Skip header
Ingrid Langerud
Ingrid Langerud

Fredagsstafetten med Ingrid Langerud

I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Ingrid Langerud, som er kommunikasjonsdirektør i Innovasjon Norge

Tekst: HÅKON ANDRE SKAFTÅ   |  Foto: ASTRID WALLER
Publisert: 16. oktober 2025

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Det holder at kalenderen viser fredag ettermiddag, og at det helst er et par late morgener i vente. Nå er vi i sesongen hvor det hender at en tur eller to som heiagjeng i håndballhallen demper den latskapen, men det er likefullt helg!

Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?

– Heldigvis jobber jeg et sted som er fremoverlente når det gjelder å ta i bruk nye teknologier, og med kunstig intelligens blir verktøykassen vår stadig større. Selv er jeg ganske glad i de språklige analysene til Copilot, med promptinger som «hva er de viktigste argumentene i denne teksten» og «kan du oppsummere denne mailtråden». Med det sagt er jeg stadig i en bli bedre kjent-fase med Copilot som en av og til effektiv og av og til litt irriterende medhjelper. 

Datasenter som spyr ut røyk, generert av ChatGPT
Kunstig intelligens
KI og klima - sånn henger det sammen
Har du noen gang sittet og lekt deg med ChatGPT og fått den lille gnagende følelsen av at du er et miljøsvin?
Les mer om KI og klima - sånn henger det sammen

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Ved å være åpne, tilgjengelige og tydelige. Vi må praktisere faget vårt - også på oss selv. Fortelle om hva vi gjør, hvorfor og på godt norsk. Vi kommer langt med å si det som det er, uten å legge for mye til eller trekke for mye fra.

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?

– Mye av vårt kommunikasjonsarbeid vil utgjøre en forskjell i folks hverdag i fremtiden. Folk tenker kanskje ikke så mye på det, men for å beholde velferden vår må vi få opp produktivitetsveksten i Norge. Når kommunikasjonsarbeidet gir oss flere potensielle kunder, og dermed flere vekstkraftige bedrifter i Norge, vil det utgjøre en forskjell i folks hverdag gjennom fortsatt gode velferdstjenester i fremtiden.

11. november 2025
Høstseminaret 2025
Scandic Nidelven, Trondheim

Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt emoji?

– Ja, i de kanalene, situasjonene og til de mottakerne der det passer. I Teamskanalen vår blir det både latter, hevede hender og stjerner i øya. I Innovasjon Norges sosiale medie-kanaler går det mye i 🚀🌎 🦄  

Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?

– Faglig sett er i hvert fall dette på pallplass: Å lese! Det var det ene, klare rådet til alle som jobber med kommunikasjon som kom fra grunnleggeren av Burson-Marsteller, Harold Burson, da jeg jobbet der. Skal vi henge med i svingene på utviklingen i både eget fag og verden for øvrig må vi hele tiden være faglig nysgjerrige og oppdaterte. 

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Liselotte Lunde som tidligere i år startet i jobben som kommunikasjonsdirektør i DNB. DNB er en viktig samarbeidspartner for oss i alle regioner og i viktige markeder internasjonalt. 

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Hvordan kan kommunikasjon bidra til innovasjon?

Og da svarer du?

– I all nyskaping trengs god kommunikasjon - fra den første pitchen til den store signeringen. I den store samtalen om innovasjon i Norge handler kommunikasjonsoppgaven om å bidra til at vi får opp tempoet for og investeringene i innovasjon. Vi ser et økende innovasjonsgap og et Europa og Norge som henger etter - og det går altfor sakte. Vår jobb er å formidle at den nødvendige omstillingen av norsk økonomi må skje nå, og gjøre det vi kan for å bidra til den. 

Kristin Welle-Strand (43)

Stilling: Kommunikasjonssjef Vinmonopolet (avtroppende)

Tidligere jobber verdt å nevne: Kommunikasjonsdirektør i Innovasjon Norge, presseansvarlig Norges deltagelse på Verdensutstillingen i Shanghai 2010

Utdanning: Bachelor journalistikk, studier i mandarin, øst-asiatisk politikk, historie og samfunn, master i øst asiatisk politikk og samfunn