Skip header
Etikk og samfunnsansvar

Inviterer til samtaler om seksuell trakassering i byråbransjen

Tekst: ANDERS RINGEN
Publisert: 16. januar 2018

#Metoo har ført til en mobilisering av kvinner i kommunikasjons- og byråbransjen. Gjennom den lukkede Facebook-gruppen #kommunikasjonssvikt, som har over 1700 medlemmer, har det blitt samlet inn godt over 80 anonymiserte historier om seksuell trakassering i bransjen.

Therese Manus, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen, inviterte byråene som ble nevnt i oppropet, KOMM, Virke Produsentforening, Kreativt Forum og Grafill, til møte for å diskutere håndteringen av seksuell trakassering.

– Det er viktig med tydelige retningslinjer for hva man skal gjøre dersom man opplever seksuell trakassering, sier Manus.

Møte med Etisk råd

I møte med Kommunikasjonsforeningens etiske råd, som har som mål å fremme etisk kommunikasjon og bistå medlemmer i vanskelige etiske utfordringer, skal Manus utvikle retningslinjer hvem man skal kontakte dersom man blir utsatt for seksuell trakassering på deres egne arrangementer.

Manus legger til at hun håper effekten av #Metoo ikke kommer til å dabbe av.

– Det er viktig at kampanjen har en langvarig effekt og at engasjementet ikke dør ut. Retningslinjer må etableres i byråene og det må være stadig oppfølging av de ansatte slik at det ikke er så enkelt å gå tilbake til gamle rutiner, uttrykker Therese Manus.

24. januar var hun i Volda for å snakke med kommunikasjonsstudentene om #Metoo. Dette mener hun er viktig fordi disse menneskene skal lede kommunikasjonsfaget videre.

 


Relaterte temaer

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on Hva skjer hvis alle slutter å Google?
Kunstig intelligens
For medlemmer
Illustrasjonsfoto Google.
Hva skjer hvis alle slutter å Google? –>

Det er snart 20 år siden «å google» ble et offisielt verb i Oxford English Dictionary. Men de siste årene har Google likevel møtt stor konkurranse. Ikke fra søkemotorer, men fra språkmodeller som ChatGPT, Claude, Gemini og DeepSeek. Hva blir konsekvensen?

Les Mer on Fredagsstafetten med Øyvind Skovli
Øyvind Skovli
Fredagsstafetten med Øyvind Skovli –>

I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Øyvind Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Møller Mobility Group.

Les Mer on Grenseløs omdømmebygging
Tillit og omdømme
For medlemmer
Toll TV2
Grenseløs omdømmebygging –>

TV-serien TOLL er en stor kommunikasjonssuksess. Det til tross for at de fleste i ledelsen i Tolletaten var skeptisk da kommunikasjonsdirektør Kim Gulbrandsen la frem ideen til prosjektet.