Fredagsstafetten med Lene Bergmann
I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Lene Bergmann, som er daglig leder i kommunikasjonsbyrået Mannheimer og styreleder for Kommunikasjonsforeningens sentralstyre.
Ny stafettløper hver fredag. Ingrid Langerud, kommunikasjonsdirektør i Innovasjon Norge, ga stafettpinnen videre til Liselotte Lunde, som er kommunikasjonsdirektør i DNB. Men hun var dessverre ikke tilgjengelig – så vi måtte ringe styreleder!
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Å rusle hjemover med solen i ansiktet, sette på en rocksteady-plate, helle i et glass rødvin til kokken og mekke en tagliata sammen med min kjære.
Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?
– Jeg brukte Perplexity for å oppsummere og tematisk ordne innsikten fra en workshop, som danner underlaget for analysen i kommunikasjonsstrategien for en nasjonal kulturinstitusjon.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Vi kommunikasjonsfolk må vise, ikke bare fortelle, hvordan vi forvalter tillit.
Både som byråleder og styreleder i Kommunikasjonsforeningen ser jeg daglig hvordan kommunikasjonsfolk står i en tillitsspagat mellom virksomhetene, media og samfunnet. Vi forvalter ikke bare tilliten til vårt eget fag, men også tilliten til institusjonene og arbeidsgiverne våre, og dermed også til demokratiet.
– Vi må tørre å snakke om dilemmaene i faget, vise hvordan vi håndterer dem og løfte etikk opp som en praktisk ferdighet vi trener på. Vi bør strebe etter å gjøre etisk refleksjon til en naturlig del av hverdagen vår, særlig i møte med kunstig intelligens, databruk og desinformasjon. Som Etisk råd i Kommunikasjonsforeningen understreker, må etikk være en muskel vi trener, ikke et dokument vi viser til.
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Jeg tenker enda på den jobben som Thomas Wrigglesworth og Bydel Stovner gjorde under pandemien, der det sirkulerte en del feilinformasjon, og de ikke nådde gjennom i de ordinære kommunikasjonskanalene. De hadde en dør til dør-aksjon for å nå direkte ut til befolkningen med informasjon om smittevern, testing og vaksinering.
– Folkeopplysning og helse i ett, som ikke bare gjorde en forskjell for enkeltmenneskene, men som var av betydning på samfunnsnivå. Det er et bevis på at kommunikasjonsfolk i offentlig sektor er demokratiarbeidere. De bidrar til legitimitet og forståelse mellom innbyggerne og myndighetene. Når vi lykkes med det, styrker vi både samfunnets tillit og vårt eget fagsposisjon.
Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt emoji?
– Jeg bruker definitivt mange emojis inne i Slack-kanalene hos Mannheimer. Noen er kun til intern bruk, men jeg er nok en sånn typisk Kvinne (49) som bruker 👏 og ❤️ når de andre har levert noe bra (og det gjør de jo hele tiden!).
Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?
– Takk for rådet jeg fikk av deg da du var kommunikasjonsdirektør, Elin Folgerø Styve: De som ikke vil, ikke gidder og bare bremser, de kan du sette av på stasjonen når toget kjører.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Jeg vil gjerne sende den til Marius Solberg Anfinsen i Frende!
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Finnes det et enkelt grep hver og en av oss kan gjøre for å styrke demokratiet?
Og da svarer du?
– Som litteraturviter må jeg nesten svare: Vi må lese mer og vi må lese flere lange tekster! Ved siden av jobb har jeg en litteraturpodkast som heter Books to Live for, der får du både inspirasjon og boktips. Akkurat nå leser vi Booker Prize-vinneren «The Lonelinessof Sonia and Sunny» av Kiran Desai.
– Det handler om mer enn å bare lese for å kose seg (selv om det også er viktig!): Når vi leser mindre, risikerer vi også å tenke mindre kritisk. Evnen til å lese lange tekster henger tett sammen med konsentrasjon, dybdeforståelse og refleksjon. Når vi mister den evnen, blir vi mer mottakelige og sårbare for polarisering og manipulasjon.
Et sterkt demokrati trenger borgere som forstår komplekse sammenhenger, som deltar i samtalen og som tar informerte valg. Hvis færre leser og virkelig forstår de lange linjene som samfunnsdebatten består av, svekker det både den felles virkelighetsforståelsen vår og evnen til å stå i uenighet.
Lene Bergmann (49)
Stilling: Daglig leder i kommunikasjonsbyrået Mannheimer og styreleder for Kommunikasjonsforeningens sentralstyre.
Tidligere jobber verdt å nevne: Har bygget kommunikasjonsbyrå i 16 år, men de gøyeste jobbene før den tid har definitivt vært, platepusher for Platekompaniet i gullalderen, musikkskribent for Natt og Dag og interrail-journalist for P3. Frilanser ellers som foreleser i kommunikasjon ved Universitetet i Bergen på 8. året.
Utdanning: Litteraturviter fra Universitetet i Bergen, etterutdanning i kommunikasjonsarbeid fra Høgskulen på Vestlandet.