksuell trakassering i bransjen.

Therese Manus, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen, inviterte byråene som ble nevnt i oppropet, KOMM, Virke Produsentforening, Kreativt Forum og Grafill, til møte for å diskutere håndteringen av seksuell trakassering.

– Det er viktig med tydelige retningslinjer for hva man skal gjøre dersom man opplever seksuell trakassering, sier Manus.

Møte med Etisk råd

I møte med Kommunikasjonsforeningens etiske råd, som har som mål å fremme etisk kommunikasjon og bistå medlemmer i vanskelige etiske utfordringer, skal Manus utvikle retningslinjer hvem man skal kontakte dersom man blir utsatt for seksuell trakassering på deres egne arrangementer.

Manus legger til at hun håper effekten av #Metoo ikke kommer til å dabbe av.

– Det er viktig at kampanjen har en langvarig effekt og at engasjementet ikke dør ut. Retningslinjer må etableres i byråene og det må være stadig oppfølging av de ansatte slik at det ikke er så enkelt å gå tilbake til gamle rutiner, uttrykker Therese Manus.

24. januar var hun i Volda for å snakke med kommunikasjonsstudentene om #Metoo. Dette mener hun er viktig fordi disse menneskene skal lede kommunikasjonsfaget videre.

 


Relaterte temaer

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on Slik ble Slakter-Tore (49) en SoMe hit
Digitale kanaler
For medlemmer
Spar Brokelandsheia
Slik ble Slakter-Tore (49) en SoMe hit –>

Eurospar er en helt vanlig dagligvarebutikk, bortsett fra at de har 130.000 følgere på Facebook.

Les Mer on Fredagsstafetten med Vibeke Lewin
Vibeke Hansen Lewin Zynk
Fredagsstafetten med Vibeke Lewin –>

I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Vibeke Lewin, som er partner og rådgiver i Zynk.

Les Mer on Strategien som kapret velgerne
Pressearbeid
For medlemmer
Miljøpartiet de grønne Kickoff
Strategien som kapret velgerne –>

MDG måtte justerte kommunikasjonsstrategien da klimasaken falt ut av medienes valgkampdekning.