Skip header

Fredagsstafetten med Kristin Welle-Strand

I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Kristin Welle-Strand,, som er kommunikasjonssjef i Vinmonopolet.

Tekst: HÅKON ANDRE SKAFTÅ   |  Foto: VINMONOPOLET
Publisert: 10. oktober 2025

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

–Kaffe på sengen (servert av barna) og familiefrokost, og gjerne et bad i sjøen. Jeg forsøker å dra ned tempo litt i helgene, men med to energiske barn så er det ofte mye aktiviteter. Nå på høsten koser jeg meg også ordentlig i skogen. Vi har en liten koie uten vann og strøm, og her er familien sammen på en helt annen måte, og vi gjør andre ting enn hjemme. Forrige helg hogget vi ved, spikket, og satt rundt bålet i timevis og koste oss – det var utrolig fint.

Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?

– Jeg skulle ønske jeg var mer fremoverlent og brukte det mer enn jeg gjør i dag. Sist jeg brukte det, var for å forenkle/forbedre en tekst med mye vanskelige ord. Målet for 2025 er å finne ut hvordan det kan bidra til å effektivisere rutineoppgaver, hjelpe meg å finne frem tidligere svar på gjentagende spørsmål fra pressen og andre.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje? Først og fremst ved å levere solid kommunikasjonsarbeid som verdiøker en leveranse. For meg handler det mye om å sikre god og forståelig kommunikasjon til relevante målgrupper i rette kanaler. Internt i organisasjoner og selskaper så må kommunikasjonsfolk synligjøre hvordan leveransene knyttes direkte opp til virksomhetsstrategi og hvordan vi bidrar til måloppnåelse. For godt kommunikasjonsarbeid, vet vi, gjør virkelig en forskjell. Og så må vi også heie på hverandre og snakke sammen. Jeg har god erfaring med å invitere meg og kollegaer inn til andre kommunikasjonsavdelinger i like og helt ulike selskaper. Da lærer man utrolig mye og blir kjent med mange flinke folk!

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?

– Siden det er før min tid, så kan jeg skryte av Vinmonopolets kommunikasjonsjobb under korona. Det var et enormt press fra omverden – både medier og kunder. Vinmonopolet klarte å omstille seg raskt stadig nye restriksjoner. Vi hadde ca 40 % økt salg siden grensene og utelivet var stengt i denne perioden, og det krevde mye av folka som jobber her. Men det ble jobbet strukturert med å sikre at budskap ut til befolkningen ble koordinert og spredd via alle våre kanaler – nett, sosiale medier og butikkflatene våre. Det ble også foretatt flere intervjuer om dagen av nasjonale og lokale medier som hjalp oss med å få budskapet ut. Og dette ble selvsagt gjort innenfor alkoholreklameforbudet og rammene vi må kommunisere innenfor.

11. november 2025
Høstseminaret 2025
Scandic Nidelven, Trondheim

Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt emoji?

– Jeg er generelt en ganske glad person, så jeg smeller nok ofte på en 😊. Jeg er også glad i å heie på og hylle andre, så da blir der stjerneemoji, 100% og emoji som feirer.

Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?

– Vet ikke om det er et råd jeg har fått, eller om det mer er livsmotto. Men det handler om å rekke opp hånda, og melde seg på. Ta tak i oppgaver som er utfordrende og også utenfor egen komfortsone. Da åpner det seg mange spennende muligheter.

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Da synes jeg dere skal snakke med Ingrid Langerud som er kommunikasjonsdirektør i Innovasjon Norge i dag. Når man er satt til å forvalte skattepenger så er det alltid mange meninger om hvordan det bør gjøres, og hun og teamet har er utrolig spennende, og til tider utfordrende jobb med å synliggjøre verdien Innovasjon Norge bringer.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Hvilken serie bør alle kommunikasjonsfolk se?

Og da svarer du?

– The West Wing! Selv 25 år etter den kom ut, mener jeg den i aller høyeste grad er relevant, og kanskje tidenes beste serie!  

Kristin Welle-Strand (43)

Stilling: Kommunikasjonssjef Vinmonopolet (avtroppende)

Tidligere jobber verdt å nevne: Kommunikasjonsdirektør i Innovasjon Norge, presseansvarlig Norges deltagelse på Verdensutstillingen i Shanghai 2010

Utdanning: Bachelor journalistikk, studier i mandarin, øst-asiatisk politikk, historie og samfunn, master i øst asiatisk politikk og samfunn