Skip header

Fredagsstafetten med Sigurd Grytten

I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Sigurd Grytten, som partner i BOLDT BPI.

Tekst: HÅKON ANDRE SKAFTÅ   |  Foto: BOLDT BPI
Publisert: 20. november 2025

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Å komme hjem til familien og kjenne at nå er det endelig helg. Hente en pils i kjøleskapet og begynne på middagen. Matlagingen akkompagneres av Elvis – på høyt volum.

Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?

– Jeg bruker kunstig intelligens daglig. For meg, som arbeider mye med analyse og strategi, har det blitt et langt sterkere research-verktøy som også identifiserer kilder. Ved å bruke ulike verktøy til å faktasjekke hverandre øker reliabiliteten, men det er alltid nødvendig å vurdere hver kilde.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Jeg vil si at 99 prosent av kommunikasjonsfolk gjør en god jobb med å styrke tilliten til bransjen. Etter snart et kvart århundre i denne bransjen er det mitt klare inntrykk at kommunikasjonsfolk er dyktige, profesjonelle og verdsatt i organisasjonene de arbeider i.

– Mange i bransjen er frustrerte over at det finnes en forestilling om at «alle» er tidligere politikere som driver med lobbying, mens sannheten er at vi utøver et fag som universiteter og høyskoler underviser i over hele landet.

– Min tilnærming til politisk påvirkning er at det handler om å se helheten. Å vurdere hva som er den mest sannsynlige politiske utviklingen. Ishockeyspilleren Wayne Gretzky er kjent for å ha sagt: «Skate to where the puck is going, not where it is.» Effektiv påvirkning handler ikke om å kjenne aktørene, men om å lese spillet – og vite hvor pucken er på vei.

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?

– Den åpenbare er kommunikasjonen under koronapandemien. Vi så da betydningen av dyktige, profesjonelle kommunikasjonsfolk i FHI, Helsedirektoratet, Helse- og omsorgsdepartementet og , ikke minst, innleide konsulenter. De utviklet budskap som var enkle, konkrete og forståelige: «Vask hendene», «Hold avstand» og «Bli hjemme hvis du er syk». Kommunikasjonen endret folks atferd og begrenset smittespredningen.

– Jeg skulle gjerne sett at kritikerne av bransjen noen ganger ble spurt om ikke pandemien viste hvor viktig kommunikasjon faktisk er.

Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt emoji?

– Jeg er ikke noen utpreget bruker av emojis, men bruker smiley, tommel opp og noen ganger hjerte.

Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?

"Du må ha større ører enn munn".

– Når jeg virkelig klarer å lytte, gjør jeg mine beste jobber.

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Kompis og tidligere kollega Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i NorgesGruppen. Den eneste jeg kjenner i bransjen som deler min lidenskap for motorsykler.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Bør Norge bli medlem av EU?

Og da svarer du?

– Ja. Norge hører hjemme i det europeiske fellesskapet, sammen med resten av Norden.

Sigurd Grytten (53)

Stilling: Partner i BOLDT BPI

Tidligere jobber verdt å nevne: Administrerende direktør i Burson-Marsteller, Partner i Zynk, Partner og styreleder i TRY Råd.

Utdanning: Bachelor i Sosiologi og Statsvitenskap