Fredagsstafetten med Jan Kåre Austrheim
I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Jan Kåre Austrheim, som er kommunikasjonsleder i Skatteetaten
Ny stafettløper hver fredag. Marius Solberg Anfinsen, seniorrådgiver i Frende Forsikring. ga stafettpinnen videre til Jan Kåre Austrheim, som er kommunikasjonsleder i Skatteetaten.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Den kommer helt av seg selv. På vei hjem fra jobb fredags ettermiddag. Jeg er veldig glad i jobben min, men enda mer glad i helgen. Da er det ned med tempoet og kvalitetstid sammen med min kone og min sønn på 12 år. Og storpuddelen Ringo, oppkalt etter den mer legendariske Beatles-trommisen. Det var det nærmeste jeg kom til å kalle han opp etter en Liverpool-spiller. Min kone satte ned foten. Og jeg er en kompromissets mann!
– En fredags ettermiddag tilbringes ofte på kjøkkenet. Min kone er en bedre kokk enn meg, i tillegg til at hun trives veldig godt i den rollen når det er helg. Da har vi god tid og sjelden mye vi skal rekke. Men forrige fredag var det faktisk jeg som kokkelerte. Da var det lutefisk på menyen. Men vanligvis står hun for maten og jeg helst for spillelisten og quiz. Vi elsker quiz. Senere på kvelden blir det gjerne litt Forræder på TV 2 sammen med 12-åringen. Og etterpå en serie eller film for oss voksne. Da koser vi oss og kan kjenne på ro og den gode helgefølelsen.
Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?
– I Skatteetaten har vi en offensiv tilnærming til bruk av kunstig intelligens for å forbedre hvordan vi løser samfunnsoppdraget. Det er høyt på agendaen med mange spennende initiativer. Selv burde jeg helt sikkert brukt det enda mer. Det er mange som ligger foran meg i løypa. Men akkurat nå er jeg godt i gang med en intern kursserie der vi både lærer litt teori i tillegg til å teste ut KI-verktøy.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Det er dessverre ikke noe hokuspokus. Vi må bare bli enda flinkere til å vise hva vi faktisk gjør. Og ikke minst vise verdien av det vi gjør. Og så er jo ikke kommunikasjonsfolk en ensartet gruppe. Like lite som at kommunikasjonsfaget bare består av én fagdisiplin. Hver gang diskusjonen om «kommunikasjonsbransjen» kommer opp, så får man jo inntrykk av at kommunikasjonsfolk stort sett driver med påvirkningsarbeid inn mot politikere og andre viktige beslutningstagere.
– Det stemmer selvsagt ikke. Det er tvert imot veldig få kommunikasjonsfolk som driver med den slags. Det er mindre mystisk og spennende enn som så. Men desto viktigere. Jeg jobber i Skatteetaten. Det er en stor virksomhet med enormt mange brukere. Til syvende og sist handler det om at brukerne av våre tjenester skal finne frem, forstå og få løst sine oppgaver. Og det forutsetter generelt godt kommunikasjonsarbeid.
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Jeg satt i juryen da Kommunikasjonsforeningen Vestland nylig delte ut KomVest-prisen 2025 på sin årlige fagkonferanse. Prisen gikk til kommunikasjonsavdelingen ved Haukeland universitetssjukehus (HUS) for deres arbeid med NRK-serien Barnesykehuset. Det mener jeg er et godt eksempel på en kommunikasjonsjobb som har gjort en forskjell i folks hverdag. Kommunikasjonsavdelingen ved HUS gjorde prosjektet mulig ved å sikre forankring i ledelsen og i organisasjonen.
– Ved å informere, skape trygghet og etablere rutiner for de involverte deltakerne har de klart å rekruttere deltakere både internt og eksternt. Effekten av prosjektet er økt tillit til sykehuset, stolthet blant de ansatte og økt rekruttering. Serien har bidratt til å øke kunnskapen og forståelsen i befolkningen om de beslutningene og prosessene som ligger bak valgene som tas på et sykehus.
Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt emoji?
– Absolutt. Jeg har nettopp bikket 50 år. Og da må man jo bare være klar over at dette er ren og skjær risikosport. For sånne som oss. Jeg har jo en sønn som snart er ungdom. Han er på vakt og på jakt etter meg når det gjelder disse tingene. Men på jobb slipper jeg jo det problemet. Så da bare kjører jeg på. Med smilefjes, hjerter og latter-emojis. Livet er for kort til å holde igjen. Så får man bare ta kostnaden når den eventuelt kommer.
Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?
– Jeg jobbet en gang for en konsernsjef som ga meg følgende råd: «Du må lære deg å av og til gi litt faen.» Det er jo ikke alle råd som passer for alle. Men for meg var dette spot on. Det har jeg alltid med meg.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Da kan du intervjue min gode svoger Sigurd Grytten som er partner i Boldt BPI.
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Hva er den beste TV-serien som noensinne er laget?
Og da svarer du?
– The Sopranos. Helt i en egen klasse. Har sett den så mange ganger at jeg ikke tørr å oppgi antallet.
Jan Kåre Austrheim (50)
Stilling: Kommunikasjonsleder i Skatteetaten
Tidligere jobber verdt å nevne: Kommunikasjonsrådgiver i det som i dag er Apriil PR, kommunikasjonsrådgiver ved Haukeland universitetssjukehus, kommunikasjonssjef i BKK/Eviny
Utdanning: Cand. mag. fra Universitetet i Bergen + to år på medielinja ved Høgskulen i Volda