

Fredagsstafetten med Ingrid Langerud
I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Ingrid Langerud, som er kommunikasjonsdirektør i Innovasjon Norge
Ny stafettløper hver fredag. Kristin Welle-Strand, kommunikasjonssjef i Vinmonopolet, ga stafettpinnen videre til Ingrid Langerud, som er kommunikasjonsdirektør i Innovasjon Norge.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Det holder at kalenderen viser fredag ettermiddag, og at det helst er et par late morgener i vente. Nå er vi i sesongen hvor det hender at en tur eller to som heiagjeng i håndballhallen demper den latskapen, men det er likefullt helg!
Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?
– Heldigvis jobber jeg et sted som er fremoverlente når det gjelder å ta i bruk nye teknologier, og med kunstig intelligens blir verktøykassen vår stadig større. Selv er jeg ganske glad i de språklige analysene til Copilot, med promptinger som «hva er de viktigste argumentene i denne teksten» og «kan du oppsummere denne mailtråden». Med det sagt er jeg stadig i en bli bedre kjent-fase med Copilot som en av og til effektiv og av og til litt irriterende medhjelper.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Ved å være åpne, tilgjengelige og tydelige. Vi må praktisere faget vårt - også på oss selv. Fortelle om hva vi gjør, hvorfor og på godt norsk. Vi kommer langt med å si det som det er, uten å legge for mye til eller trekke for mye fra.
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Mye av vårt kommunikasjonsarbeid vil utgjøre en forskjell i folks hverdag i fremtiden. Folk tenker kanskje ikke så mye på det, men for å beholde velferden vår må vi få opp produktivitetsveksten i Norge. Når kommunikasjonsarbeidet gir oss flere potensielle kunder, og dermed flere vekstkraftige bedrifter i Norge, vil det utgjøre en forskjell i folks hverdag gjennom fortsatt gode velferdstjenester i fremtiden.
Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt emoji?
– Ja, i de kanalene, situasjonene og til de mottakerne der det passer. I Teamskanalen vår blir det både latter, hevede hender og stjerner i øya. I Innovasjon Norges sosiale medie-kanaler går det mye i 🚀🌎 🦄
Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?
– Faglig sett er i hvert fall dette på pallplass: Å lese! Det var det ene, klare rådet til alle som jobber med kommunikasjon som kom fra grunnleggeren av Burson-Marsteller, Harold Burson, da jeg jobbet der. Skal vi henge med i svingene på utviklingen i både eget fag og verden for øvrig må vi hele tiden være faglig nysgjerrige og oppdaterte.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Liselotte Lunde som tidligere i år startet i jobben som kommunikasjonsdirektør i DNB. DNB er en viktig samarbeidspartner for oss i alle regioner og i viktige markeder internasjonalt.
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Hvordan kan kommunikasjon bidra til innovasjon?
Og da svarer du?
– I all nyskaping trengs god kommunikasjon - fra den første pitchen til den store signeringen. I den store samtalen om innovasjon i Norge handler kommunikasjonsoppgaven om å bidra til at vi får opp tempoet for og investeringene i innovasjon. Vi ser et økende innovasjonsgap og et Europa og Norge som henger etter - og det går altfor sakte. Vår jobb er å formidle at den nødvendige omstillingen av norsk økonomi må skje nå, og gjøre det vi kan for å bidra til den.
Kristin Welle-Strand (43)
Stilling: Kommunikasjonssjef Vinmonopolet (avtroppende)
Tidligere jobber verdt å nevne: Kommunikasjonsdirektør i Innovasjon Norge, presseansvarlig Norges deltagelse på Verdensutstillingen i Shanghai 2010
Utdanning: Bachelor journalistikk, studier i mandarin, øst-asiatisk politikk, historie og samfunn, master i øst asiatisk politikk og samfunn