Skip header
Øystein Hygen Christiensen_bredde
Øystein Hygen Christiensen_bredde

Fredagsstafetten med Øystein Hygen Christensen

I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Øystein Hygen Christensen, marked- og kommunikasjonssjef på Nationaltheatret

Tekst: HÅKON ANDRE SKAFTÅ   |  Foto: ØYVIND EIDE
Publisert: 12. juni 2025

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Teaterpremierer legges ofte til helger, så helgfølelsen handler med jevne mellomrom om å forlenge arbeidsuka, men den virkelig avkoblende helgefølelsen kobles gjerne sammen med god mat, tysk vin og treninger og fotballkamper for barna mine.

Heldigvis uten at alt dette lar seg kombinere på samme tid.

Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?

– Jeg har forsøkt å teste ut Copilot som min personlige assistent for tidsstyring. Litt varierende erfaringer så langt, men tross sin nesten irriterende vennlighet er Copilot så langt en litt tørrvittig, men utvilsomt tidsbesparende partner.

– Marked og kommunikasjonsavdelingen på Nationaltheatret består av en gjeng uhyre dedikerte og flinke folk. Det er gøy å se hvordan kunstig intelligens brukes på veldig mange forskjellige måter.

– I teaterverden er man ekstremt avhengige av velfungerende marked- og kommunikasjonsavdelinger for å tiltrekke seg publikum og posisjonere seg smart i myndighetskontakten.
Øystein Hygen Christensen

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Bransjen og vi som jobber med kommunikasjon bør bli mye flinkere til å fortelle om nytten vi gjør for den norske samfunnsformasjonen. I teaterverden er man ekstremt avhengige av velfungerende marked- og kommunikasjonsavdelinger for å tiltrekke seg publikum og posisjonere seg smart i myndighetskontakten.

– Det er ikke nok å tro at man kun skal selge billetter til et knippe forestillinger, man må lage engasjerende budskap, annonser og samtaler i en haug av ulike kanaler for å tiltrekke seg et publikum og fremstå som relevante. Her er kommunikasjonsfolkene uvurderlige.

BaneService medarbeider
Internkommunikasjon
Banebrytende internkampanje
Flere stygge skader blant ansatte ga Baneservice ideen til en ny, intern kommunikasjonskampanje.
Les mer om Banebrytende internkampanje

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?

– Da må jeg fremheve mine kolleger i Tigerstadsteateret. De lager teater for barn og unge i Oslo og har som mål at de skal bidra til at Oslo blir verdens beste by å bo i. Da de rullet inn på Arendalsuka i fjor med hele teateret sitt på hjul synes jeg de viste frem en utrolig smart måte for å sikre seg oppmerksomhet, publikum og finansiering.

Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt-emoji?

– For en som jobber mye med Ibsen er det naturligvis lett å ty til den overraskende lite brukte monokkel-emojien 🧐, men det spørs om ikke jeg får tviholde på tommel opp-emoji 👍 og fortsatt insistere på at det er et uttrykk for å gi folk rundt meg kompliment og oppmuntring. 

Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?

– Jeg har vært så heldig å få jobbe med en pen rekke sterke personligheter i TV3, Viasat, Viaplay og på Nationaltheatret. Da har man også blitt pepret med mer elle mindre gode råd opp gjennom årene. Det beste rådet jeg derfor har fått er å være en aktiv lytter, men at man til syvende og sist skal stole på sin egen dømmekraft og evne til å prioritere.

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Jeg synes dere skal intervjue Siri Guldteig Larssen, seksjonsleder for kanaler og innhold i Statnett. Hun står midt i et digitalt skifte i en organisasjon veldig mange nordmenn har en sterk mening om.

Språk og retorikk
30. oktober 2025
Nettkurs: Presentasjonsteknikk
Teams

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Hvorfor brenner du for noe så eldgammelt som teater når så mye av underholdningen vi omgir oss med har blitt digital og algoritmestyrt?

Og da svarer du:

– Teater er på samme tid den enkleste og mest avanserte formen for analog kommunikasjon. Det burde alle som har "kommunikasjon" i jobbtittelen merke seg. Og naturligvis bør man oppleve et stykke på Nationaltheatret for å forstå hva jeg mener.

Øystein Hygen Christensen (47)

Stilling: Marked- og kommunikasjonssjef på Nationaltheatret

Tidligere jobber verdt å nevne: Informasjonskonsulent i TV3, informasjonssjef i Viasat og Viaplay

Utdanning: Master i medievitenskap, UiO