Fredagsstafetten med Vibeke Lewin
I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Vibeke Lewin, som er partner og rådgiver i Zynk.
Ny stafettløper hver fredag. Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i NorgesGruppen ASA, ga stafettpinnen videre til Vibeke Lewin, som er partner og rådgiver i Zynk
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Helgefølelsen slår umiddelbart inn i dét jeg setter meg på Nesoddbåten på vei hjem fredag ettermiddag. På vei over fjorden sitter jeg gjerne ute på fremre dekk om været tillater det. Så er det strake veien til godstolen med bena høyt foran peisen og et glass vin.
– Som regel har noen av "gutta" i familien kommet hjem før meg så det knitrer og varmer allerede godt. På sommertid er godstolen byttet ut med en god hagestol på egen eller naboens veranda. De impulsive sammenkomstene er de beste, og skjer som oftest på fredager.
Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?
– Kunstig intelligens er den teknologien som har endret min arbeidshverdag mest de to siste årene. KI har blitt en viktig sparringspartner i hverdagen, og jeg har flere parallelle samtaler med ulike agenter gjennom arbeidshverdagen. En agentene mine jobber i skrivende stund nå med å analysere noen implikasjoner av regjeringens digitaliseringsstrategi knyttet til et prosjekt.
– Hva du får ut av å bruke KI følger samme prinsipp som for alt analyse- og kommunikasjonsarbeid: Shit in blir shit ut. Mange blir skuffet når de innser at KI ikke kan gjøre jobben for dem, men tilsvarende begeistret når de ser hvordan KI brukt riktig kan hjelpe deg til å bli både mer strategisk, kreativ og ikke minst få mer ut av innsatsen din. Her er vi selv største begrensning for hva som er mulig.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Åpenhet er et nøkkelord her. Zynk har vært positiv til lobbyregister helt siden ideen ble lansert. Så synes jeg Anne-Lise Mørch von Der Fehr i kommunikasjonsforeningen har lagt ned en helhjertet innsats for å opplyse om hva en kommunikasjonsjobb faktisk går ut på og verdien av dette. Så må vi kommunikasjonsfolk bli bedre på å fortelle dette selv også.
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Jeg synes både DNB og Telenor har vært gode når det gjelder å advare mot og forebygge svindel gjennom solid informasjonsarbeid utført av deres eksperter. Telenor har en funksjon advarer deg når telefonnummer med spesielle ringemønstre ringer: "Potensiell svindel" og "Ringer ofte og til mange".
– Det har nok bidratt til at færre blir lurt, i hvert fall unngår man mange unødvendige henvendelser. Sms-tjenesten "Oppdatert" kommer med praktiske og aktuelle oppdateringer rett i lomma. Bra, Telenor.
Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt emoji?
– Jeg kommer ikke utenom, riktignok mest i uformelle sammenhenger og kjappe vekslinger med kollegaer. Etter et kræsjkurs i emoji-skikk-og-bruk fra tidligere DNB-ung ambassadør Connie fikk jeg noen aha-opplevelser om hvilke man absolutt ikke må bruke. Så nå er jeg er raus med de safe "smil", "applaus" og "takk". Men fasit er at de jeg bruker aller mest er "Ler så jeg gråter" og "flamme".
Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?
– Gjør så godt du kan, og vær en god kollega.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Ingrid Wilberg-Arnesen i TINE.
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Er kommunikasjon en bullshitjobb?
Og da svarer du?
– Altfor ofte. Altfor mange er mer opptatt av å ha høy aktivitet enn å gjøre de tingene som gir mest effekt. Vi må bli flinkere til å vurdere hva vi bruker tid og ressurser på, og hva man rett og slett bør slutte med - eller overlate til kunstig intelligens.
Vibeke Lewin (45)
Stilling: Partner og rådgiver i Zynk
Tidligere jobber verdt å nevne: Kommunikasjonssjef i Coca-Cola, kommunikasjonsdirektør i Microsoft, Storebrand og DNB. Konserndirektør for kommunikasjon, merkevare og bærekraft i Gjensidige.
Utdanning: Cand.mag med statsvitenskap, informasjon og samfunnskontakt i fagkombinasjonen fra UiO og Høgskulen i Volda, masterprogram i pr-ledelse og strategisk kommunikasjon fra BI.